En aquest tema, aprendrem a escriure el nostre primer programa en MUMPS, conegut com "Hola Món". Aquest és un exercici clàssic per familiaritzar-se amb la sintaxi i l'entorn de programació.
Objectius
- Entendre la sintaxi bàsica de MUMPS.
- Aprendre a executar un programa simple.
- Familiaritzar-se amb l'entorn de desenvolupament.
- Introducció a "Hola Món"
El programa "Hola Món" és un exemple senzill que imprimeix el text "Hola Món" a la pantalla. Aquest exercici ens ajudarà a comprendre com funcionen les instruccions bàsiques en MUMPS.
- Estructura del Programa
Un programa en MUMPS es compon de línies de codi que contenen instruccions. Cada línia pot tenir una etiqueta opcional, una instrucció i, opcionalment, un comentari.
Exemple de Codi
HELLO ; Etiqueta del programa WRITE "Hola Món",! ; Instrucció per escriure a la pantalla QUIT ; Finalitza el programa
Explicació del Codi
HELLO
: És una etiqueta opcional que identifica aquesta línia de codi. Les etiquetes són útils per referenciar parts específiques del codi.WRITE "Hola Món",!
: La instruccióWRITE
imprimeix el text "Hola Món" a la pantalla. El,
seguit de!
és una manera de fer un salt de línia.QUIT
: Aquesta instrucció finalitza l'execució del programa.
- Executar el Programa
Passos per executar el programa "Hola Món":
- Obrir l'Entorn de MUMPS: Assegura't que tens l'entorn de MUMPS configurat. Si no, revisa el tema anterior sobre la configuració de l'entorn.
- Crear un Fitxer de Programa: Utilitza un editor de text per crear un fitxer amb el codi del programa. Guarda el fitxer amb una extensió adequada, per exemple,
hello.m
. - Carregar el Programa: Carrega el fitxer en l'intèrpret de MUMPS. Això pot variar segons l'entorn, però generalment es fa amb una comanda com
DO ^hello
. - Executar el Programa: Un cop carregat, el programa s'executarà i hauràs de veure el text "Hola Món" a la pantalla.
Exemple de Sessió
- Exercicis Pràctics
Exercici 1: Modificar el Missatge
Modifica el programa "Hola Món" per imprimir un missatge diferent, com ara "Benvingut a MUMPS".
Solució
HELLO ; Etiqueta del programa WRITE "Benvingut a MUMPS",! ; Instrucció per escriure a la pantalla QUIT ; Finalitza el programa
Exercici 2: Afegir Comentaris
Afegeix comentaris al programa per descriure cada línia de codi.
Solució
HELLO ; Etiqueta del programa WRITE "Hola Món",! ; Escriu "Hola Món" a la pantalla i fa un salt de línia QUIT ; Finalitza el programa
- Errors Comuns i Consells
Errors Comuns
- Oblidar el
QUIT
: Si oblides la instruccióQUIT
, el programa pot continuar executant-se de manera inesperada. - Sintaxi Incorrecta: Assegura't que les cometes i els símbols de salt de línia (
!
) estan correctament col·locats.
Consells
- Practica Regularment: La millor manera d'aprendre MUMPS és practicant regularment. Prova de modificar i executar diferents versions del programa "Hola Món".
- Utilitza Comentaris: Els comentaris són útils per recordar què fa cada part del codi, especialment quan comences a escriure programes més complexos.
Conclusió
En aquest tema, hem après a escriure i executar el nostre primer programa en MUMPS. Hem vist la sintaxi bàsica i com utilitzar les instruccions WRITE
i QUIT
. Ara estem preparats per avançar cap a conceptes més complexos en els següents mòduls.
Curs de Programació en MUMPS (M)
Mòdul 1: Introducció a MUMPS
Mòdul 2: Conceptes Bàsics de Programació
- Variables i Tipus de Dades
- Entrada i Sortida Bàsica
- Estructures de Control: IF, ELSE, FOR, WHILE
- Funcions i Procediments Bàsics
Mòdul 3: Treballant amb Dades
- Introducció a les Variables Globals
- Emmagatzematge i Recuperació de Dades
- Estructures de Dades: Arrays i Llistes
- Gestió d'Arxius en MUMPS
Mòdul 4: Conceptes Avançats de Programació
- Estructures de Control Avançades
- Gestió d'Errors i Depuració
- Programació Modular
- Funcions i Procediments Avançats
Mòdul 5: Gestió de Bases de Dades
- Introducció a les Bases de Dades MUMPS
- Operacions de Base de Dades: CRUD
- Indexació i Cerca
- Seguretat de la Base de Dades
Mòdul 6: Interfícies i Integració
- Interfície amb Altres Llenguatges
- Integració Web
- APIs i Serveis Web
- Interfície amb Bases de Dades SQL
Mòdul 7: Rendiment i Optimització
- Tècniques d'Optimització de Codi
- Gestió de Memòria
- Ajust de Rendiment
- Consideracions de Escalabilitat
Mòdul 8: Temes Avançats
- Concurrència i Processament Paral·lel
- Estructures de Dades Avançades
- Biblioteques i Extensions Personalitzades
- Estudis de Cas i Aplicacions del Món Real