En aquest tema, aprendrem la sintaxi i l'estructura bàsica del llenguatge de programació MUMPS (M). Aquest és un pas fonamental per a qualsevol programador que vulgui dominar MUMPS, ja que proporciona les bases per a la comprensió i l'escriptura de codi en aquest llenguatge.
- Comentaris
Els comentaris en MUMPS es fan utilitzant el punt i coma (;
). Tot el que segueix al punt i coma en una línia és considerat un comentari i no serà executat pel programa.
; Aquest és un comentari en MUMPS WRITE "Hola, Món!" ; Aquest és un comentari al final d'una línia de codi
- Instruccions Bàsiques
Les instruccions en MUMPS es poden escriure en una sola línia o en múltiples línies. Cada instrucció es separa per un espai o un salt de línia.
- Identificadors
Els identificadors en MUMPS (noms de variables, etiquetes, etc.) han de començar amb una lletra i poden contenir lletres, números i el caràcter de subratllat (_
). No poden contenir espais ni caràcters especials.
- Variables
Les variables en MUMPS no necessiten ser declarades abans d'usar-les. Poden contenir qualsevol tipus de dada (números, cadenes de text, etc.).
- Operadors
MUMPS suporta diversos operadors aritmètics i lògics:
Operadors Aritmètics
+
: Suma-
: Resta*
: Multiplicació/
: Divisió#
: Mòdul
Operadors Lògics
&
: AND!
: OR'
: NOT
- Estructures de Control
IF-ELSE
L'estructura IF-ELSE
s'utilitza per a la presa de decisions.
FOR
El bucle FOR
s'utilitza per repetir un bloc de codi un nombre determinat de vegades.
WHILE
El bucle WHILE
s'utilitza per repetir un bloc de codi mentre una condició sigui certa.
- Funcions i Procediments
Definició de Funcions
Les funcions en MUMPS es defineixen utilitzant etiquetes. Les etiquetes són noms que identifiquen blocs de codi.
Crida a Funcions
Les funcions es criden utilitzant el nom de l'etiqueta seguit dels arguments entre parèntesis.
Exercicis Pràctics
Exercici 1: Comentaris i Instruccions Bàsiques
- Escriu un programa que mostri el missatge "Benvingut a MUMPS!".
- Afegeix un comentari al principi del programa que expliqui què fa.
Solució
Exercici 2: Variables i Operadors
- Defineix dues variables
a
ib
amb els valors 8 i 3 respectivament. - Mostra la suma, resta, multiplicació, divisió i mòdul de
a
ib
.
Solució
SET a=8, b=3 WRITE "Suma: ", a+b, ! WRITE "Resta: ", a-b, ! WRITE "Multiplicació: ", a*b, ! WRITE "Divisió: ", a/b, ! WRITE "Mòdul: ", a#b, !
Exercici 3: Estructures de Control
- Escriu un programa que mostri els números del 1 al 10 utilitzant un bucle
FOR
. - Escriu un programa que mostri els números del 1 al 5 utilitzant un bucle
WHILE
.
Solució
; Utilitzant FOR FOR i=1:1:10 WRITE i, ! ; Utilitzant WHILE SET x=1 WHILE x<=5 DO . WRITE x, ! . SET x=x+1
Resum
En aquesta secció, hem après la sintaxi i l'estructura bàsica de MUMPS, incloent comentaris, instruccions bàsiques, identificadors, variables, operadors, estructures de control i funcions. Aquests conceptes són fonamentals per a la programació en MUMPS i seran la base per als temes més avançats que veurem en els següents mòduls.
Curs de Programació en MUMPS (M)
Mòdul 1: Introducció a MUMPS
Mòdul 2: Conceptes Bàsics de Programació
- Variables i Tipus de Dades
- Entrada i Sortida Bàsica
- Estructures de Control: IF, ELSE, FOR, WHILE
- Funcions i Procediments Bàsics
Mòdul 3: Treballant amb Dades
- Introducció a les Variables Globals
- Emmagatzematge i Recuperació de Dades
- Estructures de Dades: Arrays i Llistes
- Gestió d'Arxius en MUMPS
Mòdul 4: Conceptes Avançats de Programació
- Estructures de Control Avançades
- Gestió d'Errors i Depuració
- Programació Modular
- Funcions i Procediments Avançats
Mòdul 5: Gestió de Bases de Dades
- Introducció a les Bases de Dades MUMPS
- Operacions de Base de Dades: CRUD
- Indexació i Cerca
- Seguretat de la Base de Dades
Mòdul 6: Interfícies i Integració
- Interfície amb Altres Llenguatges
- Integració Web
- APIs i Serveis Web
- Interfície amb Bases de Dades SQL
Mòdul 7: Rendiment i Optimització
- Tècniques d'Optimització de Codi
- Gestió de Memòria
- Ajust de Rendiment
- Consideracions de Escalabilitat
Mòdul 8: Temes Avançats
- Concurrència i Processament Paral·lel
- Estructures de Dades Avançades
- Biblioteques i Extensions Personalitzades
- Estudis de Cas i Aplicacions del Món Real