La comunicació externa és una part fonamental de l'estratègia de comunicació corporativa, ja que implica la interacció de l'empresa amb els seus stakeholders externs, com ara clients, proveïdors, mitjans de comunicació, inversors i la comunitat en general. La planificació i execució efectiva d'aquesta comunicació és clau per construir i mantenir una imatge positiva de l'empresa.
Objectius de la Comunicació Externa
Abans de començar amb la planificació, és important definir clarament els objectius de la comunicació externa. Alguns dels objectius més comuns inclouen:
- Millorar la imatge corporativa: Crear i mantenir una percepció positiva de l'empresa.
- Augmentar la visibilitat: Donar a conèixer els productes, serveis i valors de l'empresa.
- Fomentar la confiança: Establir relacions de confiança amb els stakeholders.
- Gestionar la reputació: Manejar la percepció pública i respondre a crisis de comunicació.
- Promoure la responsabilitat social corporativa (RSC): Comunicar les iniciatives de RSC de l'empresa.
Passos per a la Planificació de la Comunicació Externa
- Anàlisi de la Situació
- Anàlisi SWOT: Identificar les fortaleses, debilitats, oportunitats i amenaces de l'empresa.
- Anàlisi de l'audiència: Comprendre qui són els stakeholders externs i quines són les seves necessitats i expectatives.
- Anàlisi de la competència: Estudiar com els competidors gestionen la seva comunicació externa.
- Definició d'Objectius
- SMART: Assegurar que els objectius siguin específics, mesurables, assolibles, rellevants i temporals.
- Priorització: Determinar quins objectius són més importants i urgents.
- Desenvolupament de Missatges Clau
- Coherència: Assegurar que els missatges siguin coherents amb la imatge i els valors de l'empresa.
- Claredat: Els missatges han de ser clars i fàcils d'entendre.
- Personalització: Adaptar els missatges a les diferents audiències.
- Selecció de Canals de Comunicació
- Mitjans tradicionals: Premsa, ràdio, televisió.
- Mitjans digitals: Xarxes socials, pàgina web, correu electrònic.
- Esdeveniments: Conferències, fires, seminaris.
- Creació del Pla de Comunicació
- Calendari: Establir un calendari detallat amb les accions a realitzar.
- Responsabilitats: Assignar responsabilitats a diferents membres de l'equip.
- Pressupost: Definir el pressupost necessari per implementar el pla.
Execució de la Comunicació Externa
- Implementació del Pla
- Llançament de campanyes: Posar en marxa les campanyes de comunicació segons el calendari establert.
- Producció de contingut: Crear contingut atractiu i rellevant per als diferents canals de comunicació.
- Interacció amb els stakeholders: Mantenir una comunicació bidireccional amb els stakeholders.
- Monitoratge i Ajustaments
- Seguiment: Monitoritzar constantment l'eficàcia de les accions de comunicació.
- Feedback: Recollir feedback dels stakeholders per identificar àrees de millora.
- Ajustaments: Realitzar ajustaments en el pla de comunicació segons sigui necessari.
Exemples Pràctics
Exemple 1: Llançament d'un Nou Producte
- Objectiu: Augmentar la visibilitat del nou producte.
- Missatge clau: "El nostre nou producte revolucionarà la manera com treballes."
- Canals: Xarxes socials, nota de premsa, esdeveniment de llançament.
- Accions:
- Publicar contingut a les xarxes socials.
- Enviar una nota de premsa als mitjans de comunicació.
- Organitzar un esdeveniment de llançament amb demostracions del producte.
Exemple 2: Gestió d'una Crisi de Comunicació
- Objectiu: Gestionar la reputació de l'empresa després d'una crisi.
- Missatge clau: "Estem compromesos a solucionar aquest problema i a millorar contínuament."
- Canals: Comunicat de premsa, conferència de premsa, xarxes socials.
- Accions:
- Emissió d'un comunicat de premsa amb informació detallada sobre la crisi i les mesures preses.
- Organització d'una conferència de premsa per respondre a les preguntes dels mitjans.
- Publicació d'actualitzacions regulars a les xarxes socials.
Exercici Pràctic
Exercici: Desenvolupar un Pla de Comunicació Externa
Instruccions:
- Trieu una empresa fictícia o real.
- Definiu un objectiu específic per a la comunicació externa.
- Desenvolupeu missatges clau per a aquest objectiu.
- Seleccioneu els canals de comunicació més adequats.
- Creeu un calendari d'accions amb responsabilitats assignades.
Solució Exemple:
- Empresa: EcoTech Solutions
- Objectiu: Augmentar la visibilitat de les iniciatives de sostenibilitat de l'empresa.
- Missatges clau: "EcoTech Solutions està liderant el camí cap a un futur més sostenible."
- Canals: Xarxes socials, blog corporatiu, esdeveniments comunitaris.
- Calendari:
- Gener: Publicació d'articles al blog sobre iniciatives de sostenibilitat.
- Febrer: Campanya a les xarxes socials amb infografies i vídeos.
- Març: Organització d'un esdeveniment comunitari per plantar arbres.
Conclusió
La planificació i execució de la comunicació externa és un procés crític que requereix una anàlisi detallada, una definició clara d'objectius, el desenvolupament de missatges coherents i l'ús adequat dels canals de comunicació. Mitjançant una implementació acurada i un monitoratge constant, les empreses poden millorar la seva imatge, augmentar la seva visibilitat i establir relacions de confiança amb els seus stakeholders externs.
Curs de Comunicació Corporativa
Mòdul 1: Fonaments de la Comunicació Corporativa
- Introducció a la Comunicació Corporativa
- Importància de la Comunicació Corporativa
- Elements Clau de la Comunicació Corporativa
Mòdul 2: Estratègia de Comunicació Interna
- Definició i Objectius de la Comunicació Interna
- Eines i Canals de Comunicació Interna
- Planificació i Execució de la Comunicació Interna
- Mesura i Avaluació de la Comunicació Interna
Mòdul 3: Estratègia de Comunicació Externa
- Definició i Objectius de la Comunicació Externa
- Eines i Canals de Comunicació Externa
- Planificació i Execució de la Comunicació Externa
- Mesura i Avaluació de la Comunicació Externa
Mòdul 4: Gestió de la Imatge Corporativa
- Concepte d'Imatge Corporativa
- Construcció i Manteniment de la Imatge Corporativa
- Gestió de la Reputació Corporativa
- Crisi de Comunicació i Maneig de la Imatge
Mòdul 5: Coherència en els Missatges Corporatius
- Importància de la Coherència en la Comunicació
- Alineació de Missatges Interns i Externs
- Creació d'un Manual de Comunicació Corporativa
- Casos d'Estudi: Coherència en la Comunicació
Mòdul 6: Interacció amb els Stakeholders
- Identificació de Stakeholders
- Estratègies de Comunicació amb Stakeholders
- Gestió d'Expectatives i Feedback
- Casos d'Estudi: Comunicació amb Stakeholders
Mòdul 7: Avaluació i Millora Contínua
- Indicadors de Rendiment en Comunicació Corporativa
- Mètodes d'Avaluació i Anàlisi
- Implementació de Millores en l'Estratègia de Comunicació
- Casos d'Estudi: Millora Contínua en Comunicació
Mòdul 8: Eines i Tecnologies per a la Comunicació Corporativa
- Plataformes Digitals i Xarxes Socials
- Programari de Gestió de Comunicació
- Tendències Tecnològiques en Comunicació Corporativa
- Casos d'Estudi: Ús de Tecnologia en Comunicació
Mòdul 9: Ètica i Responsabilitat en la Comunicació Corporativa
- Principis Ètics en la Comunicació Corporativa
- Responsabilitat Social Corporativa i Comunicació
- Transparència i Veracitat en la Comunicació
- Casos d'Estudi: Ètica en la Comunicació Corporativa