Introducció
En aquest tema, ens centrarem en la importància de definir clarament el problema i els objectius de la investigació de mercat. Aquesta etapa és crucial perquè una definició inadequada pot portar a resultats erronis i decisions mal informades. Aprendrem com identificar i formular problemes de recerca i com establir objectius clars i mesurables.
Conceptes Clau
- Problema de Recerca: Una situació o qüestió que necessita ser resolta o abordada mitjançant la investigació.
- Objectius de Recerca: Metes específiques que la investigació pretén assolir per resoldre el problema de recerca.
Passos per Definir el Problema de Recerca
-
Identificació del Problema:
- Observació: Detectar una situació que necessita millora o una oportunitat de mercat.
- Revisió de la Literatura: Investigar estudis anteriors per comprendre millor el problema.
- Consultes amb Experts: Parlar amb experts del sector per obtenir perspectives valuoses.
-
Formulació del Problema:
- Declaració Clara: Redactar una declaració clara i concisa del problema.
- Contextualització: Proporcionar el context necessari per comprendre la importància del problema.
Exemple de Declaració del Problema
La nostra empresa ha experimentat una disminució del 15% en les vendes de productes ecològics durant l'últim any, tot i l'augment general del mercat de productes ecològics. Necessitem investigar les causes d'aquesta disminució per poder implementar estratègies efectives de recuperació.
Establiment d'Objectius de Recerca
-
Objectius Generals:
- Descripció: Definir què es vol aconseguir de manera àmplia.
- Exemple: "Identificar les causes de la disminució de les vendes de productes ecològics."
-
Objectius Específics:
- Descripció: Metes més detallades i mesurables que ajuden a assolir l'objectiu general.
- Exemple:
- "Analitzar les preferències dels consumidors respecte als productes ecològics."
- "Avaluar la competència en el mercat de productes ecològics."
- "Examinar l'efectivitat de les nostres estratègies de màrqueting actuals."
Taula d'Objectius
Objectiu General | Objectius Específics |
---|---|
Identificar les causes de la disminució de les vendes de productes ecològics | Analitzar les preferències dels consumidors respecte als productes ecològics |
Avaluar la competència en el mercat de productes ecològics | |
Examinar l'efectivitat de les nostres estratègies de màrqueting actuals |
Exercici Pràctic
Exercici 1: Definició del Problema
Situació: Una empresa de tecnologia ha notat una disminució en la satisfacció dels clients segons les últimes enquestes.
Tasques:
- Identifica el problema de recerca.
- Formula una declaració clara del problema.
Solució
- Identificació del Problema: Disminució en la satisfacció dels clients.
- Declaració del Problema:
La nostra empresa de tecnologia ha experimentat una disminució significativa en la satisfacció dels clients durant els últims sis mesos, segons les enquestes de feedback. Necessitem investigar les causes d'aquesta disminució per millorar la satisfacció dels clients i mantenir la nostra competitivitat al mercat.
Exercici 2: Establiment d'Objectius
Situació: Continuant amb l'exemple anterior, defineix els objectius generals i específics per a la investigació.
Tasques:
- Estableix un objectiu general.
- Defineix almenys tres objectius específics.
Solució
-
Objectiu General:
Identificar les causes de la disminució en la satisfacció dels clients.
-
Objectius Específics:
- Analitzar el feedback dels clients per identificar àrees de millora. - Avaluar la qualitat del servei d'atenció al client. - Examinar la competència per identificar possibles avantatges competitius.
Conclusió
Definir clarament el problema de recerca i establir objectius específics és fonamental per a l'èxit de qualsevol investigació de mercat. Aquesta etapa inicial assegura que la investigació estigui ben enfocada i que els resultats obtinguts siguin rellevants i útils per a la presa de decisions. En el següent tema, explorarem les diferents metodologies d'investigació que es poden utilitzar per abordar els problemes i objectius definits.
Curs d'Investigació de Mercat
Mòdul 1: Introducció a la Investigació de Mercat
Mòdul 2: Disseny de la Investigació
Mòdul 3: Recollida de Dades
- Fonts de Dades Primàries i Secundàries
- Tècniques de Recollida de Dades
- Mostreig i Selecció de la Mostra