Introducció
La visió és una declaració que descriu el futur desitjat per una organització. És una imatge inspiradora i motivadora del que l'empresa aspira a aconseguir a llarg termini. La visió serveix com a guia per a la planificació estratègica i ajuda a alinear els esforços de tots els membres de l'organització cap a un objectiu comú.
Importància de la Visió
- Direcció i Propòsit: Proporciona una direcció clara i un propòsit compartit per a tots els membres de l'organització.
- Motivació: Inspira i motiva els empleats a treballar cap a un futur millor.
- Alineació: Ajuda a alinear les estratègies i les accions de l'organització amb els seus objectius a llarg termini.
- Comunicació: Facilita la comunicació dels objectius estratègics a tots els nivells de l'organització i als stakeholders externs.
Característiques d'una Bona Visió
Una bona visió ha de ser:
- Clara i Concisa: Ha de ser fàcil d'entendre i recordar.
- Inspiradora: Ha de motivar i inspirar els membres de l'organització.
- Aspiracional: Ha de representar un futur desitjat que sigui ambiciós però assolible.
- Orientada al Futur: Ha de centrar-se en el que l'organització vol aconseguir a llarg termini.
- Relevante: Ha de ser pertinent i significativa per a l'organització i els seus stakeholders.
Exemples de Declaracions de Visió
Exemple 1: Google
"Organitzar la informació del món i fer-la universalment accessible i útil."
Exemple 2: Tesla
"Crear l'empresa d'automòbils més atractiva del segle XXI impulsant la transició del món cap als vehicles elèctrics."
Exemple 3: IKEA
"Crear una vida quotidiana millor per a moltes persones."
Com Crear una Declaració de Visió
Pas 1: Reflexió i Anàlisi
- Analitza l'entorn extern: Identifica les tendències, oportunitats i amenaces que poden influir en el futur de l'organització.
- Analitza l'entorn intern: Avalua les fortaleses i debilitats de l'organització.
Pas 2: Involucra els Stakeholders
- Consulta amb els empleats: Recull opinions i idees dels empleats a tots els nivells.
- Consulta amb els clients i altres stakeholders: Obten feedback dels clients, proveïdors i altres parts interessades.
Pas 3: Redacta la Declaració de Visió
- Sigues clar i concís: Utilitza un llenguatge senzill i directe.
- Sigues inspirador: Utilitza paraules que motivin i inspirin.
- Sigues aspiracional: Planteja un futur desitjat que sigui ambiciós però assolible.
Pas 4: Revisa i Refina
- Revisa amb els líders de l'organització: Assegura't que la visió sigui coherent amb els valors i objectius de l'organització.
- Refina la declaració: Ajusta la declaració segons sigui necessari per assegurar que sigui clara, inspiradora i rellevant.
Exercici Pràctic
Instruccions
- Reflexiona sobre el futur desitjat de la teva organització.
- Identifica les tendències, oportunitats i amenaces que poden influir en aquest futur.
- Consulta amb els empleats i altres stakeholders per recollir idees i opinions.
- Redacta una declaració de visió clara, inspiradora i aspiracional.
- Revisa i refina la declaració amb els líders de l'organització.
Exemple d'Exercici
Organització: Empresa de Tecnologia
Declaració de Visió Inicial: "Ser el líder mundial en solucions tecnològiques innovadores que millorin la vida de les persones."
Feedback dels Stakeholders:
- Els empleats volen que la visió reflecteixi el compromís amb la sostenibilitat.
- Els clients valoren la qualitat i la fiabilitat dels productes.
Declaració de Visió Refinada: "Ser el líder mundial en solucions tecnològiques innovadores i sostenibles que millorin la vida de les persones amb qualitat i fiabilitat."
Conclusió
La definició d'una visió clara i inspiradora és fonamental per a l'èxit a llarg termini d'una organització. Una bona visió proporciona direcció, motiva els empleats i ajuda a alinear els esforços cap a un objectiu comú. Seguint els passos descrits, les organitzacions poden crear declaracions de visió que siguin clares, inspiradores i rellevants per al seu futur desitjat.
Curs de Pensament Estratègic
Mòdul 1: Introducció al Pensament Estratègic
- Definició i Conceptes Bàsics
- Importància del Pensament Estratègic en les Organitzacions
- Components del Pensament Estratègic
Mòdul 2: Anàlisi de l'Entorn Competitiu
- Anàlisi PESTEL
- Anàlisi de les Cinc Forces de Porter
- Anàlisi DAFO
- Identificació d'Oportunitats i Amenaces
Mòdul 3: Definició de la Visió i Missió
- Definició de la Visió
- Definició de la Missió
- Alineació de la Visió i Missió amb els Objectius Estratègics
Mòdul 4: Formulació d'Estratègies
- Tipus d'Estratègies: Corporatives, de Negoci i Funcionals
- Estratègies de Creixement
- Estratègies de Diferenciació i Lideratge en Costos
- Estratègies d'Innovació
Mòdul 5: Implementació d'Estratègies
- Assignació de Recursos
- Gestió del Canvi
- Monitoratge i Control de l'Estratègia
- Indicadors de Rendiment
Mòdul 6: Avaluació i Ajust d'Estratègies
Mòdul 7: Casos Pràctics i Exercicis
- Estudi de Cas 1: Empresa de Tecnologia
- Estudi de Cas 2: Empresa de Retail
- Exercicis Pràctics d'Anàlisi i Formulació d'Estratègies