L'anàlisi de supòsits és una tècnica poderosa en Excel que permet als usuaris explorar diferents escenaris i veure com els canvis en les dades poden afectar els resultats. Aquest mòdul cobreix dues eines principals per a l'anàlisi de supòsits: el Gestor d'Escenaris i la Cerca d'Objectius.
Gestor d'Escenaris
El Gestor d'Escenaris permet crear i comparar diferents conjunts de valors en una fulla de càlcul. Això és útil per a la planificació i la presa de decisions, ja que permet veure com diferents supòsits afecten els resultats.
Passos per Utilitzar el Gestor d'Escenaris
-
Accedir al Gestor d'Escenaris:
- Ves a la pestanya Dades.
- Fes clic a Anàlisi de supòsits i selecciona Gestor d'Escenaris.
-
Crear un Nou Escenari:
- Fes clic a Afegeix.
- Dona un nom a l'escenari.
- Selecciona les cel·les que vols canviar (per exemple, les cel·les que contenen els valors de les variables).
- Introdueix els valors per a l'escenari.
-
Afegir Més Escenaris:
- Repeteix el procés per afegir tants escenaris com necessitis.
-
Mostrar Escenaris:
- Selecciona un escenari de la llista i fes clic a Mostra per veure com els valors afecten la fulla de càlcul.
Exemple Pràctic
Suposem que estàs planificant un pressupost i vols veure com diferents nivells de vendes i despeses afecten el benefici net.
| | A | B | |---|-------------|---------| | 1 | Vendes | 100,000 | | 2 | Despeses | 60,000 | | 3 | Benefici Net| =A1-A2 |
-
Crear Escenari "Optimista":
- Vendes: 120,000
- Despeses: 55,000
-
Crear Escenari "Pessimista":
- Vendes: 80,000
- Despeses: 65,000
-
Comparar Escenaris:
- Mostra cada escenari per veure com canvien els resultats en la cel·la del benefici net.
Cerca d'Objectius
La Cerca d'Objectius és una eina que permet trobar el valor d'entrada necessari per obtenir un resultat específic en una fórmula. Això és útil quan saps el resultat que vols aconseguir però no estàs segur de quins valors d'entrada necessites.
Passos per Utilitzar la Cerca d'Objectius
-
Accedir a la Cerca d'Objectius:
- Ves a la pestanya Dades.
- Fes clic a Anàlisi de supòsits i selecciona Cerca d'Objectius.
-
Configurar la Cerca d'Objectius:
- Definir la cel·la: Selecciona la cel·la que conté el resultat que vols aconseguir.
- Valor a aconseguir: Introdueix el valor que vols obtenir.
- Canviar la cel·la: Selecciona la cel·la que vols ajustar per aconseguir el resultat desitjat.
-
Executar la Cerca d'Objectius:
- Fes clic a D'acord i Excel ajustarà la cel·la seleccionada per aconseguir el valor desitjat.
Exemple Pràctic
Suposem que vols saber quantes unitats has de vendre per aconseguir un benefici net de 50,000.
| | A | B | |---|-------------|---------| | 1 | Vendes | 100,000 | | 2 | Despeses | 60,000 | | 3 | Benefici Net| =A1-A2 |
- Definir la cel·la: B3 (Benefici Net)
- Valor a aconseguir: 50,000
- Canviar la cel·la: B1 (Vendes)
Excel ajustarà el valor de les vendes per aconseguir un benefici net de 50,000.
Exercicis Pràctics
Exercici 1: Crear Escenaris
-
Crea una fulla de càlcul amb les següents dades:
| | A | B | |---|-------------|---------| | 1 | Vendes | 150,000 | | 2 | Despeses | 90,000 | | 3 | Benefici Net| =A1-A2 |
-
Utilitza el Gestor d'Escenaris per crear els següents escenaris:
- Escenari "Optimista":
- Vendes: 180,000
- Despeses: 85,000
- Escenari "Pessimista":
- Vendes: 120,000
- Despeses: 95,000
- Escenari "Optimista":
-
Mostra cada escenari i observa com canvia el benefici net.
Exercici 2: Utilitzar la Cerca d'Objectius
- Utilitza la mateixa fulla de càlcul de l'exercici anterior.
- Utilitza la Cerca d'Objectius per determinar quantes vendes necessites per aconseguir un benefici net de 70,000.
Solucions
Solució Exercici 1
-
Escenari "Optimista":
- Benefici Net: 180,000 - 85,000 = 95,000
-
Escenari "Pessimista":
- Benefici Net: 120,000 - 95,000 = 25,000
Solució Exercici 2
- Per aconseguir un benefici net de 70,000:
- Vendes necessàries: 70,000 + 90,000 = 160,000
Conclusió
L'anàlisi de supòsits amb el Gestor d'Escenaris i la Cerca d'Objectius és una tècnica essencial per a la planificació i la presa de decisions en Excel. Aquestes eines permeten explorar diferents escenaris i determinar els valors necessaris per aconseguir objectius específics, proporcionant una visió clara de com els canvis en les dades poden afectar els resultats.
Dominar l'Excel: De Principiant a Avançat
Mòdul 1: Introducció a l'Excel
- Començar amb l'Excel
- Entendre la Interfície de l'Excel
- Terminologia Bàsica de l'Excel
- Crear i Desar Llibres de Treball
- Introduir i Editar Dades
Mòdul 2: Funcions Bàsiques de l'Excel
- Formules i Funcions Bàsiques
- Utilitzar AutoSum i Altres Càlculs Ràpids
- Referència de Cel·les
- Tècniques Bàsiques de Formatació
- Ordenar i Filtrar Dades
Mòdul 3: Habilitats Intermèdies d'Excel
- Treballar amb Múltiples Fulls de Càlcul
- Utilitzar Rangs Nominals
- Formatació Condicional
- Introducció a Gràfics i Diagrames
- Validació de Dades
Mòdul 4: Formules i Funcions Avançades
- Funcions Lògiques Avançades (IF, AND, OR)
- Funcions de Cerca (VLOOKUP, HLOOKUP, XLOOKUP)
- Funcions de Text
- Funcions de Data i Hora
- Formules de Matriu
Mòdul 5: Anàlisi i Visualització de Dades
- Taules Dinàmiques
- Gràfics Dinàmics
- Tècniques Avançades de Gràfics
- Utilitzar Slicers i Línies de Temps
- Introducció a Power Query
Mòdul 6: Gestió Avançada de Dades
- Consolidació de Dades
- Utilitzar Taules d'Excel
- Tècniques Avançades de Filtratge
- Anàlisi de Supòsits (Gestor d'Escenaris, Cerca d'Objectius)
- Validació de Dades amb Regles Personalitzades
Mòdul 7: Automatització i Macros
- Introducció a les Macros
- Gravar i Executar Macros
- Editar Macros amb VBA
- Crear Funcions Definides per l'Usuari
- Automatitzar Tasques amb VBA
Mòdul 8: Col·laboració i Seguretat
- Compartir i Col·laborar en Llibres de Treball
- Fer un Seguiment de Canvis i Comentaris
- Protegir Llibres de Treball i Fulls de Càlcul
- Utilitzar Excel Online
- Xifrat i Seguretat de Dades