Les estructures de control són fonamentals en qualsevol llenguatge de programació, ja que permeten controlar el flux d'execució del codi. En aquest tema, aprendrem a utilitzar les estructures de control bàsiques en MUMPS: IF, ELSE, FOR i WHILE.

IF i ELSE

Sintaxi Bàsica

L'estructura IF s'utilitza per executar un bloc de codi només si una condició és certa. La sintaxi bàsica és la següent:

IF condició DO
. . . codi

L'estructura ELSE s'utilitza per executar un bloc de codi si la condició de l'IF és falsa. La sintaxi és:

IF condició DO
. . . codi
ELSE  DO
. . . codi

Exemple Pràctic

SET x=10
IF x>5 DO
. WRITE "x és major que 5",!
ELSE  DO
. WRITE "x no és major que 5",!

Explicació:

  • Si x és major que 5, es mostrarà el missatge "x és major que 5".
  • Si x no és major que 5, es mostrarà el missatge "x no és major que 5".

FOR

Sintaxi Bàsica

L'estructura FOR s'utilitza per repetir un bloc de codi un nombre determinat de vegades. La sintaxi bàsica és:

FOR variable=inici:increment:final DO
. . . codi

Exemple Pràctic

FOR i=1:1:5 DO
. WRITE "Valor de i: ", i, !

Explicació:

  • Aquest bucle FOR començarà amb i igual a 1 i incrementarà i en 1 fins que i sigui igual a 5.
  • En cada iteració, es mostrarà el valor actual de i.

WHILE

Sintaxi Bàsica

L'estructura WHILE s'utilitza per repetir un bloc de codi mentre una condició sigui certa. La sintaxi bàsica és:

WHILE condició DO
. . . codi

Exemple Pràctic

SET x=1
WHILE x<=5 DO
. WRITE "Valor de x: ", x, !
. SET x=x+1

Explicació:

  • Aquest bucle WHILE continuarà executant-se mentre x sigui menor o igual a 5.
  • En cada iteració, es mostrarà el valor actual de x i després s'incrementarà x en 1.

Exercicis Pràctics

Exercici 1: Condicional Simple

Escriu un programa que demani a l'usuari un número i mostri si el número és positiu, negatiu o zero.

Solució:

READ "Introdueix un número: ", num
IF num>0 DO
. WRITE "El número és positiu",!
ELSE  IF num<0 DO
. WRITE "El número és negatiu",!
ELSE  DO
. WRITE "El número és zero",!

Exercici 2: Bucle FOR

Escriu un programa que mostri els números de l'1 al 10.

Solució:

FOR i=1:1:10 DO
. WRITE i, !

Exercici 3: Bucle WHILE

Escriu un programa que demani a l'usuari un número i mostri tots els números des de 1 fins al número introduït.

Solució:

READ "Introdueix un número: ", num
SET i=1
WHILE i<=num DO
. WRITE i, !
. SET i=i+1

Errors Comuns i Consells

  1. Oblidar el DO: En MUMPS, és necessari utilitzar DO per indicar que s'executarà un bloc de codi després d'una condició o bucle.
  2. Condicions Incorrectes: Assegura't que les condicions en els bucles WHILE i les estructures IF siguin correctes per evitar bucles infinits o comportaments inesperats.
  3. Incrementar Variables: En els bucles WHILE, no oblidis incrementar o modificar la variable de control per evitar bucles infinits.

Conclusió

En aquesta secció, hem après a utilitzar les estructures de control bàsiques en MUMPS: IF, ELSE, FOR i WHILE. Aquestes estructures són essencials per controlar el flux d'execució del teu codi i permeten crear programes més dinàmics i flexibles. A la següent secció, explorarem les funcions i procediments bàsics en MUMPS.

© Copyright 2024. Tots els drets reservats