Introducció

La gestió de stakeholders és una part fonamental del desenvolupament de productes, ja que els stakeholders (parts interessades) poden influir significativament en l'èxit o fracàs d'un producte. Els stakeholders inclouen qualsevol persona o grup que tingui un interès en el producte, com ara clients, empleats, inversors, proveïdors i altres parts rellevants.

Objectius d'Aprenentatge

En aquest tema, aprendràs a:

  1. Identificar els stakeholders clau en el desenvolupament de productes.
  2. Analitzar les necessitats i expectatives dels stakeholders.
  3. Desenvolupar estratègies per gestionar les relacions amb els stakeholders.
  4. Implementar tècniques de comunicació efectives amb els stakeholders.

Identificació dels Stakeholders

Pas 1: Identificació Inicial

  • Brainstorming: Reuneix l'equip de desenvolupament per fer una sessió de brainstorming i identificar tots els possibles stakeholders.
  • Llistes de Verificació: Utilitza llistes de verificació per assegurar-te que no et deixes cap grup important.

Pas 2: Classificació dels Stakeholders

  • Interns: Empleats, equips de desenvolupament, directius.
  • Externs: Clients, proveïdors, inversors, reguladors.

Pas 3: Mapa de Stakeholders

Crea un mapa de stakeholders per visualitzar les relacions i influències entre els diferents grups.

Stakeholder Tipus Interès Influència
Clients Extern Alt Alt
Empleats Intern Alt Mitjà
Inversors Extern Mitjà Alt
Proveïdors Extern Mitjà Mitjà
Reguladors Extern Baix Alt

Anàlisi de Necessitats i Expectatives

Pas 1: Recollida d'Informació

  • Enquestes: Envia enquestes als stakeholders per recollir informació sobre les seves necessitats i expectatives.
  • Entrevistes: Realitza entrevistes en profunditat amb stakeholders clau per obtenir una comprensió més detallada.

Pas 2: Anàlisi de la Informació

  • Anàlisi SWOT: Utilitza l'anàlisi SWOT (Fortaleses, Febleses, Oportunitats, Amenaces) per avaluar la informació recollida.
  • Mapes d'Empatia: Crea mapes d'empatia per entendre millor les perspectives dels stakeholders.

Desenvolupament d'Estratègies de Gestió

Pas 1: Priorització dels Stakeholders

  • Matriu d'Interès-Influència: Utilitza una matriu d'interès-influència per prioritzar els stakeholders segons el seu nivell d'interès i influència.
Interès \ Influència Baixa Influència Alta Influència
Baix Interès Monitoritzar Gestionar
Alt Interès Informar Col·laborar

Pas 2: Estratègies de Gestió

  • Monitoritzar: Mantingues un seguiment regular però no intensiu.
  • Informar: Proporciona informació regular i detallada.
  • Gestionar: Involucra activament en la presa de decisions.
  • Col·laborar: Treballa estretament per assegurar l'alineament d'objectius.

Tècniques de Comunicació Efectiva

Pas 1: Canals de Comunicació

  • Reunions: Organitza reunions regulars amb els stakeholders clau.
  • Butlletins Informatius: Envia butlletins informatius periòdics per mantenir els stakeholders informats.
  • Plataformes Digitals: Utilitza plataformes digitals com correu electrònic, intranet, o eines de col·laboració en línia.

Pas 2: Estils de Comunicació

  • Assertiu: Comunica de manera clara i directa, respectant les opinions dels altres.
  • Empàtic: Mostra comprensió i consideració per les necessitats i preocupacions dels stakeholders.

Exercici Pràctic

Exercici: Creació d'un Pla de Gestió de Stakeholders

  1. Identificació: Llista tots els stakeholders potencials per a un producte tecnològic fictici.
  2. Classificació: Classifica els stakeholders en interns i externs.
  3. Mapa de Stakeholders: Crea un mapa de stakeholders amb les categories d'interès i influència.
  4. Estratègia: Desenvolupa una estratègia de gestió per a cada grup de stakeholders.
  5. Comunicació: Defineix els canals i estils de comunicació per a cada grup.

Solució Proposada

  1. Identificació:

    • Clients
    • Empleats
    • Inversors
    • Proveïdors
    • Reguladors
  2. Classificació:

    • Interns: Empleats
    • Externs: Clients, Inversors, Proveïdors, Reguladors
  3. Mapa de Stakeholders:

Stakeholder Tipus Interès Influència
Clients Extern Alt Alt
Empleats Intern Alt Mitjà
Inversors Extern Mitjà Alt
Proveïdors Extern Mitjà Mitjà
Reguladors Extern Baix Alt
  1. Estratègia:

    • Clients: Col·laborar
    • Empleats: Gestionar
    • Inversors: Col·laborar
    • Proveïdors: Informar
    • Reguladors: Gestionar
  2. Comunicació:

    • Clients: Reunions mensuals, butlletins informatius.
    • Empleats: Reunions setmanals, intranet.
    • Inversors: Reunions trimestrals, informes financers.
    • Proveïdors: Correus electrònics, reunions trimestrals.
    • Reguladors: Informes de conformitat, reunions anuals.

Conclusió

La gestió efectiva dels stakeholders és essencial per assegurar que el producte compleixi amb les necessitats del mercat i els objectius de negoci. Mitjançant la identificació, anàlisi, desenvolupament d'estratègies i comunicació efectiva, es pot gestionar les relacions amb els stakeholders de manera que contribueixin positivament al desenvolupament del producte.


Amb això, has completat el tema de la gestió de stakeholders. En el següent tema, explorarem les estratègies de monitoratge i avaluació post-llançament per assegurar que el producte continua complint amb les expectatives del mercat i els objectius de negoci.

© Copyright 2024. Tots els drets reservats