En aquesta secció, aprendrem a crear el nostre primer projecte a Unity. Aquest és un pas fonamental per començar a desenvolupar jocs i aplicacions interactives. Segueix els passos següents per configurar el teu entorn de treball i crear un projecte nou.
- Obrint Unity Hub
Unity Hub és una aplicació que et permet gestionar les instal·lacions de Unity, els projectes i les versions del motor. Si encara no has instal·lat Unity Hub, fes-ho des del lloc web oficial de Unity.
- Obre Unity Hub.
- Inicia sessió amb el teu compte de Unity o crea'n un si encara no en tens.
- Creant un Nou Projecte
Un cop tinguis Unity Hub obert i hagis iniciat sessió, segueix aquests passos per crear un nou projecte:
- Clica el botó "New Project".
- Selecciona una plantilla: Unity ofereix diverses plantilles per començar, com ara 2D, 3D, HDRP (High Definition Render Pipeline), URP (Universal Render Pipeline), etc. Per aquest exemple, seleccionarem la plantilla 3D.
- Nom del projecte: Introdueix un nom per al teu projecte, per exemple, "PrimerProjecte".
- Ubicació del projecte: Selecciona la carpeta on vols guardar el teu projecte.
- Clica el botó "Create".
Unity començarà a crear el teu projecte, cosa que pot trigar uns minuts.
- Explorant la Interfície de Unity
Un cop el projecte estigui creat, se t'obrirà la interfície principal de Unity. A continuació, es descriuen les parts més importants de la interfície:
3.1. Panell de Jerarquia (Hierarchy)
Aquest panell mostra tots els objectes de joc (GameObjects) que formen part de la teva escena actual. Aquí és on afegiràs, eliminaràs i organitzaràs els objectes del teu joc.
3.2. Panell d'Escena (Scene)
Aquest és el panell on construiràs visualment la teva escena. Pots moure, rotar i escalar objectes directament en aquest espai.
3.3. Panell de Joc (Game)
Aquest panell mostra com es veurà el teu joc quan s'executi. És una vista prèvia del que veurà el jugador.
3.4. Panell d'Inspector (Inspector)
Aquest panell mostra les propietats de l'objecte seleccionat. Aquí pots modificar els components i les propietats dels objectes de joc.
3.5. Panell de Projecte (Project)
Aquest panell mostra tots els actius (assets) del teu projecte, com ara models, textures, scripts, etc. Aquí és on organitzaràs els teus recursos.
3.6. Panell de Consola (Console)
Aquest panell mostra missatges de depuració, errors i advertències. És molt útil per a la resolució de problemes.
- Afegint Objectes de Joc Bàsics
Ara que tens una idea de la interfície, afegirem alguns objectes bàsics a la nostra escena.
4.1. Afegint un Cub
- Clica amb el botó dret al Panell de Jerarquia.
- Selecciona 3D Object > Cube.
- Veureu que un cub apareix a la vostra escena i a la jerarquia.
4.2. Movent, Rotant i Escalant Objectes
Pots moure, rotar i escalar objectes utilitzant les eines de la barra d'eines superior:
- Move Tool (W): Permet moure l'objecte.
- Rotate Tool (E): Permet rotar l'objecte.
- Scale Tool (R): Permet escalar l'objecte.
Prova de moure, rotar i escalar el cub per familiaritzar-te amb aquestes eines.
- Guardant la Teva Escena
És important guardar la teva escena per no perdre el teu treball.
- Clica "File" al menú superior.
- Selecciona Save As....
- Dona un nom a la teva escena, per exemple, "EscenaPrincipal".
- Clica Save.
Exercici Pràctic
Objectiu
Crea una escena amb els següents objectes:
- Un cub.
- Una esfera.
- Un pla que serveixi de terra.
Passos
- Afegir un cub: Segueix els passos descrits anteriorment.
- Afegir una esfera:
- Clica amb el botó dret al Panell de Jerarquia.
- Selecciona 3D Object > Sphere.
- Afegir un pla:
- Clica amb el botó dret al Panell de Jerarquia.
- Selecciona 3D Object > Plane.
- Mou el pla perquè estigui sota el cub i l'esfera, servint com a terra.
Solució
- Plane: Posició (0, 0, 0), Escala (1, 1, 1)
- Cube: Posició (0, 1, 0), Escala (1, 1, 1)
- Sphere: Posició (2, 1, 0), Escala (1, 1, 1)
Conclusió
En aquesta secció, hem après a crear un nou projecte a Unity, explorar la interfície i afegir objectes bàsics a la nostra escena. Aquestes habilitats són fonamentals per començar a desenvolupar jocs i aplicacions interactives. En la següent secció, aprofundirem en els objectes de joc i els components per entendre millor com funcionen i com podem utilitzar-los per crear experiències més complexes.
Curs de Unity
Mòdul 1: Introducció a Unity
- Introducció a Unity i Instal·lació
- Visió General de la Interfície de Unity
- Creant el Teu Primer Projecte
- Objectes de Joc Bàsics i Components
Mòdul 2: Programació Bàsica en Unity
- Introducció a C# per a Unity
- Creant i Adjuntant Scripts
- Entenent MonoBehaviour
- Gestió Bàsica d'Entrades
Mòdul 3: Treballant amb Actius
- Important i Gestionant Actius
- Utilitzant la Botiga d'Actius
- Creant i Utilitzant Prefabs
- Animació Bàsica
Mòdul 4: Física i Col·lisions
- Introducció a la Física de Unity
- Rigidbody i Col·liders
- Detecció Bàsica de Col·lisions
- Utilitzant Materials de Física
Mòdul 5: Interfície d'Usuari (UI)
- Introducció a la UI de Unity
- Creant i Personalitzant Elements de UI
- Gestió d'Esdeveniments de UI
- Creant Menús i HUDs
Mòdul 6: Àudio en Unity
- Introducció a l'Àudio en Unity
- Important i Utilitzant Clips d'Àudio
- Programació Bàsica d'Àudio
- Àudio 3D i So Espacial
Mòdul 7: Programació Avançada
- Conceptes Avançats de C# per a Unity
- Coroutines i Programació Asíncrona
- Objectes Scriptables
- Editors Personalitzats i Gizmos
Mòdul 8: Física Avançada i IA
- Tècniques Avançades de Física
- Pathfinding i Navegació
- Programació Bàsica d'IA
- Màquines d'Estats i Arbres de Comportament
Mòdul 9: Optimització i Rendiment
- Tècniques de Perfilat i Optimització
- Gestió de Memòria
- Reduint Draw Calls
- Optimitzant Física i Col·lisions