Introducció
En aquest tema, aprendrem els conceptes bàsics de l'animació en Unity. L'animació és una part fonamental del desenvolupament de jocs, ja que permet donar vida als personatges i objectes del joc. Veurem com crear animacions senzilles, com utilitzar l'Animator Controller i com aplicar aquestes animacions als nostres objectes de joc.
Objectius
- Entendre els conceptes bàsics de l'animació en Unity.
- Aprendre a crear animacions utilitzant l'Animation Window.
- Configurar i utilitzar l'Animator Controller.
- Aplicar animacions a objectes de joc.
Conceptes Clau
- Animation Window: Una eina de Unity que permet crear i editar animacions.
- Animator Controller: Un component que controla quina animació s'està reproduint en un objecte de joc.
- Clips d'Animació: Seqüències d'animació que es poden aplicar a objectes de joc.
- Transicions: Canvis entre diferents clips d'animació.
Creant una Animació
Pas 1: Preparar l'Escena
- Crear un nou projecte: Obre Unity i crea un nou projecte 3D.
- Afegir un objecte de joc: Afegeix un objecte de joc a l'escena, com ara un cub (
GameObject > 3D Object > Cube
).
Pas 2: Obrir l'Animation Window
- Obrir l'Animation Window: Ves a
Window > Animation > Animation
per obrir l'Animation Window. - Seleccionar l'objecte de joc: Selecciona el cub que has afegit a l'escena.
Pas 3: Crear un Clip d'Animació
- Crear un nou clip d'animació: A l'Animation Window, fes clic a
Create
i guarda el clip d'animació amb un nom com araCubeAnimation
. - Afegir fotogrames clau: Mou el cursor de temps a diferents punts de la línia de temps i ajusta les propietats del cub (com la posició, rotació o escala) per crear fotogrames clau.
// Exemple de codi per canviar la posició del cub en un script void Update() { transform.position = new Vector3(Mathf.PingPong(Time.time, 3), transform.position.y, transform.position.z); }
Pas 4: Configurar l'Animator Controller
- Crear un Animator Controller: Ves a
Assets > Create > Animator Controller
i anomena'lCubeAnimator
. - Assignar l'Animator Controller: Selecciona el cub a l'escena i, a l'Inspector, afegeix un component
Animator
. Assigna l'Animator Controller que acabes de crear. - Afegir el clip d'animació: Obre l'Animator Controller i arrossega el clip d'animació
CubeAnimation
a l'Animator.
Pas 5: Crear Transicions
- Afegir transicions: A l'Animator, crea transicions entre diferents estats d'animació si tens més d'un clip d'animació.
- Configurar les transicions: Ajusta les condicions de les transicions segons sigui necessari.
Exercici Pràctic
Objectiu
Crear una animació per a un objecte de joc que canviï de color i es mogui d'un costat a l'altre de l'escena.
Passos
- Crear un nou projecte i afegir un objecte de joc.
- Obrir l'Animation Window i crear un nou clip d'animació.
- Afegir fotogrames clau per canviar la posició i el color de l'objecte.
- Crear un Animator Controller i assignar-lo a l'objecte de joc.
- Afegir el clip d'animació a l'Animator Controller.
Solució
// Exemple de codi per canviar el color del cub en un script void Update() { Renderer renderer = GetComponent<Renderer>(); float lerp = Mathf.PingPong(Time.time, 1); renderer.material.color = Color.Lerp(Color.red, Color.blue, lerp); }
Errors Comuns i Consells
- No veure l'animació: Assegura't que l'Animator Controller està assignat correctament a l'objecte de joc.
- Animacions abruptes: Utilitza transicions suaus per evitar canvis bruscos entre animacions.
- Fotogrames clau incorrectes: Revisa els fotogrames clau a l'Animation Window per assegurar-te que les propietats estan configurades correctament.
Resum
En aquest tema, hem après a crear animacions bàsiques en Unity utilitzant l'Animation Window i l'Animator Controller. Hem vist com crear clips d'animació, configurar transicions i aplicar aquestes animacions als nostres objectes de joc. Amb aquests coneixements, estem preparats per crear animacions més complexes i donar vida als nostres jocs.
Pròxim Tema: Introducció a la Física de Unity
Curs de Unity
Mòdul 1: Introducció a Unity
- Introducció a Unity i Instal·lació
- Visió General de la Interfície de Unity
- Creant el Teu Primer Projecte
- Objectes de Joc Bàsics i Components
Mòdul 2: Programació Bàsica en Unity
- Introducció a C# per a Unity
- Creant i Adjuntant Scripts
- Entenent MonoBehaviour
- Gestió Bàsica d'Entrades
Mòdul 3: Treballant amb Actius
- Important i Gestionant Actius
- Utilitzant la Botiga d'Actius
- Creant i Utilitzant Prefabs
- Animació Bàsica
Mòdul 4: Física i Col·lisions
- Introducció a la Física de Unity
- Rigidbody i Col·liders
- Detecció Bàsica de Col·lisions
- Utilitzant Materials de Física
Mòdul 5: Interfície d'Usuari (UI)
- Introducció a la UI de Unity
- Creant i Personalitzant Elements de UI
- Gestió d'Esdeveniments de UI
- Creant Menús i HUDs
Mòdul 6: Àudio en Unity
- Introducció a l'Àudio en Unity
- Important i Utilitzant Clips d'Àudio
- Programació Bàsica d'Àudio
- Àudio 3D i So Espacial
Mòdul 7: Programació Avançada
- Conceptes Avançats de C# per a Unity
- Coroutines i Programació Asíncrona
- Objectes Scriptables
- Editors Personalitzats i Gizmos
Mòdul 8: Física Avançada i IA
- Tècniques Avançades de Física
- Pathfinding i Navegació
- Programació Bàsica d'IA
- Màquines d'Estats i Arbres de Comportament
Mòdul 9: Optimització i Rendiment
- Tècniques de Perfilat i Optimització
- Gestió de Memòria
- Reduint Draw Calls
- Optimitzant Física i Col·lisions