Introducció

La comunicació externa és una part fonamental de l'estratègia de comunicació corporativa. Es refereix a totes les interaccions que una empresa té amb els seus stakeholders externs, com ara clients, proveïdors, mitjans de comunicació, inversors, i la comunitat en general. A través d'una comunicació externa efectiva, una empresa pot construir i mantenir una imatge positiva, fomentar relacions sòlides i aconseguir els seus objectius comercials.

Definició de la Comunicació Externa

La comunicació externa es pot definir com:

La transmissió de missatges i informació des de l'empresa cap als seus stakeholders externs amb l'objectiu de construir relacions, informar, persuadir i mantenir una imatge corporativa coherent i positiva.

Elements Clau de la Comunicació Externa

  1. Missatges: Informació que l'empresa vol transmetre.
  2. Canals de Comunicació: Mitjans a través dels quals es transmeten els missatges (premsa, xarxes socials, correu electrònic, etc.).
  3. Stakeholders Externs: Públic objectiu de la comunicació externa (clients, proveïdors, inversors, etc.).
  4. Feedback: Resposta dels stakeholders als missatges de l'empresa.

Objectius de la Comunicació Externa

Els objectius de la comunicació externa poden variar segons les necessitats i estratègies de cada empresa, però generalment inclouen els següents:

  1. Construir i Mantenir una Imatge Corporativa Positiva

  • Reforçar la Marca: Assegurar que la percepció pública de l'empresa sigui coherent amb els seus valors i missatges.
  • Reputació: Gestionar la reputació de l'empresa davant de crisis o situacions adverses.

  1. Informar i Educar

  • Productes i Serveis: Informar els clients i el públic sobre els productes i serveis de l'empresa.
  • Notícies i Esdeveniments: Comunicar notícies importants, esdeveniments i desenvolupaments dins de l'empresa.

  1. Fomentar Relacions Sòlides

  • Clients: Mantenir una comunicació constant i efectiva amb els clients per fomentar la fidelitat.
  • Proveïdors i Socis: Establir relacions sòlides amb proveïdors i socis comercials.

  1. Persuadir i Influir

  • Màrqueting i Publicitat: Utilitzar la comunicació per persuadir els clients potencials a comprar productes o serveis.
  • Relacions Públiques: Influir en l'opinió pública i en els mitjans de comunicació per obtenir una cobertura positiva.

  1. Gestionar Crisis

  • Resposta Ràpida: Desenvolupar protocols per a la comunicació durant crisis per minimitzar danys a la reputació.
  • Transparència: Mantenir la transparència amb els stakeholders durant situacions adverses.

Exemples Pràctics

Exemple 1: Llançament d'un Nou Producte

  • Objectiu: Informar els clients sobre el nou producte i generar expectació.
  • Missatge: "Estem emocionats de presentar el nostre nou producte, que ofereix característiques innovadores per millorar la vostra experiència."
  • Canal: Xarxes socials, comunicats de premsa, correu electrònic.
  • Feedback: Recollir comentaris dels clients a través de les xarxes socials i enquestes.

Exemple 2: Gestió d'una Crisi

  • Objectiu: Mantenir la confiança dels stakeholders durant una crisi.
  • Missatge: "Estem treballant activament per resoldre aquesta situació i mantenir-vos informats amb actualitzacions regulars."
  • Canal: Comunicats de premsa, conferències de premsa, xarxes socials.
  • Feedback: Monitoritzar les reaccions dels mitjans de comunicació i del públic per ajustar la comunicació si és necessari.

Exercici Pràctic

Exercici 1: Definició d'Objectius de Comunicació Externa

Instruccions:

  1. Trieu una empresa fictícia o real.
  2. Definiu tres objectius específics de comunicació externa per a aquesta empresa.
  3. Descriviu com aconseguiríeu aquests objectius utilitzant diferents canals de comunicació.

Exemple de Solució:

  1. Empresa: EcoTech Solutions
  2. Objectius:
    • Construir una Imatge Sostenible: Utilitzar comunicats de premsa i xarxes socials per destacar les iniciatives ecològiques de l'empresa.
    • Informar sobre Nous Productes: Llançar campanyes de correu electrònic i publicitat en línia per informar els clients sobre els nous productes ecològics.
    • Fomentar Relacions amb Inversors: Organitzar webinars i enviar informes trimestrals per mantenir els inversors informats sobre el rendiment i les iniciatives de l'empresa.

Conclusió

La comunicació externa és essencial per a qualsevol empresa que vulgui mantenir una imatge positiva, informar els seus stakeholders i construir relacions sòlides. Definir objectius clars i utilitzar els canals de comunicació adequats són passos crucials per aconseguir una comunicació externa efectiva. En el proper tema, explorarem les eines i canals específics que es poden utilitzar per a la comunicació externa.

Curs de Comunicació Corporativa

Mòdul 1: Fonaments de la Comunicació Corporativa

Mòdul 2: Estratègia de Comunicació Interna

Mòdul 3: Estratègia de Comunicació Externa

Mòdul 4: Gestió de la Imatge Corporativa

Mòdul 5: Coherència en els Missatges Corporatius

Mòdul 6: Interacció amb els Stakeholders

Mòdul 7: Avaluació i Millora Contínua

Mòdul 8: Eines i Tecnologies per a la Comunicació Corporativa

Mòdul 9: Ètica i Responsabilitat en la Comunicació Corporativa

Mòdul 10: Projecte Final

© Copyright 2024. Tots els drets reservats