En aquest tema, ens centrarem en exercicis pràctics que us ajudaran a comprendre i aplicar els conceptes de planificació àgil en projectes de programari. Aquests exercicis estan dissenyats per reforçar els coneixements adquirits en els mòduls anteriors i proporcionar una experiència pràctica en la planificació àgil.

Exercici 1: Creació d'un Product Backlog

Objectiu:

Aprendre a crear i prioritzar un Product Backlog efectiu.

Instruccions:

  1. Descripció del Projecte: Imagina que estàs treballant en un projecte per desenvolupar una aplicació de gestió de tasques.
  2. Identificació de Funcionalitats: Llista almenys 10 funcionalitats que l'aplicació hauria de tenir. Per exemple:
    • Crear tasques
    • Assignar tasques a usuaris
    • Establir dates de venciment
    • Notificacions per correu electrònic
    • Etc.
  3. Especificació de les User Stories: Per a cada funcionalitat, escriu una User Story seguint el format: "Com a [tipus d'usuari], vull [funcionalitat] perquè [raó]."
  4. Priorització del Product Backlog: Prioritza les User Stories segons la seva importància i valor per al client.

Solució:

1. Crear tasques
   - Com a usuari, vull crear tasques perquè pugui gestionar el meu treball.

2. Assignar tasques a usuaris
   - Com a administrador, vull assignar tasques a usuaris perquè puguin saber què han de fer.

3. Establir dates de venciment
   - Com a usuari, vull establir dates de venciment per a les tasques perquè pugui complir amb els terminis.

4. Notificacions per correu electrònic
   - Com a usuari, vull rebre notificacions per correu electrònic quan se m'assigni una tasca perquè pugui estar informat.

...

Priorització del Product Backlog:
1. Crear tasques
2. Assignar tasques a usuaris
3. Establir dates de venciment
4. Notificacions per correu electrònic
...

Exercici 2: Planificació d'un Sprint

Objectiu:

Aprendre a planificar un Sprint efectiu.

Instruccions:

  1. Selecció de User Stories: Selecciona les User Stories més prioritàries del Product Backlog creat en l'exercici anterior.
  2. Estimació de les User Stories: Utilitza la tècnica de Planning Poker per estimar l'esforç necessari per completar cada User Story. Assigna punts d'història a cada User Story.
  3. Definició de l'Objectiu del Sprint: Defineix un objectiu clar per al Sprint basat en les User Stories seleccionades.
  4. Creació del Sprint Backlog: Llista les tasques necessàries per completar cada User Story seleccionada i crea el Sprint Backlog.

Solució:

User Stories seleccionades:
1. Crear tasques (5 punts)
2. Assignar tasques a usuaris (3 punts)
3. Establir dates de venciment (2 punts)

Objectiu del Sprint:
Completar les funcionalitats bàsiques de creació i assignació de tasques amb dates de venciment.

Sprint Backlog:
- Crear tasques
  - Dissenyar interfície de creació de tasques
  - Implementar funcionalitat de creació de tasques
  - Provar la creació de tasques

- Assignar tasques a usuaris
  - Dissenyar interfície d'assignació de tasques
  - Implementar funcionalitat d'assignació de tasques
  - Provar l'assignació de tasques

- Establir dates de venciment
  - Dissenyar interfície per establir dates de venciment
  - Implementar funcionalitat de dates de venciment
  - Provar les dates de venciment

Exercici 3: Revisió i Retrospectiva del Sprint

Objectiu:

Aprendre a conduir una revisió i retrospectiva del Sprint per millorar contínuament.

Instruccions:

  1. Revisió del Sprint: Revisa les User Stories completades durant el Sprint. Discuteix amb l'equip què s'ha fet bé i què es podria millorar.
  2. Retrospectiva del Sprint: Conduir una retrospectiva del Sprint utilitzant la tècnica "Start, Stop, Continue". Llista les accions que l'equip hauria de començar a fer, deixar de fer i continuar fent.

Solució:

Revisió del Sprint:
- User Stories completades:
  - Crear tasques
  - Assignar tasques a usuaris
  - Establir dates de venciment

- Comentaris:
  - La funcionalitat de creació de tasques funciona correctament.
  - L'assignació de tasques a usuaris és intuïtiva.
  - Les dates de venciment es poden establir fàcilment.

Retrospectiva del Sprint (Start, Stop, Continue):
- Start:
  - Començar a utilitzar eines de seguiment de temps per millorar l'estimació.

- Stop:
  - Deixar de fer reunions llargues i innecessàries.

- Continue:
  - Continuar amb les revisions de codi col·laboratives.
  - Continuar utilitzant Planning Poker per a les estimacions.

Conclusió

En aquesta secció, hem practicat la creació d'un Product Backlog, la planificació d'un Sprint i la conducció de revisions i retrospectives. Aquests exercicis us ajudaran a aplicar els conceptes de planificació àgil en projectes reals, millorant la vostra capacitat per gestionar projectes de programari de manera eficient i efectiva.

© Copyright 2024. Tots els drets reservats