En aquest tema, explorarem com utilitzar Delphi per desenvolupar aplicacions mòbils. Delphi proporciona un entorn robust per crear aplicacions mòbils per a Android i iOS utilitzant la mateixa base de codi. Aprendrem a configurar l'entorn, crear una aplicació mòbil bàsica i explorar algunes de les funcionalitats mòbils més comunes.
Índex del Tema
Introducció al Desenvolupament Mòbil amb Delphi
Delphi permet desenvolupar aplicacions mòbils utilitzant el framework FireMonkey (FMX). FMX és una plataforma de desenvolupament d'aplicacions multiplataforma que permet crear aplicacions per a Windows, macOS, iOS i Android amb una única base de codi.
Avantatges del Desenvolupament Mòbil amb Delphi
- Multiplataforma: Escriu una vegada, executa en múltiples plataformes.
- Components Rics: Accés a una àmplia gamma de components visuals i no visuals.
- Accés a Funcionalitats del Dispositiu: Accés fàcil a càmera, GPS, sensors, etc.
- Rendiment: Aplicacions natives amb alt rendiment.
Configuració de l'Entorn de Desenvolupament Mòbil
Requisits del Sistema
- Windows: Per al desenvolupament d'aplicacions mòbils, necessitaràs un sistema operatiu Windows.
- SDKs: Instal·la els SDKs d'Android i iOS.
- Xcode: Per al desenvolupament d'iOS, necessitaràs un Mac amb Xcode instal·lat.
Passos per Configurar l'Entorn
- Instal·lació de Delphi: Assegura't de tenir Delphi instal·lat amb el suport per a desenvolupament mòbil.
- Configuració de l'SDK d'Android:
- Descarrega i instal·la l'SDK d'Android.
- Configura l'SDK a Delphi:
Tools > Options > Deployment > SDK Manager
.
- Configuració de l'SDK d'iOS:
- Instal·la Xcode al teu Mac.
- Configura l'SDK d'iOS a Delphi:
Tools > Options > Deployment > SDK Manager
.
Creació d'una Aplicació Mòbil Bàsica
Pas a Pas per Crear una Aplicació Mòbil
-
Crear un Nou Projecte:
- Obre Delphi i selecciona
File > New > Multi-Device Application - Delphi
. - Tria una plantilla de projecte (per exemple,
Blank Application
).
- Obre Delphi i selecciona
-
Dissenyar la Interfície d'Usuari:
- Utilitza el dissenyador de formularis per afegir components a la teva aplicació.
- Arrossega i deixa anar components com
TButton
,TLabel
, etc.
-
Escriure el Codi:
- Afegeix esdeveniments als components. Per exemple, pots afegir un esdeveniment
OnClick
a un botó.
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject); begin ShowMessage('Hola, món!'); end;
- Afegeix esdeveniments als components. Per exemple, pots afegir un esdeveniment
-
Compilar i Executar:
- Selecciona la plataforma de destinació (Android o iOS).
- Compila i executa l'aplicació en un emulador o dispositiu físic.
Components i Controls Mòbils
Components Comuns
- TButton: Botó per a interaccions de l'usuari.
- TLabel: Etiqueta per mostrar text.
- TEdit: Camp de text per a l'entrada de l'usuari.
- TListView: Llista per mostrar elements.
Exemple de Codi
procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject); begin Button1.Text := 'Premeu-me'; Label1.Text := 'Benvingut a la meva aplicació mòbil!'; end;
Accés a Funcionalitats del Dispositiu
Ús de la Càmera
uses FMX.Media; procedure TForm1.ButtonCameraClick(Sender: TObject); var Camera: TCameraComponent; begin Camera := TCameraComponent.Create(Self); try Camera.Kind := TCameraKind.ckFrontCamera; Camera.Active := True; Camera.TakePhoto; finally Camera.Free; end; end;
Ús del GPS
uses System.Sensors, System.Sensors.Components; procedure TForm1.ButtonGPSClick(Sender: TObject); var LocationSensor: TLocationSensor; begin LocationSensor := TLocationSensor.Create(Self); try LocationSensor.Active := True; ShowMessage(Format('Latitud: %f, Longitud: %f', [LocationSensor.Sensor.Latitude, LocationSensor.Sensor.Longitude])); finally LocationSensor.Free; end; end;
Depuració i Proves en Dispositius Mòbils
Depuració
- Utilitza el depurador integrat de Delphi per depurar aplicacions mòbils.
- Pots establir punts de ruptura, inspeccionar variables i seguir el flux del programa.
Proves
- Prova la teva aplicació en diferents dispositius i emuladors per assegurar-te que funciona correctament en totes les plataformes.
Exercicis Pràctics
Exercici 1: Crear una Aplicació de Salutació
- Crea una aplicació mòbil que mostri un missatge de salutació quan es prem un botó.
- Afegeix un camp de text per permetre a l'usuari introduir el seu nom.
- Mostra el nom de l'usuari en el missatge de salutació.
Solució
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject); begin ShowMessage('Hola, ' + Edit1.Text + '!'); end;
Exercici 2: Aplicació de Càmera
- Crea una aplicació mòbil que permeti a l'usuari fer una foto amb la càmera del dispositiu.
- Mostra la foto presa en un component
TImage
.
Solució
uses FMX.Media, FMX.Objects; procedure TForm1.ButtonCameraClick(Sender: TObject); var Camera: TCameraComponent; begin Camera := TCameraComponent.Create(Self); try Camera.Kind := TCameraKind.ckFrontCamera; Camera.Active := True; Camera.OnDidFinishTaking := procedure(Sender: TObject; const ABitmap: TBitmap) begin Image1.Bitmap.Assign(ABitmap); end; Camera.TakePhoto; finally Camera.Free; end; end;
Conclusió
En aquest tema, hem après a configurar l'entorn de desenvolupament mòbil amb Delphi, crear una aplicació mòbil bàsica, utilitzar components i controls mòbils, accedir a funcionalitats del dispositiu com la càmera i el GPS, i depurar i provar aplicacions mòbils. Els exercicis pràctics proporcionats t'ajudaran a consolidar els coneixements adquirits. En el proper tema, explorarem com desplegar aplicacions mòbils.
Curs de Programació Delphi/Object Pascal
Mòdul 1: Introducció a Delphi/Object Pascal
- Introducció a Delphi i Object Pascal
- Configuració de l'Entorn de Desenvolupament
- Primera Aplicació Delphi
- Sintaxi i Estructura Bàsiques
- Variables i Tipus de Dades
Mòdul 2: Estructures de Control i Procediments
- Declaracions Condicionals
- Bucles i Iteració
- Procediments i Funcions
- Abast i Durada de les Variables
- Gestió d'Errors i Depuració
Mòdul 3: Treballant amb Dades
- Arrays i Cadenes
- Registres i Conjunts
- Tipus Enumerats i Subrang
- Gestió d'Arxius
- Accés a Bases de Dades
Mòdul 4: Programació Orientada a Objectes
- Introducció a la POO
- Classes i Objectes
- Herència i Polimorfisme
- Interfícies i Classes Abstractes
- Gestió d'Excepcions en POO
Mòdul 5: Funcions Avançades de Delphi
- Generics i Col·leccions
- Multifil i Programació Paral·lela
- Desenvolupament Basat en Components
- Biblioteca d'Execució de Delphi (RTL)
- Tècniques Avançades de Depuració
Mòdul 6: Desenvolupament d'Interfícies Gràfiques amb VCL i FMX
- Introducció a VCL
- Creació de Formularis i Controls
- Programació Basada en Esdeveniments
- Introducció a FireMonkey (FMX)
- Desenvolupament Multiplataforma amb FMX
Mòdul 7: Desenvolupament Web i Mòbil
- Desenvolupament Web amb Delphi
- Serveis RESTful
- Desenvolupament Mòbil amb Delphi
- Desplegament d'Aplicacions Mòbils
- Integració amb Serveis Web
Mòdul 8: Millors Pràctiques i Patrons de Disseny
- Organització del Codi i Documentació
- Patrons de Disseny en Delphi
- Tècniques de Refactorització
- Proves Unitàries i Desenvolupament Basat en Proves
- Optimització del Rendiment