Mesurar l'èxit del posicionament és crucial per assegurar-se que les estratègies implementades estan funcionant i per identificar àrees de millora. Aquest procés implica l'ús de diverses mètriques i eines per avaluar com es percep la marca o producte en el mercat i si s'està aconseguint l'objectiu de posicionament desitjat.
Conceptes Clau
-
Indicadors Clau de Rendiment (KPIs):
- Quota de Mercat: Percentatge del mercat total que ocupa la marca o producte.
- Notorietat de Marca: Grau de coneixement que tenen els consumidors sobre la marca.
- Preferència de Marca: Percentatge de consumidors que prefereixen la marca en comparació amb els competidors.
- Fidelitat del Client: Grau de repetició de compra i lleialtat dels clients.
- Percepció de la Marca: Com es percep la marca en termes de qualitat, valor, i altres atributs clau.
-
Mètodes de Mesura:
- Enquestes i Qüestionaris: Recollida de dades directament dels consumidors sobre la seva percepció de la marca.
- Grups de Discussió: Sessions amb grups de consumidors per obtenir informació qualitativa sobre la percepció de la marca.
- Anàlisi de Vendes: Avaluació de les dades de vendes per veure l'impacte del posicionament en els ingressos.
- Monitorització de Xarxes Socials: Anàlisi de comentaris i mencions en xarxes socials per entendre la percepció pública.
- Anàlisi de Competència: Comparació de la marca amb els competidors en termes de quota de mercat, notorietat, etc.
Pas a Pas per Mesurar l'Èxit del Posicionament
- Definir els Objectius de Posicionament
Abans de mesurar l'èxit, és essencial tenir clar quins són els objectius de posicionament. Això pot incloure augmentar la notorietat de la marca, millorar la percepció de qualitat, o incrementar la quota de mercat.
- Seleccionar els KPIs Adequats
Tria els indicadors clau de rendiment que millor reflecteixin els objectius de posicionament. Per exemple, si l'objectiu és augmentar la notorietat de la marca, els KPIs podrien incloure el reconeixement de marca i la cobertura mediàtica.
- Recollir Dades
Utilitza una combinació de mètodes quantitatius i qualitatius per recollir dades. Això pot incloure enquestes, grups de discussió, anàlisi de vendes, i monitorització de xarxes socials.
- Analitzar les Dades
Analitza les dades recollides per identificar tendències i insights. Utilitza eines estadístiques i de visualització de dades per facilitar la interpretació.
- Comparar amb els Objectius
Compara els resultats obtinguts amb els objectius de posicionament establerts. Això ajudarà a determinar si s'estan aconseguint els objectius o si cal fer ajustos.
- Informar i Actuar
Elabora informes detallats amb els resultats de l'anàlisi i comparteix-los amb les parts interessades. Si els resultats no són els esperats, desenvolupa un pla d'acció per ajustar l'estratègia de posicionament.
Exemples Pràctics
Exemple 1: Mesura de la Notorietat de Marca
Una empresa de begudes vol mesurar l'èxit del seu posicionament en termes de notorietat de marca. Realitza una enquesta a una mostra representativa de consumidors preguntant si reconeixen la marca i quina és la seva percepció. Els resultats mostren que el 70% dels enquestats reconeixen la marca, un augment del 20% respecte a l'any anterior.
Exemple 2: Anàlisi de Vendes
Una empresa de tecnologia vol avaluar l'impacte del seu nou posicionament en les vendes. Analitza les dades de vendes dels últims sis mesos i les compara amb el mateix període de l'any anterior. Descobreixen que les vendes han augmentat un 15%, indicant un èxit en el seu nou posicionament.
Exercici Pràctic
Exercici: Mesura de la Percepció de la Marca
- Defineix un objectiu de posicionament per a una marca fictícia de roba esportiva.
- Selecciona tres KPIs que utilitzaràs per mesurar l'èxit del posicionament.
- Descriu com recolliràs les dades per a cada KPI.
- Explica com analitzaràs les dades i com determinaràs si s'han aconseguit els objectius.
Solució Proposada
- Objectiu de Posicionament: Augmentar la percepció de qualitat de la marca de roba esportiva.
- KPIs Seleccionats:
- Percepció de Qualitat (enquestes de consumidors).
- Comentaris Positius en Xarxes Socials.
- Ràtio de Repetició de Compra.
- Recollida de Dades:
- Percepció de Qualitat: Realitzar enquestes en línia a clients existents i potencials.
- Comentaris Positius en Xarxes Socials: Utilitzar eines de monitorització de xarxes socials per analitzar comentaris i mencions.
- Ràtio de Repetició de Compra: Analitzar les dades de vendes per veure quants clients tornen a comprar.
- Anàlisi de Dades:
- Comparar els resultats de les enquestes amb els resultats de períodes anteriors.
- Analitzar la tendència dels comentaris en xarxes socials per veure si hi ha un augment en els comentaris positius.
- Calcular la ràtio de repetició de compra i comparar-la amb la ràtio anterior per veure si ha augmentat.
Conclusió
Mesurar l'èxit del posicionament és un procés continu que requereix una combinació de mètodes quantitatius i qualitatius. Utilitzant els KPIs adequats i recollint dades de manera sistemàtica, les empreses poden avaluar l'eficàcia de les seves estratègies de posicionament i fer els ajustos necessaris per millorar la seva posició en el mercat.
Estratègies de Posicionament
Mòdul 1: Introducció al Posicionament
- Conceptes Bàsics de Posicionament
- Importància del Posicionament en el Màrqueting
- Història i Evolució del Posicionament
Mòdul 2: Anàlisi del Mercat i Competència
Mòdul 3: Definició de la Proposta de Valor
- Identificació de la Proposta de Valor
- Diferenciació de la Competència
- Creació d'un Missatge Clar i Consistent
Mòdul 4: Estratègies de Posicionament
- Posicionament Basat en Atributs del Producte
- Posicionament Basat en Beneficis
- Posicionament Basat en l'Ús o Aplicació
- Posicionament Basat en la Competència
- Posicionament Basat en la Qualitat o Preu
- Posicionament Basat en la Categoria del Producte
Mòdul 5: Implementació de l'Estratègia de Posicionament
- Desenvolupament de l'Estratègia de Comunicació
- Selecció de Canals de Comunicació
- Execució de l'Estratègia
Mòdul 6: Avaluació i Ajust del Posicionament
- Mesura de l'Èxit del Posicionament
- Anàlisi de Retroalimentació del Mercat
- Ajust i Refinament de l'Estratègia
Mòdul 7: Casos d'Estudi i Exemples Pràctics
- Casos d'Estudi de Posicionament Exitós
- Anàlisi d'Errors Comuns en el Posicionament
- Exercicis Pràctics de Posicionament