Les estructures de control són fonamentals en qualsevol llenguatge de programació, ja que permeten controlar el flux d'execució del codi. En aquest tema, aprendrem a utilitzar les estructures de control bàsiques en MUMPS: IF
, ELSE
, FOR
i WHILE
.
IF i ELSE
Sintaxi Bàsica
L'estructura IF
s'utilitza per executar un bloc de codi només si una condició és certa. La sintaxi bàsica és la següent:
L'estructura ELSE
s'utilitza per executar un bloc de codi si la condició de l'IF
és falsa. La sintaxi és:
Exemple Pràctic
Explicació:
- Si
x
és major que 5, es mostrarà el missatge "x és major que 5". - Si
x
no és major que 5, es mostrarà el missatge "x no és major que 5".
FOR
Sintaxi Bàsica
L'estructura FOR
s'utilitza per repetir un bloc de codi un nombre determinat de vegades. La sintaxi bàsica és:
Exemple Pràctic
Explicació:
- Aquest bucle
FOR
començarà ambi
igual a 1 i incrementarài
en 1 fins quei
sigui igual a 5. - En cada iteració, es mostrarà el valor actual de
i
.
WHILE
Sintaxi Bàsica
L'estructura WHILE
s'utilitza per repetir un bloc de codi mentre una condició sigui certa. La sintaxi bàsica és:
Exemple Pràctic
Explicació:
- Aquest bucle
WHILE
continuarà executant-se mentrex
sigui menor o igual a 5. - En cada iteració, es mostrarà el valor actual de
x
i després s'incrementaràx
en 1.
Exercicis Pràctics
Exercici 1: Condicional Simple
Escriu un programa que demani a l'usuari un número i mostri si el número és positiu, negatiu o zero.
Solució:
READ "Introdueix un número: ", num IF num>0 DO . WRITE "El número és positiu",! ELSE IF num<0 DO . WRITE "El número és negatiu",! ELSE DO . WRITE "El número és zero",!
Exercici 2: Bucle FOR
Escriu un programa que mostri els números de l'1 al 10.
Solució:
Exercici 3: Bucle WHILE
Escriu un programa que demani a l'usuari un número i mostri tots els números des de 1 fins al número introduït.
Solució:
Errors Comuns i Consells
- Oblidar el DO: En MUMPS, és necessari utilitzar
DO
per indicar que s'executarà un bloc de codi després d'una condició o bucle. - Condicions Incorrectes: Assegura't que les condicions en els bucles
WHILE
i les estructuresIF
siguin correctes per evitar bucles infinits o comportaments inesperats. - Incrementar Variables: En els bucles
WHILE
, no oblidis incrementar o modificar la variable de control per evitar bucles infinits.
Conclusió
En aquesta secció, hem après a utilitzar les estructures de control bàsiques en MUMPS: IF
, ELSE
, FOR
i WHILE
. Aquestes estructures són essencials per controlar el flux d'execució del teu codi i permeten crear programes més dinàmics i flexibles. A la següent secció, explorarem les funcions i procediments bàsics en MUMPS.
Curs de Programació en MUMPS (M)
Mòdul 1: Introducció a MUMPS
Mòdul 2: Conceptes Bàsics de Programació
- Variables i Tipus de Dades
- Entrada i Sortida Bàsica
- Estructures de Control: IF, ELSE, FOR, WHILE
- Funcions i Procediments Bàsics
Mòdul 3: Treballant amb Dades
- Introducció a les Variables Globals
- Emmagatzematge i Recuperació de Dades
- Estructures de Dades: Arrays i Llistes
- Gestió d'Arxius en MUMPS
Mòdul 4: Conceptes Avançats de Programació
- Estructures de Control Avançades
- Gestió d'Errors i Depuració
- Programació Modular
- Funcions i Procediments Avançats
Mòdul 5: Gestió de Bases de Dades
- Introducció a les Bases de Dades MUMPS
- Operacions de Base de Dades: CRUD
- Indexació i Cerca
- Seguretat de la Base de Dades
Mòdul 6: Interfícies i Integració
- Interfície amb Altres Llenguatges
- Integració Web
- APIs i Serveis Web
- Interfície amb Bases de Dades SQL
Mòdul 7: Rendiment i Optimització
- Tècniques d'Optimització de Codi
- Gestió de Memòria
- Ajust de Rendiment
- Consideracions de Escalabilitat
Mòdul 8: Temes Avançats
- Concurrència i Processament Paral·lel
- Estructures de Dades Avançades
- Biblioteques i Extensions Personalitzades
- Estudis de Cas i Aplicacions del Món Real