En aquest tema, explorarem les diferents tècniques de recollida de dades utilitzades en la investigació de mercat. La recollida de dades és una etapa crucial que determina la qualitat i la fiabilitat dels resultats de la investigació. Les tècniques poden variar segons el tipus d'informació que es busca i els recursos disponibles.

  1. Enquestes

Descripció

Les enquestes són una de les tècniques més utilitzades per recollir dades primàries. Consisteixen en un conjunt de preguntes estructurades que es poden administrar de diverses maneres.

Tipus d'Enquestes

  • Enquestes en línia: Realitzades a través d'internet mitjançant plataformes com Google Forms, SurveyMonkey, etc.
  • Enquestes telefòniques: Realitzades per telèfon, sovint utilitzant un guió predefinit.
  • Enquestes presencials: Realitzades cara a cara, sovint en llocs públics o en esdeveniments.
  • Enquestes per correu: Enviades i retornades per correu postal.

Avantatges i Desavantatges

Avantatges Desavantatges
Cobertura àmplia i diversificada Potencialment costoses i lentes
Facilitat d'anàlisi de dades Risc de baixes taxes de resposta
Anonimat que pot fomentar la sinceritat Potencial de biaix en les respostes

Exemple de Preguntes

1. Quina és la seva edat?
   a) Menys de 18 anys
   b) 18-24 anys
   c) 25-34 anys
   d) 35-44 anys
   e) 45-54 anys
   f) 55-64 anys
   g) 65 anys o més

2. Com valoraria la seva satisfacció amb el nostre producte?
   a) Molt insatisfet
   b) Insatisfet
   c) Neutral
   d) Satisfet
   e) Molt satisfet

  1. Entrevistes

Descripció

Les entrevistes impliquen una interacció directa entre l'investigador i el participant, permetent una exploració més profunda dels temes d'interès.

Tipus d'Entrevistes

  • Entrevistes estructurades: Segueixen un guió predefinit amb preguntes específiques.
  • Entrevistes semiestructurades: Combinació de preguntes predefinides i espai per a respostes obertes.
  • Entrevistes no estructurades: Converses lliures amb temes generals a explorar.

Avantatges i Desavantatges

Avantatges Desavantatges
Informació detallada i qualitativa Temps i recursos intensius
Flexibilitat per aprofundir en temes Potencial de biaix de l'entrevistador
Capacitat per aclarir respostes Dificultat per analitzar dades qualitatives

Exemple de Preguntes

1. Pot explicar-me la seva experiència amb el nostre producte?
2. Quines característiques del producte troba més útils i per què?
3. Hi ha alguna cosa que canviaria o milloraria en el nostre producte?

  1. Observació

Descripció

L'observació implica l'estudi del comportament dels consumidors en el seu entorn natural sense interferir-hi.

Tipus d'Observació

  • Observació participant: L'investigador es converteix en part del grup que s'està estudiant.
  • Observació no participant: L'investigador observa sense involucrar-se directament.

Avantatges i Desavantatges

Avantatges Desavantatges
Dades reals i no influenciades Pot ser difícil d'interpretar
Útil per estudiar comportaments Potencial de biaix de l'observador
No depèn de la voluntat de respondre Limitacions ètiques i de privacitat

Exemple d'Observació

Un investigador observa el comportament dels clients en una botiga de roba, prenent nota de quins productes miren més, quant de temps passen en cada secció i quins articles finalment compren.

  1. Grups de Discussió (Focus Groups)

Descripció

Els grups de discussió reuneixen un petit grup de persones per discutir un tema específic sota la guia d'un moderador.

Avantatges i Desavantatges

Avantatges Desavantatges
Generació d'idees i opinions diverses Potencial de dominació per part d'alguns membres
Interacció i discussió rica Dificultat per gestionar i analitzar
Capacitat per explorar temes en profunditat Potencial de biaix del moderador

Exemple de Preguntes

1. Què en penseu del nou disseny del nostre producte?
2. Quines millores suggeriríeu per fer-lo més atractiu?
3. Com us compareu aquest producte amb els de la competència?

Exercici Pràctic

Enunciat

Dissenya una enquesta en línia per avaluar la satisfacció dels clients amb un nou servei de lliurament a domicili. Inclou almenys 5 preguntes, combinant preguntes tancades i obertes.

Solució Proposada

1. Quina és la seva edat?
   a) Menys de 18 anys
   b) 18-24 anys
   c) 25-34 anys
   d) 35-44 anys
   e) 45-54 anys
   f) 55-64 anys
   g) 65 anys o més

2. Amb quina freqüència utilitza el nostre servei de lliurament a domicili?
   a) Diàriament
   b) Setmanalment
   c) Mensualment
   d) Rarament
   e) Mai

3. Com valoraria la seva satisfacció general amb el servei?
   a) Molt insatisfet
   b) Insatisfet
   c) Neutral
   d) Satisfet
   e) Molt satisfet

4. Quins aspectes del servei troba més satisfactoris?
   (Resposta oberta)

5. Hi ha alguna cosa que canviaria o milloraria en el nostre servei?
   (Resposta oberta)

Conclusió

En aquesta secció, hem explorat diverses tècniques de recollida de dades, incloent enquestes, entrevistes, observació i grups de discussió. Cada tècnica té els seus avantatges i desavantatges, i la selecció de la tècnica adequada dependrà dels objectius de la investigació, els recursos disponibles i la naturalesa de la informació que es busca. En el proper tema, abordarem el mostreig i la selecció de la mostra, aspectes fonamentals per garantir la representativitat i la validesa dels resultats de la investigació.

© Copyright 2024. Tots els drets reservats