En aquest tema, aprendrem la sintaxi i l'estructura bàsica del llenguatge de programació MUMPS (M). Aquest és un pas fonamental per a qualsevol programador que vulgui dominar MUMPS, ja que proporciona les bases per a la comprensió i l'escriptura de codi en aquest llenguatge.

  1. Comentaris

Els comentaris en MUMPS es fan utilitzant el punt i coma (;). Tot el que segueix al punt i coma en una línia és considerat un comentari i no serà executat pel programa.

; Aquest és un comentari en MUMPS
WRITE "Hola, Món!" ; Aquest és un comentari al final d'una línia de codi

  1. Instruccions Bàsiques

Les instruccions en MUMPS es poden escriure en una sola línia o en múltiples línies. Cada instrucció es separa per un espai o un salt de línia.

WRITE "Hola, Món!"
SET x=10
WRITE "El valor de x és: ", x

  1. Identificadors

Els identificadors en MUMPS (noms de variables, etiquetes, etc.) han de començar amb una lletra i poden contenir lletres, números i el caràcter de subratllat (_). No poden contenir espais ni caràcters especials.

SET variable1=5
SET _variable2="Hola"

  1. Variables

Les variables en MUMPS no necessiten ser declarades abans d'usar-les. Poden contenir qualsevol tipus de dada (números, cadenes de text, etc.).

SET a=10
SET b="Hola"
WRITE a, " ", b

  1. Operadors

MUMPS suporta diversos operadors aritmètics i lògics:

Operadors Aritmètics

  • + : Suma
  • - : Resta
  • * : Multiplicació
  • / : Divisió
  • # : Mòdul

Operadors Lògics

  • & : AND
  • ! : OR
  • ' : NOT
SET x=10, y=5
WRITE x+y, " ", x-y, " ", x*y, " ", x/y, " ", x#y

  1. Estructures de Control

IF-ELSE

L'estructura IF-ELSE s'utilitza per a la presa de decisions.

SET x=10
IF x>5 WRITE "x és major que 5"
ELSE  WRITE "x no és major que 5"

FOR

El bucle FOR s'utilitza per repetir un bloc de codi un nombre determinat de vegades.

FOR i=1:1:5 WRITE "Valor de i: ", i, !

WHILE

El bucle WHILE s'utilitza per repetir un bloc de codi mentre una condició sigui certa.

SET x=1
WHILE x<=5 DO
. WRITE "Valor de x: ", x, !
. SET x=x+1

  1. Funcions i Procediments

Definició de Funcions

Les funcions en MUMPS es defineixen utilitzant etiquetes. Les etiquetes són noms que identifiquen blocs de codi.

SUMA(a,b)
. QUIT a+b

Crida a Funcions

Les funcions es criden utilitzant el nom de l'etiqueta seguit dels arguments entre parèntesis.

SET resultat=$$SUMA(3,4)
WRITE "La suma és: ", resultat

Exercicis Pràctics

Exercici 1: Comentaris i Instruccions Bàsiques

  1. Escriu un programa que mostri el missatge "Benvingut a MUMPS!".
  2. Afegeix un comentari al principi del programa que expliqui què fa.

Solució

; Aquest programa mostra un missatge de benvinguda
WRITE "Benvingut a MUMPS!"

Exercici 2: Variables i Operadors

  1. Defineix dues variables a i b amb els valors 8 i 3 respectivament.
  2. Mostra la suma, resta, multiplicació, divisió i mòdul de a i b.

Solució

SET a=8, b=3
WRITE "Suma: ", a+b, !
WRITE "Resta: ", a-b, !
WRITE "Multiplicació: ", a*b, !
WRITE "Divisió: ", a/b, !
WRITE "Mòdul: ", a#b, !

Exercici 3: Estructures de Control

  1. Escriu un programa que mostri els números del 1 al 10 utilitzant un bucle FOR.
  2. Escriu un programa que mostri els números del 1 al 5 utilitzant un bucle WHILE.

Solució

; Utilitzant FOR
FOR i=1:1:10 WRITE i, !

; Utilitzant WHILE
SET x=1
WHILE x<=5 DO
. WRITE x, !
. SET x=x+1

Resum

En aquesta secció, hem après la sintaxi i l'estructura bàsica de MUMPS, incloent comentaris, instruccions bàsiques, identificadors, variables, operadors, estructures de control i funcions. Aquests conceptes són fonamentals per a la programació en MUMPS i seran la base per als temes més avançats que veurem en els següents mòduls.

© Copyright 2024. Tots els drets reservats