- Què és VCL?
La VCL (Visual Component Library) és una biblioteca de components visuals que forma part de l'entorn de desenvolupament Delphi. Aquesta biblioteca permet als desenvolupadors crear aplicacions amb interfícies gràfiques d'usuari (GUI) de manera ràpida i eficient. La VCL està basada en el llenguatge Object Pascal i proporciona una àmplia gamma de components predefinits que es poden utilitzar per construir aplicacions Windows.
Característiques Principals de VCL:
- Components Visuals: Inclou botons, etiquetes, quadres de text, llistes, etc.
- Facilitat d'Ús: Permet dissenyar interfícies gràfiques mitjançant el mètode de "drag and drop".
- Integració amb Delphi: Està completament integrada amb l'entorn de desenvolupament Delphi.
- Extensibilitat: Permet crear components personalitzats.
- Configuració de l'Entorn per a VCL
Abans de començar a treballar amb VCL, és important assegurar-se que l'entorn de desenvolupament està correctament configurat. A continuació es mostren els passos bàsics per configurar Delphi per al desenvolupament amb VCL:
- Instal·lació de Delphi: Assegura't que tens instal·lat Delphi en el teu sistema.
- Creació d'un Nou Projecte VCL:
- Obre Delphi.
- Selecciona
File
>New
>VCL Forms Application - Delphi
. - Això crearà un nou projecte amb un formulari VCL per defecte.
- Components Bàsics de VCL
3.1 Formularis
Els formularis són la base de qualsevol aplicació VCL. Un formulari és una finestra que conté altres components visuals.
Exemple de Creació d'un Formulari:
unit Unit1; interface uses Winapi.Windows, Winapi.Messages, System.SysUtils, System.Variants, System.Classes, Vcl.Graphics, Vcl.Controls, Vcl.Forms, Vcl.Dialogs; type TForm1 = class(TForm) private { Private declarations } public { Public declarations } end; var Form1: TForm1; implementation {$R *.dfm} end.
3.2 Components Visuals
Els components visuals són elements que es poden col·locar en un formulari per interactuar amb l'usuari.
Components Comuns:
- TButton: Botó que l'usuari pot prémer.
- TLabel: Etiqueta de text.
- TEdit: Quadre de text per a l'entrada de dades.
- TListBox: Llista d'elements.
Exemple d'Ús de Components:
unit Unit1; interface uses Winapi.Windows, Winapi.Messages, System.SysUtils, System.Variants, System.Classes, Vcl.Graphics, Vcl.Controls, Vcl.Forms, Vcl.Dialogs, Vcl.StdCtrls; type TForm1 = class(TForm) Button1: TButton; Label1: TLabel; Edit1: TEdit; ListBox1: TListBox; procedure Button1Click(Sender: TObject); private { Private declarations } public { Public declarations } end; var Form1: TForm1; implementation {$R *.dfm} procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject); begin ListBox1.Items.Add(Edit1.Text); Edit1.Clear; end; end.
Explicació del Codi:
- TButton: Botó que, quan es prem, afegeix el text del quadre de text (TEdit) a la llista (TListBox).
- TLabel: Etiqueta que pot mostrar text estàtic.
- TEdit: Quadre de text on l'usuari pot escriure.
- TListBox: Llista on es poden afegir elements.
- Exercici Pràctic
Objectiu:
Crear una aplicació VCL que permeti a l'usuari introduir text en un quadre de text i afegir-lo a una llista quan es premi un botó.
Passos:
- Crea un nou projecte VCL.
- Afegeix un
TButton
, unTLabel
, unTEdit
i unTListBox
al formulari. - Escriu el codi per gestionar l'esdeveniment
OnClick
del botó.
Solució:
unit Unit1; interface uses Winapi.Windows, Winapi.Messages, System.SysUtils, System.Variants, System.Classes, Vcl.Graphics, Vcl.Controls, Vcl.Forms, Vcl.Dialogs, Vcl.StdCtrls; type TForm1 = class(TForm) Button1: TButton; Label1: TLabel; Edit1: TEdit; ListBox1: TListBox; procedure Button1Click(Sender: TObject); private { Private declarations } public { Public declarations } end; var Form1: TForm1; implementation {$R *.dfm} procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject); begin ListBox1.Items.Add(Edit1.Text); Edit1.Clear; end; end.
- Resum
En aquesta secció, hem introduït la VCL (Visual Component Library) i hem vist com configurar l'entorn de desenvolupament per treballar amb VCL. Hem explorat els components bàsics de VCL, com ara formularis i components visuals, i hem creat una aplicació senzilla per posar en pràctica aquests conceptes. En les properes seccions, aprofundirem en la creació de formularis i controls més avançats, així com en la programació basada en esdeveniments.
Curs de Programació Delphi/Object Pascal
Mòdul 1: Introducció a Delphi/Object Pascal
- Introducció a Delphi i Object Pascal
- Configuració de l'Entorn de Desenvolupament
- Primera Aplicació Delphi
- Sintaxi i Estructura Bàsiques
- Variables i Tipus de Dades
Mòdul 2: Estructures de Control i Procediments
- Declaracions Condicionals
- Bucles i Iteració
- Procediments i Funcions
- Abast i Durada de les Variables
- Gestió d'Errors i Depuració
Mòdul 3: Treballant amb Dades
- Arrays i Cadenes
- Registres i Conjunts
- Tipus Enumerats i Subrang
- Gestió d'Arxius
- Accés a Bases de Dades
Mòdul 4: Programació Orientada a Objectes
- Introducció a la POO
- Classes i Objectes
- Herència i Polimorfisme
- Interfícies i Classes Abstractes
- Gestió d'Excepcions en POO
Mòdul 5: Funcions Avançades de Delphi
- Generics i Col·leccions
- Multifil i Programació Paral·lela
- Desenvolupament Basat en Components
- Biblioteca d'Execució de Delphi (RTL)
- Tècniques Avançades de Depuració
Mòdul 6: Desenvolupament d'Interfícies Gràfiques amb VCL i FMX
- Introducció a VCL
- Creació de Formularis i Controls
- Programació Basada en Esdeveniments
- Introducció a FireMonkey (FMX)
- Desenvolupament Multiplataforma amb FMX
Mòdul 7: Desenvolupament Web i Mòbil
- Desenvolupament Web amb Delphi
- Serveis RESTful
- Desenvolupament Mòbil amb Delphi
- Desplegament d'Aplicacions Mòbils
- Integració amb Serveis Web
Mòdul 8: Millors Pràctiques i Patrons de Disseny
- Organització del Codi i Documentació
- Patrons de Disseny en Delphi
- Tècniques de Refactorització
- Proves Unitàries i Desenvolupament Basat en Proves
- Optimització del Rendiment