Introducció
En aquesta secció, explorarem la interfície d'usuari de Unity, que és l'entorn on crearàs i gestionaràs els teus projectes de jocs. Entendre la interfície és crucial per treballar de manera eficient i efectiva en Unity.
Components Principals de la Interfície
La interfície de Unity està composta per diverses finestres i panells que et permeten interactuar amb els teus projectes. A continuació, es descriuen els components principals:
- Barra de Menú
- Panell de Jerarquia (Hierarchy)
- Panell d'Escena (Scene)
- Panell de Joc (Game)
- Panell d'Inspector (Inspector)
- Panell de Projecte (Project)
- Panell de Consola (Console)
Barra de Menú
La barra de menú es troba a la part superior de la interfície i conté diverses opcions per gestionar el teu projecte, com ara:
- File: Crear, obrir i guardar projectes.
- Edit: Desfer, refer, copiar, enganxar i altres opcions d'edició.
- Assets: Importar, crear i gestionar actius.
- GameObject: Crear i gestionar objectes de joc.
- Component: Afegir components als objectes de joc.
- Window: Obrir i gestionar finestres i panells.
- Help: Accedir a la documentació i ajuda de Unity.
Panell de Jerarquia (Hierarchy)
El panell de jerarquia mostra tots els objectes de joc presents en l'escena actual en una estructura d'arbre. Aquí pots:
- Afegir nous objectes de joc.
- Organitzar objectes en una jerarquia de pares i fills.
- Seleccionar objectes per editar-los.
Panell d'Escena (Scene)
El panell d'escena és on construeixes i edites visualment el teu joc. Aquí pots:
- Moure, rotar i escalar objectes de joc.
- Visualitzar l'escena des de diferents angles.
- Utilitzar eines de manipulació per ajustar objectes.
Panell de Joc (Game)
El panell de joc mostra una vista prèvia del teu joc tal com es veurà quan s'executi. Aquí pots:
- Provar el teu joc en temps real.
- Ajustar la resolució i aspecte de la vista prèvia.
Panell d'Inspector (Inspector)
El panell d'inspector mostra les propietats i components de l'objecte de joc seleccionat. Aquí pots:
- Editar propietats com la posició, rotació i escala.
- Afegir, eliminar i configurar components.
Panell de Projecte (Project)
El panell de projecte mostra tots els actius del teu projecte en una estructura d'arbre. Aquí pots:
- Organitzar actius en carpetes.
- Importar nous actius.
- Crear nous actius com scripts, materials i prefabs.
Panell de Consola (Console)
El panell de consola mostra missatges de depuració, errors i advertències generats pel teu joc. Aquí pots:
- Veure i gestionar missatges de registre.
- Depurar problemes en el teu joc.
Exemples Pràctics
Exemple 1: Afegir un Objecte de Joc
- Obre el panell de jerarquia.
- Fes clic dret dins del panell de jerarquia.
- Selecciona
3D Object
>Cube
. - Observa com el nou objecte apareix en el panell de jerarquia i en el panell d'escena.
Exemple 2: Editar Propietats d'un Objecte
- Selecciona el cub que acabes de crear en el panell de jerarquia.
- Obre el panell d'inspector.
- Canvia la posició del cub ajustant els valors de
Transform
en el panell d'inspector.
// Exemple de codi per moure un objecte en un script public class MoveObject : MonoBehaviour { void Update() { transform.position = new Vector3(0, 1, 0); } }
Exercicis Pràctics
Exercici 1: Crear i Organitzar Objectes
- Crea tres objectes de joc: un cub, una esfera i un cilindre.
- Organitza'ls en una jerarquia on el cub és el pare de l'esfera i el cilindre.
Exercici 2: Editar Propietats
- Selecciona l'esfera i canvia el seu color a vermell utilitzant un material.
- Mou el cilindre a una posició de (2, 0, 0).
Solucions
Solució a l'Exercici 1
- Crea els objectes de joc com es descriu en l'exemple pràctic.
- Arrossega l'esfera i el cilindre sota el cub en el panell de jerarquia per crear la jerarquia.
Solució a l'Exercici 2
- Crea un nou material en el panell de projecte i canvia el seu color a vermell.
- Assigna el material a l'esfera arrossegant-lo al component
Mesh Renderer
de l'esfera en el panell d'inspector. - Selecciona el cilindre i ajusta la seva posició en el component
Transform
del panell d'inspector.
Conclusió
Ara que tens una comprensió bàsica de la interfície de Unity, pots començar a explorar i experimentar amb els diferents components i eines disponibles. Aquesta base et permetrà treballar de manera més eficient en els teus projectes futurs. En el següent tema, aprendrem a crear el teu primer projecte en Unity.
Curs de Unity
Mòdul 1: Introducció a Unity
- Introducció a Unity i Instal·lació
- Visió General de la Interfície de Unity
- Creant el Teu Primer Projecte
- Objectes de Joc Bàsics i Components
Mòdul 2: Programació Bàsica en Unity
- Introducció a C# per a Unity
- Creant i Adjuntant Scripts
- Entenent MonoBehaviour
- Gestió Bàsica d'Entrades
Mòdul 3: Treballant amb Actius
- Important i Gestionant Actius
- Utilitzant la Botiga d'Actius
- Creant i Utilitzant Prefabs
- Animació Bàsica
Mòdul 4: Física i Col·lisions
- Introducció a la Física de Unity
- Rigidbody i Col·liders
- Detecció Bàsica de Col·lisions
- Utilitzant Materials de Física
Mòdul 5: Interfície d'Usuari (UI)
- Introducció a la UI de Unity
- Creant i Personalitzant Elements de UI
- Gestió d'Esdeveniments de UI
- Creant Menús i HUDs
Mòdul 6: Àudio en Unity
- Introducció a l'Àudio en Unity
- Important i Utilitzant Clips d'Àudio
- Programació Bàsica d'Àudio
- Àudio 3D i So Espacial
Mòdul 7: Programació Avançada
- Conceptes Avançats de C# per a Unity
- Coroutines i Programació Asíncrona
- Objectes Scriptables
- Editors Personalitzats i Gizmos
Mòdul 8: Física Avançada i IA
- Tècniques Avançades de Física
- Pathfinding i Navegació
- Programació Bàsica d'IA
- Màquines d'Estats i Arbres de Comportament
Mòdul 9: Optimització i Rendiment
- Tècniques de Perfilat i Optimització
- Gestió de Memòria
- Reduint Draw Calls
- Optimitzant Física i Col·lisions