Introducció
Els Formularis de Windows (Windows Forms) són una part fonamental del desenvolupament d'aplicacions d'escriptori en C#. Aquest mòdul t'introduirà als conceptes bàsics dels Windows Forms, com crear una aplicació senzilla, i com treballar amb controls i esdeveniments.
Objectius
- Entendre què són els Windows Forms.
- Aprendre a crear una aplicació de Windows Forms.
- Familiaritzar-se amb els controls bàsics de Windows Forms.
- Gestionar esdeveniments en una aplicació de Windows Forms.
- Què són els Windows Forms?
Els Windows Forms són una biblioteca de classes de .NET Framework que proporciona una interfície gràfica d'usuari (GUI) per a aplicacions d'escriptori. Permeten crear aplicacions amb finestres, botons, caixes de text, etiquetes, i altres controls visuals.
- Creació d'una Aplicació de Windows Forms
Pas 1: Configuració de l'Entorn
- Obre Visual Studio.
- Crea un nou projecte seleccionant "Windows Forms App (.NET Framework)".
- Assigna un nom al projecte i selecciona la ubicació on vols guardar-lo.
Pas 2: Disseny de la Interfície
Quan crees un projecte de Windows Forms, Visual Studio obre un dissenyador de formularis on pots arrossegar i deixar controls per crear la interfície d'usuari.
Pas 3: Afegir Controls
- Arrossega un Button des de la Caixa d'Eines fins al formulari.
- Arrossega un Label i una TextBox al formulari.
Pas 4: Escriure Codi
Fes doble clic al botó per generar un esdeveniment Click
i afegeix el següent codi:
private void button1_Click(object sender, EventArgs e) { label1.Text = "Hola, " + textBox1.Text + "!"; }
Aquest codi canvia el text de l'etiqueta quan es fa clic al botó, mostrant un missatge personalitzat amb el text introduït a la caixa de text.
- Controls Bàsics
Botons (Button)
Els botons són un dels controls més utilitzats en les aplicacions de Windows Forms. Permeten als usuaris iniciar accions quan es fa clic en ells.
Button button1 = new Button(); button1.Text = "Clica'm"; button1.Location = new Point(50, 50); this.Controls.Add(button1);
Etiquetes (Label)
Les etiquetes s'utilitzen per mostrar text estàtic a la interfície d'usuari.
Label label1 = new Label(); label1.Text = "Benvingut!"; label1.Location = new Point(50, 100); this.Controls.Add(label1);
Caixes de Text (TextBox)
Les caixes de text permeten als usuaris introduir dades.
TextBox textBox1 = new TextBox(); textBox1.Location = new Point(50, 150); this.Controls.Add(textBox1);
- Gestió d'Esdeveniments
Els esdeveniments són accions que es produeixen en resposta a les interaccions de l'usuari, com fer clic a un botó o escriure en una caixa de text.
Exemple d'Esdeveniment Click
button1.Click += new EventHandler(button1_Click); private void button1_Click(object sender, EventArgs e) { MessageBox.Show("Botó clicat!"); }
Exercici Pràctic
Objectiu
Crea una aplicació de Windows Forms que permeti a l'usuari introduir el seu nom i, en fer clic a un botó, mostri un missatge de benvinguda.
Passos
- Crea un nou projecte de Windows Forms.
- Arrossega un Label, un TextBox i un Button al formulari.
- Canvia les propietats dels controls per donar-los noms significatius (per exemple,
labelWelcome
,textBoxName
,buttonGreet
). - Escriu el codi per gestionar l'esdeveniment
Click
del botó.
Solució
public partial class Form1 : Form { public Form1() { InitializeComponent(); } private void buttonGreet_Click(object sender, EventArgs e) { labelWelcome.Text = "Hola, " + textBoxName.Text + "!"; } }
Resum
En aquest mòdul, hem après què són els Windows Forms i com crear una aplicació bàsica amb controls com botons, etiquetes i caixes de text. També hem vist com gestionar esdeveniments per respondre a les interaccions de l'usuari. Amb aquests coneixements, estàs preparat per crear aplicacions d'escriptori més complexes i interactives.
Següent Pas
En el següent tema, explorarem WPF (Windows Presentation Foundation), una altra tecnologia per crear aplicacions d'escriptori amb interfícies d'usuari més avançades i personalitzables.
Curs de Programació en C#
Mòdul 1: Introducció al C#
- Introducció al C#
- Configuració de l'Entorn de Desenvolupament
- Programa Hello World
- Sintaxi i Estructura Bàsica
- Variables i Tipus de Dades
Mòdul 2: Estructures de Control
Mòdul 3: Programació Orientada a Objectes
Mòdul 4: Conceptes Avançats de C#
- Interfícies
- Delegats i Esdeveniments
- Genèrics
- Col·leccions
- LINQ (Consulta Integrada al Llenguatge)
- Programació Asíncrona
Mòdul 5: Treballant amb Dades
Mòdul 6: Temes Avançats
- Reflexió
- Atributs
- Programació Dinàmica
- Gestió de Memòria i Recollida d'Escombraries
- Multifil i Programació Paral·lela
Mòdul 7: Construcció d'Aplicacions
Mòdul 8: Millors Pràctiques i Patrons de Disseny
- Estàndards de Codificació i Millors Pràctiques
- Patrons de Disseny
- Proves Unitàries
- Revisió de Codi i Refactorització