En aquest tema, aprendrem sobre les variables i els tipus de dades en C#. Les variables són elements fonamentals en qualsevol llenguatge de programació, ja que ens permeten emmagatzemar i manipular dades. Els tipus de dades defineixen el tipus de valor que una variable pot contenir.
Contingut
Què és una Variable?
Una variable és un espai de memòria amb un nom associat que pot emmagatzemar un valor. Aquest valor pot canviar durant l'execució del programa.
Sintaxi
tipus
: El tipus de dades de la variable (per exemple,int
,float
,string
).nomVariable
: El nom de la variable.
Declaració i Inicialització de Variables
Declaració
La declaració d'una variable implica especificar el seu tipus i el seu nom.
Inicialització
La inicialització d'una variable implica assignar-li un valor en el moment de la seva declaració.
També podem declarar i inicialitzar múltiples variables en una sola línia:
Tipus de Dades Primitives
C# proporciona diversos tipus de dades primitives que podem utilitzar per declarar variables. A continuació es mostra una taula amb els tipus de dades més comuns:
Tipus de Dades | Mida (bits) | Rang de Valors | Exemple |
---|---|---|---|
int |
32 | -2,147,483,648 a 2,147,483,647 | int x = 10; |
float |
32 | ±1.5 x 10^−45 a ±3.4 x 10^38 | float y = 3.14f; |
double |
64 | ±5.0 x 10^−324 a ±1.7 x 10^308 | double z = 3.14; |
char |
16 | 0 a 65,535 | char c = 'A'; |
bool |
1 | true o false |
bool b = true; |
string |
Variable | Cadena de caràcters | string s = "Hola"; |
Conversió de Tipus
Conversió Implícita
La conversió implícita es realitza automàticament quan no hi ha pèrdua de dades.
Conversió Explícita
La conversió explícita (o "casting") es realitza manualment quan hi pot haver pèrdua de dades.
Exemples Pràctics
Exemple 1: Declaració i Inicialització de Variables
using System; class Program { static void Main() { int edat = 25; float altura = 1.75f; char inicial = 'A'; bool esEstudiant = true; string nom = "Joan"; Console.WriteLine("Edat: " + edat); Console.WriteLine("Altura: " + altura); Console.WriteLine("Inicial: " + inicial); Console.WriteLine("És estudiant: " + esEstudiant); Console.WriteLine("Nom: " + nom); } }
Exemple 2: Conversió de Tipus
using System; class Program { static void Main() { double x = 9.78; int y = (int)x; // Conversió explícita Console.WriteLine("Valor original: " + x); Console.WriteLine("Valor convertit: " + y); } }
Exercicis
Exercici 1: Declaració i Inicialització
Declara i inicialitza variables dels següents tipus: int
, float
, char
, bool
, string
. Mostra els seus valors per pantalla.
Exercici 2: Conversió de Tipus
Declara una variable double
i assigna-li un valor decimal. Converteix aquesta variable a int
i mostra ambdues variables per pantalla.
Solucions
Solució Exercici 1
using System; class Program { static void Main() { int edat = 30; float altura = 1.80f; char inicial = 'B'; bool esTreballador = false; string nom = "Maria"; Console.WriteLine("Edat: " + edat); Console.WriteLine("Altura: " + altura); Console.WriteLine("Inicial: " + inicial); Console.WriteLine("És treballador: " + esTreballador); Console.WriteLine("Nom: " + nom); } }
Solució Exercici 2
using System; class Program { static void Main() { double valorDecimal = 7.89; int valorEnter = (int)valorDecimal; Console.WriteLine("Valor decimal: " + valorDecimal); Console.WriteLine("Valor enter: " + valorEnter); } }
Conclusió
En aquesta secció, hem après què són les variables i els tipus de dades en C#. Hem vist com declarar i inicialitzar variables, així com els diferents tipus de dades primitives disponibles. També hem explorat la conversió de tipus i hem practicat amb exemples i exercicis. Amb aquests coneixements, estem preparats per avançar cap a les estructures de control en el següent mòdul.
Curs de Programació en C#
Mòdul 1: Introducció al C#
- Introducció al C#
- Configuració de l'Entorn de Desenvolupament
- Programa Hello World
- Sintaxi i Estructura Bàsica
- Variables i Tipus de Dades
Mòdul 2: Estructures de Control
Mòdul 3: Programació Orientada a Objectes
Mòdul 4: Conceptes Avançats de C#
- Interfícies
- Delegats i Esdeveniments
- Genèrics
- Col·leccions
- LINQ (Consulta Integrada al Llenguatge)
- Programació Asíncrona
Mòdul 5: Treballant amb Dades
Mòdul 6: Temes Avançats
- Reflexió
- Atributs
- Programació Dinàmica
- Gestió de Memòria i Recollida d'Escombraries
- Multifil i Programació Paral·lela
Mòdul 7: Construcció d'Aplicacions
Mòdul 8: Millors Pràctiques i Patrons de Disseny
- Estàndards de Codificació i Millors Pràctiques
- Patrons de Disseny
- Proves Unitàries
- Revisió de Codi i Refactorització