En aquest tema, aprendrem els fonaments de la sintaxi i l'estructura bàsica d'un programa en C#. Aquestes són les bases que necessitaràs per escriure qualsevol aplicació en aquest llenguatge.

  1. Comentaris

Els comentaris són línies de codi que no s'executen i s'utilitzen per afegir notes o explicacions dins del codi. Hi ha dos tipus de comentaris en C#:

  • Comentaris de línia única: Comencen amb //.
  • Comentaris de múltiples línies: Comencen amb /* i acaben amb */.
// Aquest és un comentari de línia única

/*
Aquest és un comentari
de múltiples línies
*/

  1. Estructura d'un Programa en C#

Un programa en C# típicament conté les següents parts:

  • Espais de noms (namespaces): Organitzen el codi en grups lògics.
  • Classes: Contenen el codi que defineix el comportament i les dades.
  • Mètodes: Contenen el codi que executa accions.

Exemple d'un Programa Bàsic

using System; // Espai de noms

namespace HelloWorldApp // Espai de noms personalitzat
{
    class Program // Classe
    {
        static void Main(string[] args) // Mètode principal
        {
            Console.WriteLine("Hello, World!"); // Instrucció per imprimir a la consola
        }
    }
}

Explicació del Codi

  • using System;: Importa l'espai de noms System, que conté classes bàsiques com Console.
  • namespace HelloWorldApp: Defineix un espai de noms anomenat HelloWorldApp.
  • class Program: Defineix una classe anomenada Program.
  • static void Main(string[] args): Defineix el mètode principal, que és el punt d'entrada del programa.
  • Console.WriteLine("Hello, World!");: Imprimeix "Hello, World!" a la consola.

  1. Tipus de Dades i Variables

Declaració de Variables

Per declarar una variable en C#, has d'especificar el tipus de dada i el nom de la variable.

int numero; // Declaració d'una variable de tipus enter
string text; // Declaració d'una variable de tipus cadena

Inicialització de Variables

Pots inicialitzar una variable en el moment de la seva declaració.

int numero = 10; // Declaració i inicialització
string text = "Hola, món!"; // Declaració i inicialització

Tipus de Dades Bàsics

Tipus de Dada Descripció Exemple
int Enter int x = 5;
float Coma flotant float y = 5.5f;
double Doble precisió double z = 5.5;
char Caràcter char c = 'A';
string Cadena de text string s = "Hola";
bool Booleà bool b = true;

  1. Operadors

Operadors Aritmètics

Operador Descripció Exemple
+ Suma x + y
- Resta x - y
* Multiplicació x * y
/ Divisió x / y
% Mòdul x % y

Operadors de Comparació

Operador Descripció Exemple
== Igual a x == y
!= Diferent de x != y
> Major que x > y
< Menor que x < y
>= Major o igual que x >= y
<= Menor o igual que x <= y

Operadors Lògics

Operador Descripció Exemple
&& AND lògic x && y
` `
! NOT lògic !x

  1. Estructures de Control Bàsiques

Sentència if

int x = 10;
if (x > 5)
{
    Console.WriteLine("x és major que 5");
}

Sentència if-else

int x = 10;
if (x > 5)
{
    Console.WriteLine("x és major que 5");
}
else
{
    Console.WriteLine("x no és major que 5");
}

Sentència for

for (int i = 0; i < 5; i++)
{
    Console.WriteLine(i);
}

Sentència while

int i = 0;
while (i < 5)
{
    Console.WriteLine(i);
    i++;
}

Exercicis Pràctics

Exercici 1: Declaració i Inicialització de Variables

Declara i inicialitza variables dels següents tipus: int, float, double, char, string, bool. Imprimeix els seus valors a la consola.

Solució

int numero = 10;
float decimalPetit = 5.5f;
double decimalGran = 10.5;
char lletra = 'A';
string text = "Hola, món!";
bool veritat = true;

Console.WriteLine(numero);
Console.WriteLine(decimalPetit);
Console.WriteLine(decimalGran);
Console.WriteLine(lletra);
Console.WriteLine(text);
Console.WriteLine(veritat);

Exercici 2: Operadors i Estructures de Control

Escriu un programa que demani a l'usuari un número i determini si és parell o imparell.

Solució

Console.WriteLine("Introdueix un número:");
int numero = int.Parse(Console.ReadLine());

if (numero % 2 == 0)
{
    Console.WriteLine("El número és parell.");
}
else
{
    Console.WriteLine("El número és imparell.");
}

Conclusió

En aquesta secció, hem après la sintaxi i l'estructura bàsica d'un programa en C#. Hem vist com declarar i inicialitzar variables, utilitzar operadors i estructures de control bàsiques. Aquests conceptes són fonamentals per a qualsevol programador i seran la base per a temes més avançats en els següents mòduls.

© Copyright 2024. Tots els drets reservats