Introducció a les Metodologies Àgils
Les metodologies àgils són un conjunt de pràctiques i principis que promouen la col·laboració, la flexibilitat i la resposta ràpida als canvis en el desenvolupament de projectes. Aquestes metodologies es van popularitzar amb la publicació del Manifest Àgil el 2001, que destaca quatre valors fonamentals i dotze principis per a la gestió de projectes.
Valors Fonamentals del Manifest Àgil
- Individus i interaccions sobre processos i eines
- Software funcional sobre documentació extensiva
- Col·laboració amb el client sobre negociació de contractes
- Resposta al canvi sobre seguir un pla
Principis del Manifest Àgil
- Satisfacció del client a través de lliuraments continus i ràpids.
- Benvinguda als canvis en els requisits, fins i tot en etapes tardanes del desenvolupament.
- Lliurament freqüent de software funcional.
- Col·laboració diària entre els equips de negoci i desenvolupament.
- Construir projectes al voltant d'individus motivats.
- La comunicació cara a cara és la forma més eficient i efectiva de transferir informació.
- Software funcional és la principal mesura de progrés.
- Promoció del desenvolupament sostenible.
- Atenció contínua a l'excel·lència tècnica i al bon disseny.
- Simplicitat: l'art de maximitzar la quantitat de treball no fet.
- Les millors arquitectures, requisits i dissenys emergeixen d'equips autoorganitzats.
- Reflexió regular sobre com ser més efectius i ajustar el comportament en conseqüència.
Principals Metodologies Àgils
Scrum
Scrum és una de les metodologies àgils més populars. Es basa en iteracions curtes anomenades "sprints", que solen durar entre dues i quatre setmanes. Cada sprint inclou planificació, execució, revisió i retrospectiva.
Rols en Scrum
- Product Owner: Responsable de maximitzar el valor del producte i gestionar el backlog del producte.
- Scrum Master: Facilita el procés Scrum i ajuda a eliminar obstacles.
- Equip de Desenvolupament: Equips autoorganitzats que treballen en la creació del producte.
Artefactes en Scrum
- Product Backlog: Llista prioritzada de tot el treball pendent per al producte.
- Sprint Backlog: Llista de tasques a completar durant un sprint.
- Increment: La suma de tots els elements del Product Backlog completats durant un sprint i els increments de tots els sprints anteriors.
Cerimònies en Scrum
- Sprint Planning: Reunió per planificar el treball del sprint.
- Daily Scrum: Reunió diària de 15 minuts per sincronitzar les activitats i planificar les següents 24 hores.
- Sprint Review: Revisió del treball completat al final del sprint.
- Sprint Retrospective: Reflexió sobre el sprint per identificar millores.
Kanban
Kanban és una metodologia àgil que se centra en la visualització del treball, la limitació del treball en curs i la millora contínua. Utilitza un tauler Kanban per gestionar el flux de treball.
Principis de Kanban
- Visualitzar el treball: Utilitzar un tauler per mostrar les tasques i el seu estat.
- Limitar el treball en curs (WIP): Establir límits per a la quantitat de treball que es pot estar fent en cada etapa.
- Gestionar el flux: Supervisar i gestionar el flux de treball per identificar colls d'ampolla.
- Fer explícites les polítiques de procés: Definir clarament les regles i polítiques del procés.
- Implementar cicles de feedback: Utilitzar reunions regulars per revisar i millorar el procés.
- Millorar col·laborativament: Fomentar la millora contínua a través de la col·laboració.
Extreme Programming (XP)
Extreme Programming (XP) és una metodologia àgil que se centra en la qualitat del software i la capacitat de resposta als canvis en els requisits del client. Promou pràctiques com el desenvolupament iteratiu, les proves contínues i la col·laboració estreta amb el client.
Pràctiques Clau d'XP
- Programació en parelles: Dos desenvolupadors treballen junts en el mateix codi.
- Desenvolupament dirigit per proves (TDD): Escriure proves abans del codi per assegurar-se que el codi compleix els requisits.
- Integració contínua: Integrar i provar el codi freqüentment.
- Refactorització: Millorar contínuament el codi per mantenir-lo net i eficient.
- Planificació del joc: Sessions de planificació per definir les històries d'usuari i prioritzar-les.
Comparació de Metodologies Àgils
Característica | Scrum | Kanban | XP |
---|---|---|---|
Estructura | Iteracions fixes (sprints) | Flux continu | Iteracions curtes |
Rols | Product Owner, Scrum Master, Equip | No hi ha rols definits | Client, Programadors, Coach |
Tauler | Sprint Backlog, Product Backlog | Tauler Kanban | Tauler de tasques |
Cerimònies | Sprint Planning, Daily Scrum, Review | Reunions de revisió i millora | Planificació del joc, Stand-ups |
Pràctiques | Revisió i retrospectiva regular | Limitació del treball en curs (WIP) | Programació en parelles, TDD |
Exercici Pràctic
Exercici: Crear un Tauler Kanban
Objectiu: Crear un tauler Kanban per gestionar les tasques d'un projecte.
Passos:
- Definir les columnes del tauler: Per exemple, "Per fer", "En procés", "En revisió", "Fet".
- Llistar les tasques: Escriure totes les tasques del projecte en targetes.
- Assignar les tasques a les columnes: Col·locar cada tasca a la columna corresponent segons el seu estat actual.
- Establir límits de WIP: Definir quantes tasques poden estar en cada columna al mateix temps.
- Monitorar i ajustar: Revisar el tauler regularment i ajustar els límits de WIP segons sigui necessari.
Solució de l'Exercici
-
Columnes del Tauler:
- Per fer
- En procés
- En revisió
- Fet
-
Tasques:
- Tasca 1: Definir els requisits del projecte
- Tasca 2: Dissenyar l'arquitectura del sistema
- Tasca 3: Desenvolupar el mòdul A
- Tasca 4: Provar el mòdul A
- Tasca 5: Integrar el mòdul A amb el mòdul B
-
Assignació de Tasques:
- Per fer: Tasca 1, Tasca 2
- En procés: Tasca 3
- En revisió: Tasca 4
- Fet: Tasca 5
-
Límits de WIP:
- Per fer: Il·limitat
- En procés: 3 tasques
- En revisió: 2 tasques
- Fet: Il·limitat
-
Monitorar i Ajustar:
- Revisar el tauler diàriament.
- Ajustar els límits de WIP si es detecten colls d'ampolla.
Conclusió
Les metodologies àgils ofereixen una manera flexible i col·laborativa de gestionar projectes, permetent als equips adaptar-se ràpidament als canvis i lliurar valor contínuament. Comprendre les diferents metodologies àgils, com Scrum, Kanban i XP, i aplicar les seves pràctiques clau pot ajudar els equips a millorar la seva eficiència i la qualitat dels seus projectes.
Gestió de Projectes
Mòdul 1: Introducció a la Gestió de Projectes
- Conceptes Bàsics de la Gestió de Projectes
- Cicle de Vida del Projecte
- Rols i Responsabilitats en un Projecte
Mòdul 2: Planificació del Projecte
- Definició d'Objectius i Abast
- Creació del Pla de Projecte
- Gestió de Riscos
- Estimació de Temps i Costos
- Assignació de Recursos
Mòdul 3: Execució del Projecte
- Gestió de l'Equip de Treball
- Comunicació Efectiva
- Monitoratge i Control del Projecte
- Gestió de Canvis
Mòdul 4: Tancament del Projecte
Mòdul 5: Eines i Tècniques de Gestió de Projectes
Mòdul 6: Casos Pràctics i Exercicis
- Cas Pràctic 1: Planificació d'un Projecte
- Cas Pràctic 2: Execució i Monitoratge
- Exercici: Gestió de Riscos
- Exercici: Comunicació en el Projecte