En aquest tema, aprendrem els fonaments de la sintaxi i l'estructura bàsica d'un programa en C#. Aquestes són les bases que necessitaràs per escriure qualsevol aplicació en aquest llenguatge.
- Comentaris
Els comentaris són línies de codi que no s'executen i s'utilitzen per afegir notes o explicacions dins del codi. Hi ha dos tipus de comentaris en C#:
- Comentaris de línia única: Comencen amb
//
. - Comentaris de múltiples línies: Comencen amb
/*
i acaben amb*/
.
- Estructura d'un Programa en C#
Un programa en C# típicament conté les següents parts:
- Espais de noms (namespaces): Organitzen el codi en grups lògics.
- Classes: Contenen el codi que defineix el comportament i les dades.
- Mètodes: Contenen el codi que executa accions.
Exemple d'un Programa Bàsic
using System; // Espai de noms namespace HelloWorldApp // Espai de noms personalitzat { class Program // Classe { static void Main(string[] args) // Mètode principal { Console.WriteLine("Hello, World!"); // Instrucció per imprimir a la consola } } }
Explicació del Codi
using System;
: Importa l'espai de nomsSystem
, que conté classes bàsiques comConsole
.namespace HelloWorldApp
: Defineix un espai de noms anomenatHelloWorldApp
.class Program
: Defineix una classe anomenadaProgram
.static void Main(string[] args)
: Defineix el mètode principal, que és el punt d'entrada del programa.Console.WriteLine("Hello, World!");
: Imprimeix "Hello, World!" a la consola.
- Tipus de Dades i Variables
Declaració de Variables
Per declarar una variable en C#, has d'especificar el tipus de dada i el nom de la variable.
int numero; // Declaració d'una variable de tipus enter string text; // Declaració d'una variable de tipus cadena
Inicialització de Variables
Pots inicialitzar una variable en el moment de la seva declaració.
int numero = 10; // Declaració i inicialització string text = "Hola, món!"; // Declaració i inicialització
Tipus de Dades Bàsics
Tipus de Dada | Descripció | Exemple |
---|---|---|
int |
Enter | int x = 5; |
float |
Coma flotant | float y = 5.5f; |
double |
Doble precisió | double z = 5.5; |
char |
Caràcter | char c = 'A'; |
string |
Cadena de text | string s = "Hola"; |
bool |
Booleà | bool b = true; |
- Operadors
Operadors Aritmètics
Operador | Descripció | Exemple |
---|---|---|
+ |
Suma | x + y |
- |
Resta | x - y |
* |
Multiplicació | x * y |
/ |
Divisió | x / y |
% |
Mòdul | x % y |
Operadors de Comparació
Operador | Descripció | Exemple |
---|---|---|
== |
Igual a | x == y |
!= |
Diferent de | x != y |
> |
Major que | x > y |
< |
Menor que | x < y |
>= |
Major o igual que | x >= y |
<= |
Menor o igual que | x <= y |
Operadors Lògics
Operador | Descripció | Exemple |
---|---|---|
&& |
AND lògic | x && y |
` | ` | |
! |
NOT lògic | !x |
- Estructures de Control Bàsiques
Sentència if
Sentència if-else
int x = 10; if (x > 5) { Console.WriteLine("x és major que 5"); } else { Console.WriteLine("x no és major que 5"); }
Sentència for
Sentència while
Exercicis Pràctics
Exercici 1: Declaració i Inicialització de Variables
Declara i inicialitza variables dels següents tipus: int
, float
, double
, char
, string
, bool
. Imprimeix els seus valors a la consola.
Solució
int numero = 10; float decimalPetit = 5.5f; double decimalGran = 10.5; char lletra = 'A'; string text = "Hola, món!"; bool veritat = true; Console.WriteLine(numero); Console.WriteLine(decimalPetit); Console.WriteLine(decimalGran); Console.WriteLine(lletra); Console.WriteLine(text); Console.WriteLine(veritat);
Exercici 2: Operadors i Estructures de Control
Escriu un programa que demani a l'usuari un número i determini si és parell o imparell.
Solució
Console.WriteLine("Introdueix un número:"); int numero = int.Parse(Console.ReadLine()); if (numero % 2 == 0) { Console.WriteLine("El número és parell."); } else { Console.WriteLine("El número és imparell."); }
Conclusió
En aquesta secció, hem après la sintaxi i l'estructura bàsica d'un programa en C#. Hem vist com declarar i inicialitzar variables, utilitzar operadors i estructures de control bàsiques. Aquests conceptes són fonamentals per a qualsevol programador i seran la base per a temes més avançats en els següents mòduls.
Curs de Programació en C#
Mòdul 1: Introducció al C#
- Introducció al C#
- Configuració de l'Entorn de Desenvolupament
- Programa Hello World
- Sintaxi i Estructura Bàsica
- Variables i Tipus de Dades
Mòdul 2: Estructures de Control
Mòdul 3: Programació Orientada a Objectes
Mòdul 4: Conceptes Avançats de C#
- Interfícies
- Delegats i Esdeveniments
- Genèrics
- Col·leccions
- LINQ (Consulta Integrada al Llenguatge)
- Programació Asíncrona
Mòdul 5: Treballant amb Dades
Mòdul 6: Temes Avançats
- Reflexió
- Atributs
- Programació Dinàmica
- Gestió de Memòria i Recollida d'Escombraries
- Multifil i Programació Paral·lela
Mòdul 7: Construcció d'Aplicacions
Mòdul 8: Millors Pràctiques i Patrons de Disseny
- Estàndards de Codificació i Millors Pràctiques
- Patrons de Disseny
- Proves Unitàries
- Revisió de Codi i Refactorització