En aquest tema, aprendrem a escriure el nostre primer programa en MUMPS, conegut com "Hola Món". Aquest és un exercici clàssic per familiaritzar-se amb la sintaxi i l'entorn de programació.

Objectius

  • Entendre la sintaxi bàsica de MUMPS.
  • Aprendre a executar un programa simple.
  • Familiaritzar-se amb l'entorn de desenvolupament.

  1. Introducció a "Hola Món"

El programa "Hola Món" és un exemple senzill que imprimeix el text "Hola Món" a la pantalla. Aquest exercici ens ajudarà a comprendre com funcionen les instruccions bàsiques en MUMPS.

  1. Estructura del Programa

Un programa en MUMPS es compon de línies de codi que contenen instruccions. Cada línia pot tenir una etiqueta opcional, una instrucció i, opcionalment, un comentari.

Exemple de Codi

HELLO ; Etiqueta del programa
    WRITE "Hola Món",! ; Instrucció per escriure a la pantalla
    QUIT ; Finalitza el programa

Explicació del Codi

  • HELLO: És una etiqueta opcional que identifica aquesta línia de codi. Les etiquetes són útils per referenciar parts específiques del codi.
  • WRITE "Hola Món",!: La instrucció WRITE imprimeix el text "Hola Món" a la pantalla. El , seguit de ! és una manera de fer un salt de línia.
  • QUIT: Aquesta instrucció finalitza l'execució del programa.

  1. Executar el Programa

Passos per executar el programa "Hola Món":

  1. Obrir l'Entorn de MUMPS: Assegura't que tens l'entorn de MUMPS configurat. Si no, revisa el tema anterior sobre la configuració de l'entorn.
  2. Crear un Fitxer de Programa: Utilitza un editor de text per crear un fitxer amb el codi del programa. Guarda el fitxer amb una extensió adequada, per exemple, hello.m.
  3. Carregar el Programa: Carrega el fitxer en l'intèrpret de MUMPS. Això pot variar segons l'entorn, però generalment es fa amb una comanda com DO ^hello.
  4. Executar el Programa: Un cop carregat, el programa s'executarà i hauràs de veure el text "Hola Món" a la pantalla.

Exemple de Sessió

USER>DO ^hello
Hola Món
USER>

  1. Exercicis Pràctics

Exercici 1: Modificar el Missatge

Modifica el programa "Hola Món" per imprimir un missatge diferent, com ara "Benvingut a MUMPS".

Solució

HELLO ; Etiqueta del programa
    WRITE "Benvingut a MUMPS",! ; Instrucció per escriure a la pantalla
    QUIT ; Finalitza el programa

Exercici 2: Afegir Comentaris

Afegeix comentaris al programa per descriure cada línia de codi.

Solució

HELLO ; Etiqueta del programa
    WRITE "Hola Món",! ; Escriu "Hola Món" a la pantalla i fa un salt de línia
    QUIT ; Finalitza el programa

  1. Errors Comuns i Consells

Errors Comuns

  • Oblidar el QUIT: Si oblides la instrucció QUIT, el programa pot continuar executant-se de manera inesperada.
  • Sintaxi Incorrecta: Assegura't que les cometes i els símbols de salt de línia (!) estan correctament col·locats.

Consells

  • Practica Regularment: La millor manera d'aprendre MUMPS és practicant regularment. Prova de modificar i executar diferents versions del programa "Hola Món".
  • Utilitza Comentaris: Els comentaris són útils per recordar què fa cada part del codi, especialment quan comences a escriure programes més complexos.

Conclusió

En aquest tema, hem après a escriure i executar el nostre primer programa en MUMPS. Hem vist la sintaxi bàsica i com utilitzar les instruccions WRITE i QUIT. Ara estem preparats per avançar cap a conceptes més complexos en els següents mòduls.

© Copyright 2024. Tots els drets reservats