Les sentències condicionals són una part fonamental de qualsevol llenguatge de programació, ja que permeten que el codi prengui decisions basades en certes condicions. En C#, les sentències condicionals més comunes són if
, else if
, else
i switch
.
- Sentència
if
if
La sentència if
s'utilitza per executar un bloc de codi només si una condició específica és certa.
Sintaxi
Exemple
En aquest exemple, el missatge "x és més gran que 5" es mostrarà perquè la condició x > 5
és certa.
- Sentència
else
else
La sentència else
s'utilitza per executar un bloc de codi si la condició de la sentència if
és falsa.
Sintaxi
if (condició) { // Bloc de codi a executar si la condició és certa } else { // Bloc de codi a executar si la condició és falsa }
Exemple
int x = 3; if (x > 5) { Console.WriteLine("x és més gran que 5"); } else { Console.WriteLine("x no és més gran que 5"); }
En aquest exemple, el missatge "x no és més gran que 5" es mostrarà perquè la condició x > 5
és falsa.
- Sentència
else if
else if
La sentència else if
s'utilitza per provar múltiples condicions. Si la primera condició és falsa, es prova la següent condició, i així successivament.
Sintaxi
if (condició1) { // Bloc de codi a executar si la condició1 és certa } else if (condició2) { // Bloc de codi a executar si la condició2 és certa } else { // Bloc de codi a executar si cap de les condicions anteriors és certa }
Exemple
int x = 7; if (x > 10) { Console.WriteLine("x és més gran que 10"); } else if (x > 5) { Console.WriteLine("x és més gran que 5 però menor o igual a 10"); } else { Console.WriteLine("x és menor o igual a 5"); }
En aquest exemple, el missatge "x és més gran que 5 però menor o igual a 10" es mostrarà perquè la condició x > 5
és certa.
- Sentència
switch
switch
La sentència switch
s'utilitza per seleccionar una de moltes opcions basades en el valor d'una expressió.
Sintaxi
switch (expressió) { case valor1: // Bloc de codi a executar si expressió == valor1 break; case valor2: // Bloc de codi a executar si expressió == valor2 break; // Més casos... default: // Bloc de codi a executar si cap dels casos anteriors és cert break; }
Exemple
int dia = 3; switch (dia) { case 1: Console.WriteLine("Dilluns"); break; case 2: Console.WriteLine("Dimarts"); break; case 3: Console.WriteLine("Dimecres"); break; case 4: Console.WriteLine("Dijous"); break; case 5: Console.WriteLine("Divendres"); break; case 6: Console.WriteLine("Dissabte"); break; case 7: Console.WriteLine("Diumenge"); break; default: Console.WriteLine("Dia invàlid"); break; }
En aquest exemple, el missatge "Dimecres" es mostrarà perquè el valor de dia
és 3.
Exercicis Pràctics
Exercici 1
Escriu un programa que demani a l'usuari que introdueixi un número i mostri si el número és positiu, negatiu o zero.
Solució
Console.Write("Introdueix un número: "); int numero = int.Parse(Console.ReadLine()); if (numero > 0) { Console.WriteLine("El número és positiu."); } else if (numero < 0) { Console.WriteLine("El número és negatiu."); } else { Console.WriteLine("El número és zero."); }
Exercici 2
Escriu un programa que demani a l'usuari que introdueixi una nota (0-100) i mostri la qualificació corresponent (A, B, C, D, F).
Solució
Console.Write("Introdueix una nota (0-100): "); int nota = int.Parse(Console.ReadLine()); if (nota >= 90) { Console.WriteLine("Qualificació: A"); } else if (nota >= 80) { Console.WriteLine("Qualificació: B"); } else if (nota >= 70) { Console.WriteLine("Qualificació: C"); } else if (nota >= 60) { Console.WriteLine("Qualificació: D"); } else { Console.WriteLine("Qualificació: F"); }
Exercici 3
Escriu un programa que demani a l'usuari que introdueixi un dia de la setmana (1-7) i mostri el nom del dia corresponent.
Solució
Console.Write("Introdueix un dia de la setmana (1-7): "); int dia = int.Parse(Console.ReadLine()); switch (dia) { case 1: Console.WriteLine("Dilluns"); break; case 2: Console.WriteLine("Dimarts"); break; case 3: Console.WriteLine("Dimecres"); break; case 4: Console.WriteLine("Dijous"); break; case 5: Console.WriteLine("Divendres"); break; case 6: Console.WriteLine("Dissabte"); break; case 7: Console.WriteLine("Diumenge"); break; default: Console.WriteLine("Dia invàlid"); break; }
Resum
En aquesta secció, hem après sobre les sentències condicionals en C#, incloent if
, else if
, else
i switch
. Aquestes sentències permeten que el codi prengui decisions basades en condicions específiques. Hem vist exemples pràctics i hem realitzat exercicis per reforçar els conceptes apresos. En la següent secció, explorarem els bucles, que ens permetran repetir blocs de codi de manera eficient.
Curs de Programació en C#
Mòdul 1: Introducció al C#
- Introducció al C#
- Configuració de l'Entorn de Desenvolupament
- Programa Hello World
- Sintaxi i Estructura Bàsica
- Variables i Tipus de Dades
Mòdul 2: Estructures de Control
Mòdul 3: Programació Orientada a Objectes
Mòdul 4: Conceptes Avançats de C#
- Interfícies
- Delegats i Esdeveniments
- Genèrics
- Col·leccions
- LINQ (Consulta Integrada al Llenguatge)
- Programació Asíncrona
Mòdul 5: Treballant amb Dades
Mòdul 6: Temes Avançats
- Reflexió
- Atributs
- Programació Dinàmica
- Gestió de Memòria i Recollida d'Escombraries
- Multifil i Programació Paral·lela
Mòdul 7: Construcció d'Aplicacions
Mòdul 8: Millors Pràctiques i Patrons de Disseny
- Estàndards de Codificació i Millors Pràctiques
- Patrons de Disseny
- Proves Unitàries
- Revisió de Codi i Refactorització