Introducció
Google Tag Manager (GTM) és una eina gratuïta que permet gestionar i desplegar etiquetes de màrqueting (tags) en el teu lloc web o aplicació mòbil sense haver de modificar el codi. Amb GTM, pots afegir i actualitzar etiquetes de seguiment, píxels de conversió, i altres fragments de codi de manera fàcil i ràpida.
Conceptes Bàsics de Google Tag Manager
Què és una Etiqueta (Tag)?
Una etiqueta és un fragment de codi que s'utilitza per recollir dades i enviar-les a una plataforma de tercers, com Google Analytics, Facebook Pixel, o altres eines de màrqueting.
Què és un Activador (Trigger)?
Un activador és una condició que determina quan i on s'ha d'executar una etiqueta. Per exemple, pots configurar un activador perquè una etiqueta s'executi quan es carrega una pàgina específica o quan un usuari fa clic en un botó.
Què és una Variable?
Les variables són elements que emmagatzemen informació que pot ser utilitzada per les etiquetes i els activadors. Per exemple, una variable pot emmagatzemar l'URL de la pàgina actual o el valor d'una compra.
Configuració Inicial de Google Tag Manager
Pas 1: Crear un Compte de Google Tag Manager
- Visita el lloc web de Google Tag Manager.
- Inicia sessió amb el teu compte de Google.
- Fes clic a "Crear compte".
- Omple la informació del compte:
- Nom del compte
- País
- Nom del contenidor (normalment el nom del teu lloc web)
- Plataforma de destinació (Web, iOS, Android, AMP)
- Fes clic a "Crear".
Pas 2: Instal·lar el Fragment de Codi de Google Tag Manager
- Després de crear el compte, se't proporcionarà un fragment de codi.
- Copia el fragment de codi i enganxa'l en totes les pàgines del teu lloc web, just després de l'etiqueta
<head>
d'obertura. - Afegeix el segon fragment de codi immediatament després de l'etiqueta
<body>
d'obertura.
<!-- Google Tag Manager --> <script>(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-XXXX');</script> <!-- End Google Tag Manager --> <!-- Google Tag Manager (noscript) --> <noscript><iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-XXXX" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"></iframe></noscript> <!-- End Google Tag Manager (noscript) -->
Pas 3: Crear una Etiqueta de Google Analytics
- A la interfície de Google Tag Manager, fes clic a "Etiquetes" al menú de l'esquerra.
- Fes clic a "Nou" i després a "Configuració de l'etiqueta".
- Selecciona "Google Analytics: Universal Analytics".
- Configura la teva etiqueta:
- Tipus de seguiment: "Pàgina vista".
- ID de seguiment: Introduïu el vostre ID de seguiment de Google Analytics (format UA-XXXXXX-Y).
- Fes clic a "Activadors" i selecciona "All Pages" (Totes les pàgines).
- Guarda la teva etiqueta.
Pas 4: Publicar el Contenidor
- Després de configurar la teva etiqueta, fes clic a "Enviar" a la part superior dreta de la interfície de Google Tag Manager.
- Omple la informació de la versió (nom i descripció).
- Fes clic a "Publicar".
Exercici Pràctic
Objectiu
Configurar una etiqueta de seguiment de clics en un botó específic del teu lloc web utilitzant Google Tag Manager.
Passos
-
Crear una Etiqueta de Seguiment de Clics:
- A la interfície de Google Tag Manager, fes clic a "Etiquetes" i després a "Nou".
- Selecciona "Google Analytics: Universal Analytics".
- Configura la teva etiqueta:
- Tipus de seguiment: "Esdeveniment".
- Categoria: "Botó".
- Acció: "Clic".
- Etiqueta: "Botó de Subscripció".
- ID de seguiment: Introduïu el vostre ID de seguiment de Google Analytics.
-
Crear un Activador de Clics:
- Fes clic a "Activadors" i després a "Nou".
- Selecciona "Clic - Tots els elements".
- Configura el teu activador:
- Tipus d'activador: "Clic - Tots els elements".
- Selecciona "Alguns clics".
- Configura la condició: "Click Text" conté "Subscripció".
- Guarda el teu activador.
-
Assignar l'Activador a l'Etiqueta:
- Torna a la configuració de la teva etiqueta i assigna l'activador de clics que acabes de crear.
- Guarda la teva etiqueta.
-
Publicar el Contenidor:
- Fes clic a "Enviar" a la part superior dreta de la interfície de Google Tag Manager.
- Omple la informació de la versió (nom i descripció).
- Fes clic a "Publicar".
Solució
<!-- Fragment de codi de Google Tag Manager --> <script>(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-XXXX');</script> <!-- End Google Tag Manager --> <!-- Google Tag Manager (noscript) --> <noscript><iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-XXXX" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"></iframe></noscript> <!-- End Google Tag Manager (noscript) -->
Conclusió
Google Tag Manager és una eina poderosa que simplifica la gestió de les etiquetes de màrqueting al teu lloc web. Amb una configuració inicial senzilla, pots començar a recollir dades valuoses sense necessitat de modificar constantment el codi del teu lloc web. En aquest mòdul, hem après a crear un compte de GTM, instal·lar el fragment de codi, crear etiquetes i activadors, i publicar el contenidor. En el proper mòdul, explorarem com configurar objectius i esdeveniments per mesurar accions específiques dels usuaris.
Curs d'Analítica Digital
Mòdul 1: Introducció a l'Analítica Digital
- Conceptes Bàsics d'Analítica Digital
- Importància de l'Analítica Digital
- Principals Eines d'Analítica Digital
Mòdul 2: Configuració d'Eines d'Analítica
- Google Analytics: Configuració Inicial
- Google Tag Manager: Implementació Bàsica
- Configuració d'Objectius i Esdeveniments
Mòdul 3: Mètriques i KPIs
Mòdul 4: Anàlisi del Comportament de l'Usuari
Mòdul 5: Optimització de Campanyes Digitals
- A/B Testing i Multivariate Testing
- Optimització de Pàgines de Destinació
- Personalització de Continguts