Introducció
La comunicació externa és una part fonamental de l'estratègia de comunicació corporativa. Es refereix a totes les interaccions que una empresa té amb els seus stakeholders externs, com ara clients, proveïdors, mitjans de comunicació, inversors, i la comunitat en general. A través d'una comunicació externa efectiva, una empresa pot construir i mantenir una imatge positiva, fomentar relacions sòlides i aconseguir els seus objectius comercials.
Definició de la Comunicació Externa
La comunicació externa es pot definir com:
La transmissió de missatges i informació des de l'empresa cap als seus stakeholders externs amb l'objectiu de construir relacions, informar, persuadir i mantenir una imatge corporativa coherent i positiva.
Elements Clau de la Comunicació Externa
- Missatges: Informació que l'empresa vol transmetre.
- Canals de Comunicació: Mitjans a través dels quals es transmeten els missatges (premsa, xarxes socials, correu electrònic, etc.).
- Stakeholders Externs: Públic objectiu de la comunicació externa (clients, proveïdors, inversors, etc.).
- Feedback: Resposta dels stakeholders als missatges de l'empresa.
Objectius de la Comunicació Externa
Els objectius de la comunicació externa poden variar segons les necessitats i estratègies de cada empresa, però generalment inclouen els següents:
- Construir i Mantenir una Imatge Corporativa Positiva
- Reforçar la Marca: Assegurar que la percepció pública de l'empresa sigui coherent amb els seus valors i missatges.
- Reputació: Gestionar la reputació de l'empresa davant de crisis o situacions adverses.
- Informar i Educar
- Productes i Serveis: Informar els clients i el públic sobre els productes i serveis de l'empresa.
- Notícies i Esdeveniments: Comunicar notícies importants, esdeveniments i desenvolupaments dins de l'empresa.
- Fomentar Relacions Sòlides
- Clients: Mantenir una comunicació constant i efectiva amb els clients per fomentar la fidelitat.
- Proveïdors i Socis: Establir relacions sòlides amb proveïdors i socis comercials.
- Persuadir i Influir
- Màrqueting i Publicitat: Utilitzar la comunicació per persuadir els clients potencials a comprar productes o serveis.
- Relacions Públiques: Influir en l'opinió pública i en els mitjans de comunicació per obtenir una cobertura positiva.
- Gestionar Crisis
- Resposta Ràpida: Desenvolupar protocols per a la comunicació durant crisis per minimitzar danys a la reputació.
- Transparència: Mantenir la transparència amb els stakeholders durant situacions adverses.
Exemples Pràctics
Exemple 1: Llançament d'un Nou Producte
- Objectiu: Informar els clients sobre el nou producte i generar expectació.
- Missatge: "Estem emocionats de presentar el nostre nou producte, que ofereix característiques innovadores per millorar la vostra experiència."
- Canal: Xarxes socials, comunicats de premsa, correu electrònic.
- Feedback: Recollir comentaris dels clients a través de les xarxes socials i enquestes.
Exemple 2: Gestió d'una Crisi
- Objectiu: Mantenir la confiança dels stakeholders durant una crisi.
- Missatge: "Estem treballant activament per resoldre aquesta situació i mantenir-vos informats amb actualitzacions regulars."
- Canal: Comunicats de premsa, conferències de premsa, xarxes socials.
- Feedback: Monitoritzar les reaccions dels mitjans de comunicació i del públic per ajustar la comunicació si és necessari.
Exercici Pràctic
Exercici 1: Definició d'Objectius de Comunicació Externa
Instruccions:
- Trieu una empresa fictícia o real.
- Definiu tres objectius específics de comunicació externa per a aquesta empresa.
- Descriviu com aconseguiríeu aquests objectius utilitzant diferents canals de comunicació.
Exemple de Solució:
- Empresa: EcoTech Solutions
- Objectius:
- Construir una Imatge Sostenible: Utilitzar comunicats de premsa i xarxes socials per destacar les iniciatives ecològiques de l'empresa.
- Informar sobre Nous Productes: Llançar campanyes de correu electrònic i publicitat en línia per informar els clients sobre els nous productes ecològics.
- Fomentar Relacions amb Inversors: Organitzar webinars i enviar informes trimestrals per mantenir els inversors informats sobre el rendiment i les iniciatives de l'empresa.
Conclusió
La comunicació externa és essencial per a qualsevol empresa que vulgui mantenir una imatge positiva, informar els seus stakeholders i construir relacions sòlides. Definir objectius clars i utilitzar els canals de comunicació adequats són passos crucials per aconseguir una comunicació externa efectiva. En el proper tema, explorarem les eines i canals específics que es poden utilitzar per a la comunicació externa.
Curs de Comunicació Corporativa
Mòdul 1: Fonaments de la Comunicació Corporativa
- Introducció a la Comunicació Corporativa
- Importància de la Comunicació Corporativa
- Elements Clau de la Comunicació Corporativa
Mòdul 2: Estratègia de Comunicació Interna
- Definició i Objectius de la Comunicació Interna
- Eines i Canals de Comunicació Interna
- Planificació i Execució de la Comunicació Interna
- Mesura i Avaluació de la Comunicació Interna
Mòdul 3: Estratègia de Comunicació Externa
- Definició i Objectius de la Comunicació Externa
- Eines i Canals de Comunicació Externa
- Planificació i Execució de la Comunicació Externa
- Mesura i Avaluació de la Comunicació Externa
Mòdul 4: Gestió de la Imatge Corporativa
- Concepte d'Imatge Corporativa
- Construcció i Manteniment de la Imatge Corporativa
- Gestió de la Reputació Corporativa
- Crisi de Comunicació i Maneig de la Imatge
Mòdul 5: Coherència en els Missatges Corporatius
- Importància de la Coherència en la Comunicació
- Alineació de Missatges Interns i Externs
- Creació d'un Manual de Comunicació Corporativa
- Casos d'Estudi: Coherència en la Comunicació
Mòdul 6: Interacció amb els Stakeholders
- Identificació de Stakeholders
- Estratègies de Comunicació amb Stakeholders
- Gestió d'Expectatives i Feedback
- Casos d'Estudi: Comunicació amb Stakeholders
Mòdul 7: Avaluació i Millora Contínua
- Indicadors de Rendiment en Comunicació Corporativa
- Mètodes d'Avaluació i Anàlisi
- Implementació de Millores en l'Estratègia de Comunicació
- Casos d'Estudi: Millora Contínua en Comunicació
Mòdul 8: Eines i Tecnologies per a la Comunicació Corporativa
- Plataformes Digitals i Xarxes Socials
- Programari de Gestió de Comunicació
- Tendències Tecnològiques en Comunicació Corporativa
- Casos d'Estudi: Ús de Tecnologia en Comunicació
Mòdul 9: Ètica i Responsabilitat en la Comunicació Corporativa
- Principis Ètics en la Comunicació Corporativa
- Responsabilitat Social Corporativa i Comunicació
- Transparència i Veracitat en la Comunicació
- Casos d'Estudi: Ètica en la Comunicació Corporativa