En aquest tema, ens centrarem en exercicis pràctics que us ajudaran a comprendre i aplicar els conceptes de planificació àgil en projectes de programari. Aquests exercicis estan dissenyats per reforçar els coneixements adquirits en els mòduls anteriors i proporcionar una experiència pràctica en la planificació àgil.
Exercici 1: Creació d'un Product Backlog
Objectiu:
Aprendre a crear i prioritzar un Product Backlog efectiu.
Instruccions:
- Descripció del Projecte: Imagina que estàs treballant en un projecte per desenvolupar una aplicació de gestió de tasques.
- Identificació de Funcionalitats: Llista almenys 10 funcionalitats que l'aplicació hauria de tenir. Per exemple:
- Crear tasques
- Assignar tasques a usuaris
- Establir dates de venciment
- Notificacions per correu electrònic
- Etc.
- Especificació de les User Stories: Per a cada funcionalitat, escriu una User Story seguint el format: "Com a [tipus d'usuari], vull [funcionalitat] perquè [raó]."
- Priorització del Product Backlog: Prioritza les User Stories segons la seva importància i valor per al client.
Solució:
1. Crear tasques - Com a usuari, vull crear tasques perquè pugui gestionar el meu treball. 2. Assignar tasques a usuaris - Com a administrador, vull assignar tasques a usuaris perquè puguin saber què han de fer. 3. Establir dates de venciment - Com a usuari, vull establir dates de venciment per a les tasques perquè pugui complir amb els terminis. 4. Notificacions per correu electrònic - Com a usuari, vull rebre notificacions per correu electrònic quan se m'assigni una tasca perquè pugui estar informat. ... Priorització del Product Backlog: 1. Crear tasques 2. Assignar tasques a usuaris 3. Establir dates de venciment 4. Notificacions per correu electrònic ...
Exercici 2: Planificació d'un Sprint
Objectiu:
Aprendre a planificar un Sprint efectiu.
Instruccions:
- Selecció de User Stories: Selecciona les User Stories més prioritàries del Product Backlog creat en l'exercici anterior.
- Estimació de les User Stories: Utilitza la tècnica de Planning Poker per estimar l'esforç necessari per completar cada User Story. Assigna punts d'història a cada User Story.
- Definició de l'Objectiu del Sprint: Defineix un objectiu clar per al Sprint basat en les User Stories seleccionades.
- Creació del Sprint Backlog: Llista les tasques necessàries per completar cada User Story seleccionada i crea el Sprint Backlog.
Solució:
User Stories seleccionades: 1. Crear tasques (5 punts) 2. Assignar tasques a usuaris (3 punts) 3. Establir dates de venciment (2 punts) Objectiu del Sprint: Completar les funcionalitats bàsiques de creació i assignació de tasques amb dates de venciment. Sprint Backlog: - Crear tasques - Dissenyar interfície de creació de tasques - Implementar funcionalitat de creació de tasques - Provar la creació de tasques - Assignar tasques a usuaris - Dissenyar interfície d'assignació de tasques - Implementar funcionalitat d'assignació de tasques - Provar l'assignació de tasques - Establir dates de venciment - Dissenyar interfície per establir dates de venciment - Implementar funcionalitat de dates de venciment - Provar les dates de venciment
Exercici 3: Revisió i Retrospectiva del Sprint
Objectiu:
Aprendre a conduir una revisió i retrospectiva del Sprint per millorar contínuament.
Instruccions:
- Revisió del Sprint: Revisa les User Stories completades durant el Sprint. Discuteix amb l'equip què s'ha fet bé i què es podria millorar.
- Retrospectiva del Sprint: Conduir una retrospectiva del Sprint utilitzant la tècnica "Start, Stop, Continue". Llista les accions que l'equip hauria de començar a fer, deixar de fer i continuar fent.
Solució:
Revisió del Sprint: - User Stories completades: - Crear tasques - Assignar tasques a usuaris - Establir dates de venciment - Comentaris: - La funcionalitat de creació de tasques funciona correctament. - L'assignació de tasques a usuaris és intuïtiva. - Les dates de venciment es poden establir fàcilment. Retrospectiva del Sprint (Start, Stop, Continue): - Start: - Començar a utilitzar eines de seguiment de temps per millorar l'estimació. - Stop: - Deixar de fer reunions llargues i innecessàries. - Continue: - Continuar amb les revisions de codi col·laboratives. - Continuar utilitzant Planning Poker per a les estimacions.
Conclusió
En aquesta secció, hem practicat la creació d'un Product Backlog, la planificació d'un Sprint i la conducció de revisions i retrospectives. Aquests exercicis us ajudaran a aplicar els conceptes de planificació àgil en projectes reals, millorant la vostra capacitat per gestionar projectes de programari de manera eficient i efectiva.
Curs de Metodologies Àgils
Mòdul 1: Introducció a les Metodologies Àgils
- Principis i Valors del Manifest Àgil
- Beneficis de les Metodologies Àgils
- Comparació entre Metodologies Tradicionals i Àgils
Mòdul 2: Scrum
- Introducció a Scrum
- Rols en Scrum
- Esdeveniments en Scrum
- Artefactes en Scrum
- Implementació de Scrum en Projectes
Mòdul 3: Kanban
- Introducció a Kanban
- Principis i Pràctiques de Kanban
- Tauler Kanban
- Flux de Treball en Kanban
- Implementació de Kanban en Projectes
Mòdul 4: Gestió de Projectes de Programari amb Metodologies Àgils
- Selecció de la Metodologia Àgil Adequada
- Planificació i Estimació Àgil
- Gestió de Riscos en Projectes Àgils
- Monitoratge i Control de Projectes Àgils
- Millora Contínua en Projectes Àgils
Mòdul 5: Casos Pràctics i Exercicis
- Cas Pràctic: Implementació de Scrum
- Cas Pràctic: Implementació de Kanban
- Exercicis de Planificació Àgil
- Exercicis de Monitoratge i Control
- Exercicis de Millora Contínua