La mesura i avaluació de la comunicació externa és fonamental per assegurar que les estratègies de comunicació estan assolint els seus objectius i per identificar àrees de millora. Aquest procés implica la recopilació i anàlisi de dades per avaluar l'eficàcia dels missatges, canals i tàctiques utilitzades per arribar als stakeholders externs.
Objectius de la Mesura i Avaluació
- Determinar l'eficàcia de les estratègies de comunicació: Avaluar si els missatges estan arribant al públic objectiu i si estan tenint l'impacte desitjat.
- Identificar àrees de millora: Detectar aspectes de la comunicació que poden ser optimitzats per millorar els resultats.
- Justificar la inversió en comunicació: Proporcionar dades que demostrin el valor de les activitats de comunicació per a l'organització.
- Alinear la comunicació amb els objectius empresarials: Assegurar que les activitats de comunicació estan alineades amb els objectius generals de l'empresa.
Mètodes de Mesura i Avaluació
- Indicadors Clau de Rendiment (KPIs)
Els KPIs són mètriques específiques que ajuden a mesurar l'eficàcia de les activitats de comunicació. Alguns exemples inclouen:
- Abast i cobertura mediàtica: Nombre de mencions en mitjans de comunicació, abast de les publicacions en xarxes socials.
- Interacció i compromís: Nombre de likes, comentaris, comparticions, i altres formes d'interacció en xarxes socials.
- Visites al lloc web: Nombre de visites, durada de les visites, pàgines vistes per sessió.
- Taxa de conversió: Percentatge de visitants que realitzen una acció desitjada, com ara subscriure's a un butlletí o fer una compra.
- Sentiment del públic: Anàlisi del sentiment en mencions i comentaris per determinar si la percepció és positiva, negativa o neutral.
- Enquestes i Feedback
Les enquestes i el feedback directe dels stakeholders poden proporcionar informació valuosa sobre l'eficàcia de la comunicació. Això pot incloure:
- Enquestes de satisfacció: Preguntar als clients o altres stakeholders sobre la seva satisfacció amb la comunicació de l'empresa.
- Focus groups: Reunions amb grups petits de stakeholders per obtenir feedback detallat sobre la comunicació.
- Comentaris en línia: Recopilar i analitzar comentaris deixats en xarxes socials, fòrums, i altres plataformes en línia.
- Anàlisi de Mitjans
L'anàlisi de mitjans implica l'estudi de com els mitjans de comunicació cobreixen l'empresa i els seus missatges. Això pot incloure:
- Monitorització de mitjans: Utilitzar eines per seguir mencions de l'empresa en mitjans de comunicació tradicionals i digitals.
- Anàlisi de contingut: Examinar la qualitat i el context de les mencions per entendre com es percep l'empresa.
- Anàlisi de Xarxes Socials
Les xarxes socials proporcionen una gran quantitat de dades que poden ser analitzades per avaluar l'eficàcia de la comunicació. Això pot incloure:
- Anàlisi de sentiment: Utilitzar eines per determinar el sentiment general de les mencions en xarxes socials.
- Anàlisi de tendències: Identificar tendències en les converses sobre l'empresa o la indústria.
Eines per a la Mesura i Avaluació
- Google Analytics
Google Analytics és una eina poderosa per mesurar el trànsit web i el comportament dels visitants. Permet analitzar:
- Visites al lloc web
- Fonts de trànsit
- Comportament dels usuaris
- Conversions
- Hootsuite
Hootsuite és una eina de gestió de xarxes socials que permet:
- Programar publicacions
- Monitoritzar mencions
- Analitzar el rendiment de les publicacions
- Meltwater
Meltwater és una eina de monitorització de mitjans que ajuda a:
- Seguir mencions en mitjans de comunicació
- Analitzar el sentiment
- Generar informes detallats
- SurveyMonkey
SurveyMonkey és una eina per crear i distribuir enquestes en línia, útil per:
- Recopilar feedback dels stakeholders
- Analitzar respostes
- Generar informes
Exercici Pràctic
Exercici 1: Creació d'un Pla de Mesura i Avaluació
Objectiu: Desenvolupar un pla per mesurar i avaluar l'eficàcia de la comunicació externa de la teva empresa.
Passos:
- Definir els objectius de la comunicació externa.
- Seleccionar els KPIs més rellevants per a aquests objectius.
- Triar les eines que utilitzaràs per recopilar dades.
- Desenvolupar un calendari per a la recopilació i anàlisi de dades.
- Establir un procés per revisar i ajustar les estratègies de comunicació basant-se en les dades recopilades.
Solució:
-
Objectius:
- Augmentar la visibilitat de la marca.
- Millorar la percepció de la marca.
- Incrementar la interacció amb els clients.
-
KPIs:
- Nombre de mencions en mitjans de comunicació.
- Sentiment del públic en xarxes socials.
- Taxa de conversió de visitants del lloc web.
-
Eines:
- Google Analytics per al trànsit web.
- Hootsuite per a la gestió de xarxes socials.
- Meltwater per a la monitorització de mitjans.
-
Calendari:
- Recopilació de dades mensual.
- Anàlisi trimestral.
- Revisió anual de l'estratègia.
-
Procés:
- Recopilar dades mensualment.
- Analitzar les dades trimestralment per identificar tendències.
- Ajustar les estratègies anualment basant-se en l'anàlisi de dades.
Resum
La mesura i avaluació de la comunicació externa és essencial per assegurar que les estratègies de comunicació estan assolint els seus objectius i per identificar àrees de millora. Utilitzant KPIs, enquestes, anàlisi de mitjans i xarxes socials, i eines com Google Analytics, Hootsuite, Meltwater i SurveyMonkey, les empreses poden recopilar i analitzar dades per millorar contínuament les seves activitats de comunicació.
Curs de Comunicació Corporativa
Mòdul 1: Fonaments de la Comunicació Corporativa
- Introducció a la Comunicació Corporativa
- Importància de la Comunicació Corporativa
- Elements Clau de la Comunicació Corporativa
Mòdul 2: Estratègia de Comunicació Interna
- Definició i Objectius de la Comunicació Interna
- Eines i Canals de Comunicació Interna
- Planificació i Execució de la Comunicació Interna
- Mesura i Avaluació de la Comunicació Interna
Mòdul 3: Estratègia de Comunicació Externa
- Definició i Objectius de la Comunicació Externa
- Eines i Canals de Comunicació Externa
- Planificació i Execució de la Comunicació Externa
- Mesura i Avaluació de la Comunicació Externa
Mòdul 4: Gestió de la Imatge Corporativa
- Concepte d'Imatge Corporativa
- Construcció i Manteniment de la Imatge Corporativa
- Gestió de la Reputació Corporativa
- Crisi de Comunicació i Maneig de la Imatge
Mòdul 5: Coherència en els Missatges Corporatius
- Importància de la Coherència en la Comunicació
- Alineació de Missatges Interns i Externs
- Creació d'un Manual de Comunicació Corporativa
- Casos d'Estudi: Coherència en la Comunicació
Mòdul 6: Interacció amb els Stakeholders
- Identificació de Stakeholders
- Estratègies de Comunicació amb Stakeholders
- Gestió d'Expectatives i Feedback
- Casos d'Estudi: Comunicació amb Stakeholders
Mòdul 7: Avaluació i Millora Contínua
- Indicadors de Rendiment en Comunicació Corporativa
- Mètodes d'Avaluació i Anàlisi
- Implementació de Millores en l'Estratègia de Comunicació
- Casos d'Estudi: Millora Contínua en Comunicació
Mòdul 8: Eines i Tecnologies per a la Comunicació Corporativa
- Plataformes Digitals i Xarxes Socials
- Programari de Gestió de Comunicació
- Tendències Tecnològiques en Comunicació Corporativa
- Casos d'Estudi: Ús de Tecnologia en Comunicació
Mòdul 9: Ètica i Responsabilitat en la Comunicació Corporativa
- Principis Ètics en la Comunicació Corporativa
- Responsabilitat Social Corporativa i Comunicació
- Transparència i Veracitat en la Comunicació
- Casos d'Estudi: Ètica en la Comunicació Corporativa