Objectius del Mòdul
En aquest mòdul, aprendràs els conceptes bàsics de C# i com utilitzar aquest llenguatge de programació dins de Unity. Al final d'aquest mòdul, hauràs adquirit les habilitats necessàries per crear scripts bàsics i començar a programar comportaments per als teus objectes de joc.
Continguts
- Què és C#?
- Configuració de l'Entorn de Desenvolupament
- Estructura Bàsica d'un Script en C#
- Variables i Tipus de Dades
- Operadors i Expressions
- Condicionals i Bucles
- Funcions i Mètodes
- Exercicis Pràctics
- Què és C#?
C# és un llenguatge de programació orientat a objectes desenvolupat per Microsoft. És àmpliament utilitzat en el desenvolupament de jocs, aplicacions de Windows, serveis web i molt més. Unity utilitza C# com a llenguatge principal per a la programació de scripts.
Característiques Clau de C#
- Orientat a Objectes: Permet la creació de classes i objectes.
- Tipat Fort: Cada variable ha de tenir un tipus de dada específic.
- Sintaxi Clara i Concisa: Facilita la lectura i manteniment del codi.
- Configuració de l'Entorn de Desenvolupament
Abans de començar a programar, necessitem configurar l'entorn de desenvolupament.
Passos:
- Instal·lar Unity: Si no ho has fet ja, descarrega i instal·la Unity des del lloc oficial.
- Instal·lar Visual Studio: Unity ve amb Visual Studio Community Edition, que és l'editor de codi recomanat. Durant la instal·lació de Unity, assegura't de seleccionar l'opció per instal·lar Visual Studio.
- Estructura Bàsica d'un Script en C#
Un script en C# dins de Unity segueix una estructura específica. A continuació, es mostra un exemple bàsic:
using UnityEngine; public class ExampleScript : MonoBehaviour { // Aquest mètode s'executa una vegada quan el joc comença void Start() { Debug.Log("Hola, món!"); } // Aquest mètode s'executa una vegada per cada frame void Update() { // Codi per actualitzar cada frame } }
Explicació del Codi:
using UnityEngine;
: Importa la biblioteca de Unity.public class ExampleScript : MonoBehaviour
: Defineix una classe que hereta deMonoBehaviour
, la classe base per a tots els scripts de Unity.void Start()
: Mètode que s'executa una vegada quan el joc comença.void Update()
: Mètode que s'executa una vegada per cada frame.
- Variables i Tipus de Dades
Les variables són espais de memòria que emmagatzemen dades. En C#, cada variable ha de tenir un tipus de dada específic.
Tipus de Dades Comuns:
int
: Nombres enters.float
: Nombres decimals.string
: Cadenes de text.bool
: Valors booleans (true
ofalse
).
Exemple:
public class VariablesExample : MonoBehaviour { int age = 25; float height = 1.75f; string name = "John"; bool isAlive = true; }
- Operadors i Expressions
Els operadors s'utilitzen per realitzar operacions sobre variables i valors.
Operadors Comuns:
- Aritmètics:
+
,-
,*
,/
,%
- Comparació:
==
,!=
,>
,<
,>=
,<=
- Lògics:
&&
,||
,!
Exemple:
- Condicionals i Bucles
Els condicionals i bucles permeten controlar el flux del programa.
Condicionals:
Bucles:
- Funcions i Mètodes
Les funcions (o mètodes) són blocs de codi que realitzen una tasca específica i poden ser reutilitzats.
Exemple:
public class FunctionsExample : MonoBehaviour { void Start() { Greet("John"); } void Greet(string name) { Debug.Log("Hola, " + name); } }
- Exercicis Pràctics
Exercici 1: Crear un Script que Mostri un Missatge
- Crea un nou script anomenat
HelloWorld
. - Dins del mètode
Start
, afegeix el codi per mostrar el missatge "Hola, Unity!".
Solució:
using UnityEngine; public class HelloWorld : MonoBehaviour { void Start() { Debug.Log("Hola, Unity!"); } }
Exercici 2: Crear un Script amb Variables i Operadors
- Crea un nou script anomenat
MathOperations
. - Declara dues variables
int
i assigna'ls valors. - Calcula la suma, resta, multiplicació i divisió d'aquestes variables i mostra els resultats.
Solució:
using UnityEngine; public class MathOperations : MonoBehaviour { void Start() { int a = 10; int b = 5; Debug.Log("Suma: " + (a + b)); Debug.Log("Resta: " + (a - b)); Debug.Log("Multiplicació: " + (a * b)); Debug.Log("Divisió: " + (a / b)); } }
Conclusió
En aquest mòdul, hem introduït els conceptes bàsics de C# i com utilitzar-los dins de Unity. Hem après sobre l'estructura bàsica d'un script, variables, operadors, condicionals, bucles i funcions. Amb aquests coneixements, estàs preparat per començar a crear scripts més complexos i donar vida als teus projectes de Unity. En el següent mòdul, explorarem com crear i adjuntar scripts als objectes de joc.
Curs de Unity
Mòdul 1: Introducció a Unity
- Introducció a Unity i Instal·lació
- Visió General de la Interfície de Unity
- Creant el Teu Primer Projecte
- Objectes de Joc Bàsics i Components
Mòdul 2: Programació Bàsica en Unity
- Introducció a C# per a Unity
- Creant i Adjuntant Scripts
- Entenent MonoBehaviour
- Gestió Bàsica d'Entrades
Mòdul 3: Treballant amb Actius
- Important i Gestionant Actius
- Utilitzant la Botiga d'Actius
- Creant i Utilitzant Prefabs
- Animació Bàsica
Mòdul 4: Física i Col·lisions
- Introducció a la Física de Unity
- Rigidbody i Col·liders
- Detecció Bàsica de Col·lisions
- Utilitzant Materials de Física
Mòdul 5: Interfície d'Usuari (UI)
- Introducció a la UI de Unity
- Creant i Personalitzant Elements de UI
- Gestió d'Esdeveniments de UI
- Creant Menús i HUDs
Mòdul 6: Àudio en Unity
- Introducció a l'Àudio en Unity
- Important i Utilitzant Clips d'Àudio
- Programació Bàsica d'Àudio
- Àudio 3D i So Espacial
Mòdul 7: Programació Avançada
- Conceptes Avançats de C# per a Unity
- Coroutines i Programació Asíncrona
- Objectes Scriptables
- Editors Personalitzats i Gizmos
Mòdul 8: Física Avançada i IA
- Tècniques Avançades de Física
- Pathfinding i Navegació
- Programació Bàsica d'IA
- Màquines d'Estats i Arbres de Comportament
Mòdul 9: Optimització i Rendiment
- Tècniques de Perfilat i Optimització
- Gestió de Memòria
- Reduint Draw Calls
- Optimitzant Física i Col·lisions