La reflexió és una característica poderosa del llenguatge C# que permet a un programa inspeccionar i manipular la seva pròpia estructura en temps d'execució. Aquesta capacitat és especialment útil per a la creació de biblioteques de classes genèriques, eines de depuració, frameworks de proves i altres aplicacions avançades.
Conceptes Clau
- Namespace
System.Reflection
: Conté les classes i mètodes necessaris per treballar amb la reflexió. - Tipus de Reflexió: Inclou la inspecció de tipus, membres, mètodes, propietats, camps, constructors i esdeveniments.
- Creació Dinàmica d'Objectes: Permet crear instàncies de tipus en temps d'execució.
- Invocació Dinàmica de Mètodes: Permet invocar mètodes en temps d'execució.
Exemples Pràctics
Inspecció de Tipus
using System; using System.Reflection; public class Persona { public string Nom { get; set; } public int Edat { get; set; } public void Saludar() { Console.WriteLine("Hola!"); } } class Program { static void Main() { Type tipus = typeof(Persona); // Obtenir informació sobre el tipus Console.WriteLine("Nom del Tipus: " + tipus.Name); Console.WriteLine("Namespace: " + tipus.Namespace); // Obtenir informació sobre les propietats PropertyInfo[] propietats = tipus.GetProperties(); foreach (var prop in propietats) { Console.WriteLine("Propietat: " + prop.Name + ", Tipus: " + prop.PropertyType); } // Obtenir informació sobre els mètodes MethodInfo[] metodes = tipus.GetMethods(); foreach (var metode in metodes) { Console.WriteLine("Mètode: " + metode.Name); } } }
Creació Dinàmica d'Objectes
using System; using System.Reflection; public class Persona { public string Nom { get; set; } public int Edat { get; set; } public void Saludar() { Console.WriteLine("Hola!"); } } class Program { static void Main() { Type tipus = typeof(Persona); // Crear una instància de Persona dinàmicament object instancia = Activator.CreateInstance(tipus); // Establir valors de propietats dinàmicament PropertyInfo propNom = tipus.GetProperty("Nom"); propNom.SetValue(instancia, "Joan"); PropertyInfo propEdat = tipus.GetProperty("Edat"); propEdat.SetValue(instancia, 30); // Invocar mètode dinàmicament MethodInfo metodeSaludar = tipus.GetMethod("Saludar"); metodeSaludar.Invoke(instancia, null); // Mostrar valors de propietats Console.WriteLine("Nom: " + propNom.GetValue(instancia)); Console.WriteLine("Edat: " + propEdat.GetValue(instancia)); } }
Exercicis Pràctics
Exercici 1: Inspecció de Tipus
Descripció: Escriu un programa que inspeccioni un tipus donat i mostri tota la informació sobre els seus camps, propietats, mètodes i constructors.
Solució:
using System; using System.Reflection; public class Exemple { public int Camp; public string Propietat { get; set; } public Exemple() { } public Exemple(int valor) { Camp = valor; } public void Metode() { } } class Program { static void Main() { Type tipus = typeof(Exemple); // Obtenir informació sobre els camps FieldInfo[] camps = tipus.GetFields(); foreach (var camp in camps) { Console.WriteLine("Camp: " + camp.Name + ", Tipus: " + camp.FieldType); } // Obtenir informació sobre les propietats PropertyInfo[] propietats = tipus.GetProperties(); foreach (var prop in propietats) { Console.WriteLine("Propietat: " + prop.Name + ", Tipus: " + prop.PropertyType); } // Obtenir informació sobre els mètodes MethodInfo[] metodes = tipus.GetMethods(); foreach (var metode in metodes) { Console.WriteLine("Mètode: " + metode.Name); } // Obtenir informació sobre els constructors ConstructorInfo[] constructors = tipus.GetConstructors(); foreach (var constructor in constructors) { Console.WriteLine("Constructor: " + constructor.ToString()); } } }
Exercici 2: Creació i Invocació Dinàmica
Descripció: Escriu un programa que creï una instància d'una classe dinàmicament, estableixi els valors de les seves propietats i invoqui un dels seus mètodes.
Solució:
using System; using System.Reflection; public class Salutacio { public string Missatge { get; set; } public void MostrarMissatge() { Console.WriteLine(Missatge); } } class Program { static void Main() { Type tipus = typeof(Salutacio); // Crear una instància de Salutacio dinàmicament object instancia = Activator.CreateInstance(tipus); // Establir valor de la propietat dinàmicament PropertyInfo propMissatge = tipus.GetProperty("Missatge"); propMissatge.SetValue(instancia, "Hola, món!"); // Invocar mètode dinàmicament MethodInfo metodeMostrarMissatge = tipus.GetMethod("MostrarMissatge"); metodeMostrarMissatge.Invoke(instancia, null); } }
Errors Comuns i Consells
- Error:
NullReferenceException
: Assegura't que el tipus i els membres que estàs intentant accedir existeixen i no són nuls. - Error:
TargetInvocationException
: Aquest error pot ocórrer quan es produeix una excepció dins del mètode invocat. Revisa el codi del mètode per trobar possibles problemes. - Consell: Utilitza la reflexió amb precaució, ja que pot afectar el rendiment del teu programa. Només utilitza-la quan sigui realment necessari.
Conclusió
La reflexió és una eina poderosa en C# que permet als desenvolupadors inspeccionar i manipular tipus en temps d'execució. Tot i que pot ser complexa i tenir un impacte en el rendiment, és extremadament útil per a una varietat d'aplicacions avançades. Amb la pràctica, podràs utilitzar la reflexió per crear solucions més flexibles i dinàmiques.
Curs de Programació en C#
Mòdul 1: Introducció al C#
- Introducció al C#
- Configuració de l'Entorn de Desenvolupament
- Programa Hello World
- Sintaxi i Estructura Bàsica
- Variables i Tipus de Dades
Mòdul 2: Estructures de Control
Mòdul 3: Programació Orientada a Objectes
Mòdul 4: Conceptes Avançats de C#
- Interfícies
- Delegats i Esdeveniments
- Genèrics
- Col·leccions
- LINQ (Consulta Integrada al Llenguatge)
- Programació Asíncrona
Mòdul 5: Treballant amb Dades
Mòdul 6: Temes Avançats
- Reflexió
- Atributs
- Programació Dinàmica
- Gestió de Memòria i Recollida d'Escombraries
- Multifil i Programació Paral·lela
Mòdul 7: Construcció d'Aplicacions
Mòdul 8: Millors Pràctiques i Patrons de Disseny
- Estàndards de Codificació i Millors Pràctiques
- Patrons de Disseny
- Proves Unitàries
- Revisió de Codi i Refactorització