Els Pixel Shaders són una part fonamental de la programació gràfica moderna. Són petits programes que s'executen per cada píxel renderitzat en la pantalla, permetent un control detallat sobre el color i altres propietats visuals de cada píxel. En aquest tema, aprendrem a escriure i utilitzar Pixel Shaders en DirectX.
Objectius
- Comprendre què són els Pixel Shaders i com funcionen.
- Escriure un Pixel Shader bàsic.
- Compilar i utilitzar Pixel Shaders en una aplicació DirectX.
Què és un Pixel Shader?
Un Pixel Shader és un programa que s'executa en la GPU per cada píxel que es renderitza. La seva funció principal és determinar el color final d'un píxel, però també pot manipular altres propietats com la transparència i la profunditat. Els Pixel Shaders es defineixen utilitzant el llenguatge HLSL (High-Level Shader Language).
Estructura d'un Pixel Shader
Un Pixel Shader bàsic en HLSL té la següent estructura:
// Definició de l'entrada del Pixel Shader struct PS_INPUT { float4 position : SV_POSITION; float4 color : COLOR; }; // Definició del Pixel Shader float4 main(PS_INPUT input) : SV_TARGET { return input.color; }
Explicació del Codi
- PS_INPUT: Aquesta estructura defineix les dades d'entrada que el Pixel Shader rebrà. En aquest cas, inclou la posició del píxel i el seu color.
- main: Aquesta és la funció principal del Pixel Shader. Rep un objecte de tipus
PS_INPUT
i retorna un color (float4
), que serà el color final del píxel.
Escriure un Pixel Shader Bàsic
Anem a escriure un Pixel Shader que simplement assigna un color vermell a cada píxel.
struct PS_INPUT { float4 position : SV_POSITION; float4 color : COLOR; }; float4 main(PS_INPUT input) : SV_TARGET { return float4(1.0, 0.0, 0.0, 1.0); // Color vermell }
Compilar i Utilitzar Pixel Shaders
Compilar el Pixel Shader
Per compilar el Pixel Shader, utilitzarem l'eina fxc
de DirectX. Suposant que el nostre shader es troba en un fitxer anomenat PixelShader.hlsl
, la comanda seria:
- /T ps_5_0: Especifica la versió del shader model (en aquest cas, 5.0).
- /E main: Especifica el punt d'entrada del shader (la funció
main
). - /Fo PixelShader.cso: Especifica el fitxer de sortida compilat.
- PixelShader.hlsl: El fitxer de codi font del shader.
Utilitzar el Pixel Shader en una Aplicació DirectX
Un cop compilat el shader, podem carregar-lo i utilitzar-lo en la nostra aplicació DirectX. Aquí teniu un exemple de com fer-ho:
// Carregar el fitxer compilat del Pixel Shader ID3DBlob* pPSBlob = nullptr; HRESULT hr = D3DReadFileToBlob(L"PixelShader.cso", &pPSBlob); if (FAILED(hr)) { // Manejar l'error } // Crear el Pixel Shader ID3D11PixelShader* pPixelShader = nullptr; hr = g_pd3dDevice->CreatePixelShader(pPSBlob->GetBufferPointer(), pPSBlob->GetBufferSize(), nullptr, &pPixelShader); if (FAILED(hr)) { pPSBlob->Release(); // Manejar l'error } // Establir el Pixel Shader g_pImmediateContext->PSSetShader(pPixelShader, nullptr, 0);
Explicació del Codi
- D3DReadFileToBlob: Carrega el fitxer compilat del Pixel Shader en un objecte
ID3DBlob
. - CreatePixelShader: Crea el Pixel Shader utilitzant el dispositiu Direct3D.
- PSSetShader: Estableix el Pixel Shader en el context de dispositiu immediat.
Exercici Pràctic
Exercici
Escriu un Pixel Shader que assigni un color blau a cada píxel i utilitza'l en una aplicació DirectX per renderitzar un triangle blau.
Solució
Pixel Shader (PixelShader.hlsl)
struct PS_INPUT { float4 position : SV_POSITION; float4 color : COLOR; }; float4 main(PS_INPUT input) : SV_TARGET { return float4(0.0, 0.0, 1.0, 1.0); // Color blau }
Codi C++ per Carregar i Utilitzar el Pixel Shader
// Carregar el fitxer compilat del Pixel Shader ID3DBlob* pPSBlob = nullptr; HRESULT hr = D3DReadFileToBlob(L"PixelShader.cso", &pPSBlob); if (FAILED(hr)) { // Manejar l'error } // Crear el Pixel Shader ID3D11PixelShader* pPixelShader = nullptr; hr = g_pd3dDevice->CreatePixelShader(pPSBlob->GetBufferPointer(), pPSBlob->GetBufferSize(), nullptr, &pPixelShader); if (FAILED(hr)) { pPSBlob->Release(); // Manejar l'error } // Establir el Pixel Shader g_pImmediateContext->PSSetShader(pPixelShader, nullptr, 0);
Errors Comuns i Consells
- Error de Compilació del Shader: Assegura't que el codi HLSL no conté errors de sintaxi i que la comanda
fxc
està correctament configurada. - Shader No Aplicat Correctament: Verifica que el shader s'està establint correctament en el context de dispositiu immediat i que no hi ha errors en la creació del shader.
Conclusió
En aquesta secció, hem après què són els Pixel Shaders, com escriure un Pixel Shader bàsic, i com compilar-lo i utilitzar-lo en una aplicació DirectX. Els Pixel Shaders són una eina poderosa per controlar l'aparença dels píxels en la pantalla, i dominar-los és essencial per a qualsevol programador gràfic. En la següent secció, explorarem com compilar i utilitzar shaders més complexos.
Curs de Programació DirectX
Mòdul 1: Introducció a DirectX
- Què és DirectX?
- Configuració de l'Entorn de Desenvolupament
- Comprendre l'API de DirectX
- Crear la Teva Primera Aplicació DirectX
Mòdul 2: Conceptes Bàsics de Direct3D
- Introducció a Direct3D
- Inicialitzar Direct3D
- Renderitzar un Triangle
- Gestionar el Bucle de Renderització
Mòdul 3: Treballar amb Shaders
Mòdul 4: Tècniques Avançades de Renderització
Mòdul 5: Models 3D i Animació
Mòdul 6: Optimització del Rendiment
- Perfilat i Depuració
- Optimitzar el Rendiment de la Renderització
- Gestió de Memòria
- Multifil en DirectX