El posicionament basat en l'ús o aplicació és una estratègia que se centra en com i quan els consumidors utilitzen un producte o servei. Aquesta tècnica busca destacar situacions específiques d'ús per diferenciar-se de la competència i ocupar un lloc distintiu en la ment del consumidor.
Conceptes Clau
-
Definició del Posicionament Basat en l'Ús o Aplicació:
- Es tracta de posicionar el producte o servei en funció de les situacions específiques en què es pot utilitzar.
- L'objectiu és associar el producte amb un ús particular que sigui rellevant i atractiu per al consumidor.
-
Avantatges d'aquesta Estratègia:
- Diferenciació: Permet diferenciar el producte en un mercat saturat.
- Rellevància: Augmenta la rellevància del producte per a situacions específiques.
- Fidelització: Pot fomentar la fidelització dels clients que busquen solucions per a necessitats concretes.
-
Exemples de Posicionament Basat en l'Ús o Aplicació:
- Red Bull: Posicionat com una beguda energètica per a moments en què es necessita un impuls d'energia.
- NyQuil: Medicament per al refredat que es posiciona com la solució per a la nit, ajudant a dormir millor.
Estratègies per Desenvolupar el Posicionament Basat en l'Ús o Aplicació
-
Identificació de Situacions d'Ús:
- Realitzar una investigació de mercat per identificar les situacions en què els consumidors utilitzen el producte.
- Exemples: ús diari, ús en viatges, ús en esdeveniments especials, etc.
-
Segmentació del Mercat:
- Dividir el mercat en segments basats en les situacions d'ús identificades.
- Crear perfils de clients per a cada segment.
-
Desenvolupament del Missatge de Posicionament:
- Crear un missatge clar i consistent que destaqui l'ús específic del producte.
- Assegurar-se que el missatge ressoni amb les necessitats i desitjos del segment de mercat objectiu.
-
Selecció de Canals de Comunicació:
- Triar els canals de comunicació més efectius per arribar al segment de mercat objectiu.
- Exemples: publicitat en línia, xarxes socials, esdeveniments en viu, etc.
Exemple Pràctic
Cas Pràctic: Posicionament d'un Producte de Neteja
Producte: Detergent per a roba
Situació d'Ús Identificada: Rentat de roba esportiva
Segment de Mercat: Atletes i persones actives
Missatge de Posicionament: "El detergent que elimina les olors més persistents de la roba esportiva."
Canals de Comunicació:
- Xarxes socials enfocades en l'esport (Instagram, Facebook)
- Col·laboracions amb influencers esportius
- Publicitat en gimnasos i centres esportius
Exercici Pràctic
Desenvolupament d'una Estratègia de Posicionament Basat en l'Ús o Aplicació
Producte: Cafè instantani
-
Identificació de Situacions d'Ús:
- Quan els consumidors necessiten un cafè ràpid i fàcil de preparar.
- Exemples: matins ocupats, viatges, oficines.
-
Segmentació del Mercat:
- Matins ocupats: professionals que necessiten un cafè ràpid abans de sortir de casa.
- Viatges: persones que necessiten cafè mentre estan de viatge.
- Oficines: treballadors que necessiten cafè durant la jornada laboral.
-
Desenvolupament del Missatge de Posicionament:
- "El cafè instantani perfecte per a matins ocupats."
- "El teu company de viatge per a un cafè ràpid i deliciós."
- "L'energia que necessites a l'oficina, en un instant."
-
Selecció de Canals de Comunicació:
- Publicitat en línia (Google Ads, Facebook Ads)
- Col·laboracions amb bloggers de viatges i professionals
- Publicitat en espais de treball compartits i oficines
Solució de l'Exercici
Producte: Cafè instantani
-
Situacions d'Ús Identificades:
- Matins ocupats
- Viatges
- Oficines
-
Segmentació del Mercat:
- Professionals amb matins ocupats
- Viatgers freqüents
- Treballadors d'oficina
-
Missatge de Posicionament:
- "El cafè instantani perfecte per a matins ocupats."
- "El teu company de viatge per a un cafè ràpid i deliciós."
- "L'energia que necessites a l'oficina, en un instant."
-
Canals de Comunicació:
- Publicitat en línia (Google Ads, Facebook Ads)
- Col·laboracions amb bloggers de viatges i professionals
- Publicitat en espais de treball compartits i oficines
Conclusió
El posicionament basat en l'ús o aplicació és una estratègia potent per diferenciar un producte en el mercat. Enfocant-se en situacions específiques d'ús, les marques poden crear una connexió més profunda amb els consumidors i augmentar la rellevància del seu producte. Aquesta tècnica requereix una comprensió clara de les necessitats dels consumidors i una comunicació efectiva per destacar els beneficis del producte en aquestes situacions concretes.
Estratègies de Posicionament
Mòdul 1: Introducció al Posicionament
- Conceptes Bàsics de Posicionament
- Importància del Posicionament en el Màrqueting
- Història i Evolució del Posicionament
Mòdul 2: Anàlisi del Mercat i Competència
Mòdul 3: Definició de la Proposta de Valor
- Identificació de la Proposta de Valor
- Diferenciació de la Competència
- Creació d'un Missatge Clar i Consistent
Mòdul 4: Estratègies de Posicionament
- Posicionament Basat en Atributs del Producte
- Posicionament Basat en Beneficis
- Posicionament Basat en l'Ús o Aplicació
- Posicionament Basat en la Competència
- Posicionament Basat en la Qualitat o Preu
- Posicionament Basat en la Categoria del Producte
Mòdul 5: Implementació de l'Estratègia de Posicionament
- Desenvolupament de l'Estratègia de Comunicació
- Selecció de Canals de Comunicació
- Execució de l'Estratègia
Mòdul 6: Avaluació i Ajust del Posicionament
- Mesura de l'Èxit del Posicionament
- Anàlisi de Retroalimentació del Mercat
- Ajust i Refinament de l'Estratègia
Mòdul 7: Casos d'Estudi i Exemples Pràctics
- Casos d'Estudi de Posicionament Exitós
- Anàlisi d'Errors Comuns en el Posicionament
- Exercicis Pràctics de Posicionament