Objectius del Mòdul

En aquest mòdul, aprendràs els conceptes bàsics de C# i com utilitzar aquest llenguatge de programació dins de Unity. Al final d'aquest mòdul, hauràs adquirit les habilitats necessàries per crear scripts bàsics i començar a programar comportaments per als teus objectes de joc.

Continguts

  1. Què és C#?
  2. Configuració de l'Entorn de Desenvolupament
  3. Estructura Bàsica d'un Script en C#
  4. Variables i Tipus de Dades
  5. Operadors i Expressions
  6. Condicionals i Bucles
  7. Funcions i Mètodes
  8. Exercicis Pràctics

  1. Què és C#?

C# és un llenguatge de programació orientat a objectes desenvolupat per Microsoft. És àmpliament utilitzat en el desenvolupament de jocs, aplicacions de Windows, serveis web i molt més. Unity utilitza C# com a llenguatge principal per a la programació de scripts.

Característiques Clau de C#

  • Orientat a Objectes: Permet la creació de classes i objectes.
  • Tipat Fort: Cada variable ha de tenir un tipus de dada específic.
  • Sintaxi Clara i Concisa: Facilita la lectura i manteniment del codi.

  1. Configuració de l'Entorn de Desenvolupament

Abans de començar a programar, necessitem configurar l'entorn de desenvolupament.

Passos:

  1. Instal·lar Unity: Si no ho has fet ja, descarrega i instal·la Unity des del lloc oficial.
  2. Instal·lar Visual Studio: Unity ve amb Visual Studio Community Edition, que és l'editor de codi recomanat. Durant la instal·lació de Unity, assegura't de seleccionar l'opció per instal·lar Visual Studio.

  1. Estructura Bàsica d'un Script en C#

Un script en C# dins de Unity segueix una estructura específica. A continuació, es mostra un exemple bàsic:

using UnityEngine;

public class ExampleScript : MonoBehaviour
{
    // Aquest mètode s'executa una vegada quan el joc comença
    void Start()
    {
        Debug.Log("Hola, món!");
    }

    // Aquest mètode s'executa una vegada per cada frame
    void Update()
    {
        // Codi per actualitzar cada frame
    }
}

Explicació del Codi:

  • using UnityEngine;: Importa la biblioteca de Unity.
  • public class ExampleScript : MonoBehaviour: Defineix una classe que hereta de MonoBehaviour, la classe base per a tots els scripts de Unity.
  • void Start(): Mètode que s'executa una vegada quan el joc comença.
  • void Update(): Mètode que s'executa una vegada per cada frame.

  1. Variables i Tipus de Dades

Les variables són espais de memòria que emmagatzemen dades. En C#, cada variable ha de tenir un tipus de dada específic.

Tipus de Dades Comuns:

  • int: Nombres enters.
  • float: Nombres decimals.
  • string: Cadenes de text.
  • bool: Valors booleans (true o false).

Exemple:

public class VariablesExample : MonoBehaviour
{
    int age = 25;
    float height = 1.75f;
    string name = "John";
    bool isAlive = true;
}

  1. Operadors i Expressions

Els operadors s'utilitzen per realitzar operacions sobre variables i valors.

Operadors Comuns:

  • Aritmètics: +, -, *, /, %
  • Comparació: ==, !=, >, <, >=, <=
  • Lògics: &&, ||, !

Exemple:

int a = 10;
int b = 5;
int sum = a + b; // sum és 15
bool isEqual = (a == b); // isEqual és false

  1. Condicionals i Bucles

Els condicionals i bucles permeten controlar el flux del programa.

Condicionals:

if (a > b)
{
    Debug.Log("a és més gran que b");
}
else
{
    Debug.Log("a no és més gran que b");
}

Bucles:

for (int i = 0; i < 10; i++)
{
    Debug.Log("i és: " + i);
}

  1. Funcions i Mètodes

Les funcions (o mètodes) són blocs de codi que realitzen una tasca específica i poden ser reutilitzats.

Exemple:

public class FunctionsExample : MonoBehaviour
{
    void Start()
    {
        Greet("John");
    }

    void Greet(string name)
    {
        Debug.Log("Hola, " + name);
    }
}

  1. Exercicis Pràctics

Exercici 1: Crear un Script que Mostri un Missatge

  1. Crea un nou script anomenat HelloWorld.
  2. Dins del mètode Start, afegeix el codi per mostrar el missatge "Hola, Unity!".

Solució:

using UnityEngine;

public class HelloWorld : MonoBehaviour
{
    void Start()
    {
        Debug.Log("Hola, Unity!");
    }
}

Exercici 2: Crear un Script amb Variables i Operadors

  1. Crea un nou script anomenat MathOperations.
  2. Declara dues variables int i assigna'ls valors.
  3. Calcula la suma, resta, multiplicació i divisió d'aquestes variables i mostra els resultats.

Solució:

using UnityEngine;

public class MathOperations : MonoBehaviour
{
    void Start()
    {
        int a = 10;
        int b = 5;
        Debug.Log("Suma: " + (a + b));
        Debug.Log("Resta: " + (a - b));
        Debug.Log("Multiplicació: " + (a * b));
        Debug.Log("Divisió: " + (a / b));
    }
}

Conclusió

En aquest mòdul, hem introduït els conceptes bàsics de C# i com utilitzar-los dins de Unity. Hem après sobre l'estructura bàsica d'un script, variables, operadors, condicionals, bucles i funcions. Amb aquests coneixements, estàs preparat per començar a crear scripts més complexos i donar vida als teus projectes de Unity. En el següent mòdul, explorarem com crear i adjuntar scripts als objectes de joc.

Curs de Unity

Mòdul 1: Introducció a Unity

Mòdul 2: Programació Bàsica en Unity

Mòdul 3: Treballant amb Actius

Mòdul 4: Física i Col·lisions

Mòdul 5: Interfície d'Usuari (UI)

Mòdul 6: Àudio en Unity

Mòdul 7: Programació Avançada

Mòdul 8: Física Avançada i IA

Mòdul 9: Optimització i Rendiment

Mòdul 10: Publicació i Més Enllà

© Copyright 2024. Tots els drets reservats