Introducció
En aquest cas pràctic, implementarem Scrum en un projecte de desenvolupament de programari. L'objectiu és aplicar els conceptes apresos en els mòduls anteriors per gestionar un projecte de manera eficient utilitzant Scrum. Seguirem els passos de planificació, execució i revisió per assegurar-nos que el projecte es desenvolupi de manera àgil i efectiva.
Descripció del Projecte
El projecte consisteix en desenvolupar una aplicació web per a la gestió de tasques. Les funcionalitats principals inclouen:
- Creació, edició i eliminació de tasques.
- Assignació de tasques a diferents usuaris.
- Establiment de dates de venciment per a les tasques.
- Visualització de les tasques en un tauler Kanban.
Rols en el Projecte
Product Owner
El Product Owner és responsable de definir les funcionalitats del producte i prioritzar el treball de l'equip. En aquest cas, el Product Owner és Maria, la cap de producte.
Scrum Master
El Scrum Master facilita el procés Scrum i ajuda l'equip a eliminar obstacles. En aquest cas, el Scrum Master és Joan, un desenvolupador sènior amb experiència en metodologies àgils.
Equip de Desenvolupament
L'equip de desenvolupament està format per 5 desenvolupadors, 1 dissenyador UX/UI i 1 tester.
Esdeveniments en el Projecte
Sprint Planning
Durant la reunió de planificació del sprint, l'equip revisa el Product Backlog i selecciona els elements que es poden completar durant el sprint. El sprint té una durada de dues setmanes.
Daily Scrum
Cada dia, l'equip es reuneix durant 15 minuts per discutir el progrés, identificar obstacles i planificar el treball del dia.
Sprint Review
Al final del sprint, l'equip presenta el treball completat al Product Owner i altres parts interessades. Es revisen les funcionalitats desenvolupades i es recullen comentaris.
Sprint Retrospective
Després de la revisió del sprint, l'equip es reuneix per discutir què ha funcionat bé, què no ha funcionat i com es poden millorar els processos en el següent sprint.
Artefactes en el Projecte
Product Backlog
El Product Backlog conté totes les funcionalitats i requisits del projecte, prioritzats pel Product Owner.
Sprint Backlog
El Sprint Backlog és una llista de les tasques que l'equip ha seleccionat per completar durant el sprint.
Increment
L'increment és el conjunt de funcionalitats completades durant el sprint que estan llestes per ser lliurades.
Implementació de Scrum
Pas 1: Creació del Product Backlog
Maria, el Product Owner, crea el Product Backlog amb les següents funcionalitats prioritzades:
ID | Funcionalitat | Prioritat |
---|---|---|
1 | Creació de tasques | Alta |
2 | Edició de tasques | Alta |
3 | Eliminació de tasques | Alta |
4 | Assignació de tasques a usuaris | Mitjana |
5 | Establiment de dates de venciment | Mitjana |
6 | Visualització de tasques en tauler | Alta |
Pas 2: Planificació del Primer Sprint
Durant la reunió de planificació del sprint, l'equip selecciona les següents funcionalitats per completar en el primer sprint:
ID | Funcionalitat | Estimació (hores) |
---|---|---|
1 | Creació de tasques | 16 |
2 | Edició de tasques | 16 |
3 | Eliminació de tasques | 16 |
4 | Assignació de tasques a usuaris | 24 |
Pas 3: Execució del Sprint
Durant el sprint, l'equip treballa en les tasques seleccionades. Cada dia es reuneixen per al Daily Scrum i discuteixen el progrés i els obstacles.
Pas 4: Revisió del Sprint
Al final del sprint, l'equip presenta les funcionalitats completades a Maria i altres parts interessades. Es revisen les funcionalitats de creació, edició, eliminació i assignació de tasques.
Pas 5: Retrospectiva del Sprint
Després de la revisió, l'equip es reuneix per discutir què ha funcionat bé i què es pot millorar. Identifiquen que la comunicació interna pot millorar i decideixen implementar una eina de xat per facilitar la col·laboració.
Exercicis Pràctics
Exercici 1: Creació del Product Backlog
Crea un Product Backlog per a un projecte de desenvolupament d'una aplicació mòbil de seguiment d'hàbits. Prioritza les funcionalitats i estima el temps necessari per completar-les.
Exercici 2: Planificació del Sprint
Planifica el primer sprint per al projecte de seguiment d'hàbits. Selecciona les funcionalitats del Product Backlog i estima el temps necessari per completar-les durant el sprint.
Exercici 3: Revisió del Sprint
Simula una reunió de revisió del sprint per al projecte de seguiment d'hàbits. Presenta les funcionalitats completades i recull comentaris de les parts interessades.
Exercici 4: Retrospectiva del Sprint
Simula una reunió de retrospectiva del sprint per al projecte de seguiment d'hàbits. Identifica què ha funcionat bé, què no ha funcionat i com es poden millorar els processos en el següent sprint.
Conclusió
Aquest cas pràctic ha demostrat com implementar Scrum en un projecte de desenvolupament de programari. Hem seguit els passos de creació del Product Backlog, planificació del sprint, execució, revisió i retrospectiva. Els exercicis pràctics proporcionen una oportunitat per aplicar els conceptes apresos i millorar les habilitats en la gestió de projectes amb Scrum.
Curs de Metodologies Àgils
Mòdul 1: Introducció a les Metodologies Àgils
- Principis i Valors del Manifest Àgil
- Beneficis de les Metodologies Àgils
- Comparació entre Metodologies Tradicionals i Àgils
Mòdul 2: Scrum
- Introducció a Scrum
- Rols en Scrum
- Esdeveniments en Scrum
- Artefactes en Scrum
- Implementació de Scrum en Projectes
Mòdul 3: Kanban
- Introducció a Kanban
- Principis i Pràctiques de Kanban
- Tauler Kanban
- Flux de Treball en Kanban
- Implementació de Kanban en Projectes
Mòdul 4: Gestió de Projectes de Programari amb Metodologies Àgils
- Selecció de la Metodologia Àgil Adequada
- Planificació i Estimació Àgil
- Gestió de Riscos en Projectes Àgils
- Monitoratge i Control de Projectes Àgils
- Millora Contínua en Projectes Àgils
Mòdul 5: Casos Pràctics i Exercicis
- Cas Pràctic: Implementació de Scrum
- Cas Pràctic: Implementació de Kanban
- Exercicis de Planificació Àgil
- Exercicis de Monitoratge i Control
- Exercicis de Millora Contínua