Introducció

FireMonkey (FMX) és un framework de desenvolupament d'aplicacions multiplataforma proporcionat per Delphi. Permet crear aplicacions que poden executar-se en diverses plataformes com Windows, macOS, iOS i Android amb un sol codi base. En aquest tema, explorarem com utilitzar FMX per desenvolupar aplicacions multiplataforma.

Objectius

  • Entendre els conceptes bàsics de FireMonkey (FMX).
  • Aprendre a crear i configurar projectes FMX.
  • Desenvolupar interfícies d'usuari multiplataforma.
  • Gestionar esdeveniments i interaccions d'usuari.
  • Compilar i desplegar aplicacions en diferents plataformes.

Conceptes Bàsics de FireMonkey (FMX)

Característiques Clau de FMX

  • Multiplataforma: Permet desenvolupar aplicacions per a Windows, macOS, iOS i Android.
  • Interfície d'Usuari Rica: Suporta gràfics 2D i 3D, animacions i efectes visuals.
  • Components Visuals: Proporciona una àmplia gamma de components visuals per construir interfícies d'usuari.
  • Estils Personalitzables: Permet personalitzar l'aparença de les aplicacions amb estils.

Estructura d'un Projecte FMX

Un projecte FMX típic inclou:

  • Unitats de Codi: Contenen el codi Pascal que defineix la lògica de l'aplicació.
  • Formularis: Defineixen la interfície d'usuari de l'aplicació.
  • Fitxers de Recursos: Inclouen imatges, icones i altres recursos necessaris per a l'aplicació.

Creació d'un Projecte FMX

Pas 1: Crear un Nou Projecte FMX

  1. Obre Delphi.
  2. Selecciona File > New > Multi-Device Application - Delphi.
  3. Tria un tipus de plantilla (per exemple, Blank Application).
  4. Fes clic a OK.

Pas 2: Configurar el Projecte

  1. A la finestra del projecte, selecciona les plataformes de destinació (Windows, macOS, iOS, Android).
  2. Configura les propietats del projecte, com el nom, la versió i les icones.

Pas 3: Dissenyar la Interfície d'Usuari

  1. Arrossega i deixa anar components visuals des de la paleta de components al formulari.
  2. Configura les propietats dels components (per exemple, Text, Color, Align).

Exemple de Codi: Crear un Botó que Mostra un Missatge

unit Unit1;

interface

uses
  System.SysUtils, System.Types, System.UITypes, System.Classes, System.Variants,
  FMX.Types, FMX.Controls, FMX.Forms, FMX.Graphics, FMX.Dialogs, FMX.StdCtrls;

type
  TForm1 = class(TForm)
    Button1: TButton;
    procedure Button1Click(Sender: TObject);
  private
    { Private declarations }
  public
    { Public declarations }
  end;

var
  Form1: TForm1;

implementation

{$R *.fmx}

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
begin
  ShowMessage('Hola, món!');
end;

end.

Explicació del Codi

  • unit Unit1: Defineix una unitat de codi.
  • TForm1 = class(TForm): Defineix una classe de formulari.
  • Button1Click: Procediment que es crida quan es fa clic al botó.
  • ShowMessage: Mostra un missatge emergent.

Compilació i Desplegament

Compilar per a Diferents Plataformes

  1. Selecciona la plataforma de destinació des del menú desplegable de la barra d'eines.
  2. Fes clic a Run per compilar i executar l'aplicació.

Desplegar a Dispositius Mòbils

  1. Connecta el dispositiu mòbil al teu ordinador.
  2. Configura les opcions de desplegament (per exemple, certificats per a iOS).
  3. Fes clic a Run per desplegar l'aplicació al dispositiu.

Exercicis Pràctics

Exercici 1: Crear una Aplicació de Calculadora Senzilla

  1. Crea un nou projecte FMX.
  2. Dissenya una interfície d'usuari amb botons per als números i operacions bàsiques (+, -, *, /).
  3. Implementa la lògica per realitzar les operacions matemàtiques.

Exercici 2: Desenvolupar una Aplicació de Llista de Tasques

  1. Crea un nou projecte FMX.
  2. Dissenya una interfície d'usuari amb un camp de text per afegir tasques i una llista per mostrar-les.
  3. Implementa la funcionalitat per afegir, eliminar i marcar tasques com a completades.

Solucions als Exercicis

Solució a l'Exercici 1

// Implementació de la lògica de la calculadora
procedure TForm1.ButtonAddClick(Sender: TObject);
begin
  Result := StrToFloat(Edit1.Text) + StrToFloat(Edit2.Text);
  LabelResult.Text := FloatToStr(Result);
end;

Solució a l'Exercici 2

// Implementació de la lògica de la llista de tasques
procedure TForm1.ButtonAddTaskClick(Sender: TObject);
begin
  ListBox1.Items.Add(EditTask.Text);
  EditTask.Text := '';
end;

procedure TForm1.ButtonDeleteTaskClick(Sender: TObject);
begin
  ListBox1.Items.Delete(ListBox1.ItemIndex);
end;

Resum

En aquest tema, hem après a utilitzar FireMonkey (FMX) per desenvolupar aplicacions multiplataforma amb Delphi. Hem explorat com crear i configurar projectes FMX, dissenyar interfícies d'usuari, gestionar esdeveniments i desplegar aplicacions en diferents plataformes. Els exercicis pràctics proporcionats ajuden a consolidar els conceptes apresos i a desenvolupar habilitats pràctiques en el desenvolupament d'aplicacions multiplataforma.

Curs de Programació Delphi/Object Pascal

Mòdul 1: Introducció a Delphi/Object Pascal

Mòdul 2: Estructures de Control i Procediments

Mòdul 3: Treballant amb Dades

Mòdul 4: Programació Orientada a Objectes

Mòdul 5: Funcions Avançades de Delphi

Mòdul 6: Desenvolupament d'Interfícies Gràfiques amb VCL i FMX

Mòdul 7: Desenvolupament Web i Mòbil

Mòdul 8: Millors Pràctiques i Patrons de Disseny

Mòdul 9: Projecte Final

© Copyright 2024. Tots els drets reservats