Introducció

En aquest tema, aprendrem sobre els conceptes fonamentals de la programació orientada a objectes (POO) en C#. Ens centrarem en les classes i els objectes, que són els blocs de construcció bàsics de la POO.

Objectius

  • Entendre què són les classes i els objectes.
  • Aprendre a definir i utilitzar classes en C#.
  • Comprendre els conceptes de membres de classe, com ara camps, propietats i mètodes.
  • Crear instàncies d'objectes i accedir als seus membres.

Què és una Classe?

Una classe és una plantilla o un plànol per crear objectes. Defineix un conjunt de propietats i mètodes que seran comuns a tots els objectes creats a partir d'aquesta classe.

Definició d'una Classe

public class Persona
{
    // Camps
    public string Nom;
    public int Edat;

    // Mètode
    public void Saludar()
    {
        Console.WriteLine($"Hola, el meu nom és {Nom} i tinc {Edat} anys.");
    }
}

Explicació del Codi

  • public class Persona: Defineix una nova classe anomenada Persona.
  • public string Nom;: Defineix un camp públic de tipus string anomenat Nom.
  • public int Edat;: Defineix un camp públic de tipus int anomenat Edat.
  • public void Saludar(): Defineix un mètode públic que imprimeix un missatge de salutació.

Què és un Objecte?

Un objecte és una instància d'una classe. Quan creem un objecte, estem creant una instància específica d'aquesta classe amb valors concrets per als seus camps.

Creació d'un Objecte

Persona persona1 = new Persona();
persona1.Nom = "Joan";
persona1.Edat = 30;
persona1.Saludar();

Explicació del Codi

  • Persona persona1 = new Persona();: Crea una nova instància de la classe Persona i l'assigna a la variable persona1.
  • persona1.Nom = "Joan";: Assigna el valor "Joan" al camp Nom de l'objecte persona1.
  • persona1.Edat = 30;: Assigna el valor 30 al camp Edat de l'objecte persona1.
  • persona1.Saludar();: Crida el mètode Saludar de l'objecte persona1, que imprimeix el missatge de salutació.

Propietats

Les propietats són una manera d'encapsular els camps d'una classe, proporcionant un accés controlat a aquests camps.

Definició de Propietats

public class Persona
{
    // Propietats
    public string Nom { get; set; }
    public int Edat { get; set; }

    // Mètode
    public void Saludar()
    {
        Console.WriteLine($"Hola, el meu nom és {Nom} i tinc {Edat} anys.");
    }
}

Explicació del Codi

  • public string Nom { get; set; }: Defineix una propietat pública Nom amb mètodes d'accés get i set.
  • public int Edat { get; set; }: Defineix una propietat pública Edat amb mètodes d'accés get i set.

Exercicis Pràctics

Exercici 1: Crear una Classe

  1. Defineix una classe anomenada Cotxe amb els següents camps:

    • Marca (string)
    • Model (string)
    • Any (int)
  2. Afegeix un mètode anomenat MostrarDetalls que imprimeixi els detalls del cotxe.

Solució

public class Cotxe
{
    public string Marca { get; set; }
    public string Model { get; set; }
    public int Any { get; set; }

    public void MostrarDetalls()
    {
        Console.WriteLine($"Marca: {Marca}, Model: {Model}, Any: {Any}");
    }
}

Exercici 2: Crear i Utilitzar Objectes

  1. Crea una instància de la classe Cotxe i assigna valors als seus camps.
  2. Crida el mètode MostrarDetalls per imprimir els detalls del cotxe.

Solució

Cotxe cotxe1 = new Cotxe();
cotxe1.Marca = "Toyota";
cotxe1.Model = "Corolla";
cotxe1.Any = 2020;
cotxe1.MostrarDetalls();

Resum

En aquest tema, hem après sobre les classes i els objectes en C#. Hem vist com definir classes, crear objectes i utilitzar membres de classe com ara camps, propietats i mètodes. A més, hem practicat aquests conceptes amb exercicis pràctics.

En el següent tema, explorarem els mètodes en més detall, incloent-hi els mètodes estàtics i d'instància, així com els paràmetres i els valors de retorn.

© Copyright 2024. Tots els drets reservats