En aquest tema, aprendrem com importar i gestionar actius dins de Unity. Els actius són elements essencials per a la creació de jocs, ja que inclouen models 3D, textures, àudio, scripts i altres recursos necessaris per construir el teu projecte. A continuació, desglossarem els passos per importar i gestionar aquests actius de manera eficient.
- Introducció als Actius
Què són els Actius?
Els actius són qualsevol tipus de fitxer que pots utilitzar en el teu projecte de Unity. Aquests poden incloure:
- Models 3D: Formats com .fbx, .obj, etc.
- Textures i Imatges: Formats com .png, .jpg, etc.
- Clips d'Àudio: Formats com .mp3, .wav, etc.
- Scripts: Fitxers de codi C#.
- Animacions: Fitxers d'animació.
- Materials: Definicions de superfícies per a models 3D.
- Importació d'Actius
Passos per Importar Actius
- Arrossegar i Deixar: Pots arrossegar fitxers directament des del teu explorador de fitxers al panell de Project de Unity.
- Menú d'Importació: Utilitza el menú
Assets > Import New Asset...
per seleccionar i importar fitxers des del teu sistema de fitxers.
Exemple Pràctic
1. Obre Unity i el teu projecte. 2. Arrossega un fitxer .png des del teu explorador de fitxers al panell de Project. 3. Observa com el fitxer apareix a la carpeta seleccionada dins del panell de Project.
Configuració d'Actius Importats
Després d'importar un actiu, pots configurar les seves propietats des del panell d'Inspector. Per exemple, per a una textura:
- Texture Type: Defineix el tipus de textura (2D, Sprite, etc.).
- Wrap Mode: Defineix com es repeteix la textura (Repeat, Clamp, etc.).
- Filter Mode: Defineix com es filtra la textura (Point, Bilinear, Trilinear).
- Organització d'Actius
Bones Pràctiques per Organitzar Actius
- Carpetes: Crea carpetes per a diferents tipus d'actius (Textures, Models, Scripts, etc.).
- Nomenclatura: Utilitza noms descriptius i consistents per als teus actius.
- Subcarpetes: Divideix les carpetes principals en subcarpetes per a una millor organització (per exemple,
Textures/Characters
,Textures/Environment
).
Exemple d'Estructura de Carpetes
Assets/ ├── Models/ │ ├── Characters/ │ └── Environment/ ├── Textures/ │ ├── Characters/ │ └── Environment/ ├── Scripts/ └── Audio/
- Gestió d'Actius
Panell de Project
El panell de Project és on pots veure i gestionar tots els actius del teu projecte. Pots:
- Crear Carpetes: Clic dret >
Create > Folder
. - Moure Actius: Arrossegar i deixar actius dins de carpetes.
- Eliminar Actius: Seleccionar i prémer
Delete
o clic dret >Delete
.
Panell d'Inspector
El panell d'Inspector mostra les propietats de l'actiu seleccionat. Pots modificar aquestes propietats per ajustar com es comporta l'actiu dins del teu projecte.
- Exercicis Pràctics
Exercici 1: Importar i Organitzar Textures
- Importa tres fitxers de textura (.png) al teu projecte.
- Crea una carpeta anomenada
Textures
i subcarpetesCharacters
iEnvironment
. - Mou les textures a les subcarpetes corresponents.
Exercici 2: Configurar una Textura
- Selecciona una de les textures importades.
- Canvia el
Texture Type
aSprite (2D and UI)
. - Ajusta el
Wrap Mode
aClamp
i elFilter Mode
aTrilinear
.
Solucions
Solució a l'Exercici 1
- Arrossega els fitxers de textura al panell de Project.
- Clic dret al panell de Project >
Create > Folder
i anomena-laTextures
. - Crea subcarpetes
Characters
iEnvironment
dins deTextures
. - Arrossega les textures a les subcarpetes corresponents.
Solució a l'Exercici 2
- Selecciona la textura al panell de Project.
- Al panell d'Inspector, canvia
Texture Type
aSprite (2D and UI)
. - Ajusta
Wrap Mode
aClamp
iFilter Mode
aTrilinear
.
Conclusió
En aquest tema, hem après com importar i gestionar actius dins de Unity. Hem vist com organitzar els nostres actius de manera eficient i com configurar les seves propietats per adaptar-los a les necessitats del nostre projecte. Aquestes habilitats són fonamentals per mantenir un projecte ben estructurat i fàcil de gestionar a mesura que creix en complexitat. En el proper tema, explorarem com utilitzar la Botiga d'Actius de Unity per accedir a una àmplia varietat de recursos addicionals.
Curs de Unity
Mòdul 1: Introducció a Unity
- Introducció a Unity i Instal·lació
- Visió General de la Interfície de Unity
- Creant el Teu Primer Projecte
- Objectes de Joc Bàsics i Components
Mòdul 2: Programació Bàsica en Unity
- Introducció a C# per a Unity
- Creant i Adjuntant Scripts
- Entenent MonoBehaviour
- Gestió Bàsica d'Entrades
Mòdul 3: Treballant amb Actius
- Important i Gestionant Actius
- Utilitzant la Botiga d'Actius
- Creant i Utilitzant Prefabs
- Animació Bàsica
Mòdul 4: Física i Col·lisions
- Introducció a la Física de Unity
- Rigidbody i Col·liders
- Detecció Bàsica de Col·lisions
- Utilitzant Materials de Física
Mòdul 5: Interfície d'Usuari (UI)
- Introducció a la UI de Unity
- Creant i Personalitzant Elements de UI
- Gestió d'Esdeveniments de UI
- Creant Menús i HUDs
Mòdul 6: Àudio en Unity
- Introducció a l'Àudio en Unity
- Important i Utilitzant Clips d'Àudio
- Programació Bàsica d'Àudio
- Àudio 3D i So Espacial
Mòdul 7: Programació Avançada
- Conceptes Avançats de C# per a Unity
- Coroutines i Programació Asíncrona
- Objectes Scriptables
- Editors Personalitzats i Gizmos
Mòdul 8: Física Avançada i IA
- Tècniques Avançades de Física
- Pathfinding i Navegació
- Programació Bàsica d'IA
- Màquines d'Estats i Arbres de Comportament
Mòdul 9: Optimització i Rendiment
- Tècniques de Perfilat i Optimització
- Gestió de Memòria
- Reduint Draw Calls
- Optimitzant Física i Col·lisions