Introducció
Benvingut al primer tema del nostre curs d'Excel! En aquesta secció, aprendràs els conceptes bàsics per començar a utilitzar Excel. Aquest mòdul està dissenyat per a aquells que són nous en Excel o que necessiten un repàs ràpid dels fonaments.
Objectius
Al final d'aquest tema, hauràs après a:
- Obrir Excel i crear un nou llibre de treball.
- Entendre la interfície d'usuari d'Excel.
- Navegar per les diferents pestanyes i opcions del menú.
- Desar el teu treball en diferents formats.
- Obrir Excel i Crear un Nou Llibre de Treball
Passos per Obrir Excel
-
Inicia Excel:
- Fes clic a la icona d'Excel al teu escriptori o cerca "Excel" al menú d'inici del teu ordinador.
-
Pantalla d'Inici:
- Quan obris Excel, veuràs la pantalla d'inici. Aquí pots seleccionar un llibre de treball en blanc o una plantilla predefinida.
Crear un Nou Llibre de Treball
-
Llibre de Treball en Blanc:
- Fes clic a "Llibre de Treball en Blanc" per començar amb una pàgina buida.
-
Plantilles:
- Si vols utilitzar una plantilla, pots seleccionar-ne una de la llista de plantilles disponibles.
- Entendre la Interfície d'Usuari d'Excel
Components Principals de la Interfície
-
Cinta de Opcions (Ribbon):
- La cinta de opcions és la barra d'eines a la part superior de la finestra d'Excel. Està organitzada en pestanyes com "Inici", "Inserir", "Disseny de Pàgina", etc.
-
Barra de Fórmules:
- La barra de fórmules es troba just sota la cinta de opcions. Aquí pots veure i editar el contingut de la cel·la seleccionada.
-
Full de Càlcul:
- El full de càlcul és la graella de cel·les on introduiràs les teves dades. Cada full de càlcul està organitzat en files (numerades) i columnes (lletres).
-
Pestanyes de Fulls:
- A la part inferior de la finestra, trobaràs les pestanyes dels fulls. Pots afegir, eliminar o canviar el nom dels fulls segons les teves necessitats.
Navegar per les Pestanyes del Menú
-
Inici:
- Conté les eines més utilitzades per formatar text, números, i cel·les.
-
Inserir:
- Utilitza aquesta pestanya per inserir taules, gràfics, imatges, i altres elements.
-
Disseny de Pàgina:
- Aquí pots ajustar la configuració de la pàgina, com els marges, l'orientació, i el tema.
-
Formules:
- Aquesta pestanya conté una varietat de funcions i eines per treballar amb fórmules.
-
Dades:
- Utilitza aquesta pestanya per ordenar, filtrar, i analitzar dades.
-
Revisió:
- Aquí pots revisar l'ortografia, afegir comentaris, i protegir el teu llibre de treball.
-
Vista:
- Ajusta la manera com veus el teu full de càlcul, incloent-hi el zoom i la disposició de la finestra.
- Desar el Teu Treball
Desar un Llibre de Treball
-
Desar:
- Fes clic a "Fitxer" > "Desar" o utilitza la combinació de tecles
Ctrl + S
.
- Fes clic a "Fitxer" > "Desar" o utilitza la combinació de tecles
-
Desar com a:
- Si és la primera vegada que deses el llibre de treball, se't demanarà que triïs una ubicació i un nom per al fitxer.
Formats de Fitxer
-
Excel Workbook (.xlsx):
- Aquest és el format per defecte i és compatible amb la majoria de les versions d'Excel.
-
Excel 97-2003 Workbook (.xls):
- Utilitza aquest format si necessites compatibilitat amb versions més antigues d'Excel.
-
PDF:
- Pots desar el teu llibre de treball com a PDF per compartir-lo fàcilment sense que es pugui editar.
-
CSV (Comma Separated Values):
- Aquest format és útil per exportar dades a altres aplicacions.
Exercici Pràctic
Tasca
- Obre Excel i crea un nou llibre de treball en blanc.
- Familiaritza't amb la interfície d'usuari explorant les diferents pestanyes del menú.
- Introdueix algunes dades a les cel·les A1 a A5.
- Desa el llibre de treball amb el nom "Primera_Practica.xlsx".
Solució
1. Obre Excel i selecciona "Llibre de Treball en Blanc". 2. Explora les pestanyes "Inici", "Inserir", "Disseny de Pàgina", "Formules", "Dades", "Revisió", i "Vista". 3. Introdueix les dades següents: A1: 10 A2: 20 A3: 30 A4: 40 A5: 50 4. Fes clic a "Fitxer" > "Desar com a", selecciona una ubicació, i desa el fitxer com "Primera_Practica.xlsx".
Conclusió
En aquest tema, has après a obrir Excel, crear un nou llibre de treball, entendre la interfície d'usuari, navegar per les diferents pestanyes del menú, i desar el teu treball. Ara estàs preparat per començar a introduir i editar dades en Excel. En el següent tema, aprofundirem en la interfície d'Excel per entendre millor com utilitzar les seves eines i funcions.
Dominar l'Excel: De Principiant a Avançat
Mòdul 1: Introducció a l'Excel
- Començar amb l'Excel
- Entendre la Interfície de l'Excel
- Terminologia Bàsica de l'Excel
- Crear i Desar Llibres de Treball
- Introduir i Editar Dades
Mòdul 2: Funcions Bàsiques de l'Excel
- Formules i Funcions Bàsiques
- Utilitzar AutoSum i Altres Càlculs Ràpids
- Referència de Cel·les
- Tècniques Bàsiques de Formatació
- Ordenar i Filtrar Dades
Mòdul 3: Habilitats Intermèdies d'Excel
- Treballar amb Múltiples Fulls de Càlcul
- Utilitzar Rangs Nominals
- Formatació Condicional
- Introducció a Gràfics i Diagrames
- Validació de Dades
Mòdul 4: Formules i Funcions Avançades
- Funcions Lògiques Avançades (IF, AND, OR)
- Funcions de Cerca (VLOOKUP, HLOOKUP, XLOOKUP)
- Funcions de Text
- Funcions de Data i Hora
- Formules de Matriu
Mòdul 5: Anàlisi i Visualització de Dades
- Taules Dinàmiques
- Gràfics Dinàmics
- Tècniques Avançades de Gràfics
- Utilitzar Slicers i Línies de Temps
- Introducció a Power Query
Mòdul 6: Gestió Avançada de Dades
- Consolidació de Dades
- Utilitzar Taules d'Excel
- Tècniques Avançades de Filtratge
- Anàlisi de Supòsits (Gestor d'Escenaris, Cerca d'Objectius)
- Validació de Dades amb Regles Personalitzades
Mòdul 7: Automatització i Macros
- Introducció a les Macros
- Gravar i Executar Macros
- Editar Macros amb VBA
- Crear Funcions Definides per l'Usuari
- Automatitzar Tasques amb VBA
Mòdul 8: Col·laboració i Seguretat
- Compartir i Col·laborar en Llibres de Treball
- Fer un Seguiment de Canvis i Comentaris
- Protegir Llibres de Treball i Fulls de Càlcul
- Utilitzar Excel Online
- Xifrat i Seguretat de Dades