Els Blueprints són una de les característiques més potents i accessibles d'Unreal Engine. Permeten als desenvolupadors crear lògica de joc sense necessitat d'escriure codi en C++. En aquest tema, aprendrem els conceptes bàsics dels Blueprints, com crear-los i com utilitzar-los per construir funcionalitats en el nostre joc.
Què són els Blueprints?
Els Blueprints són un sistema de scripting visual que permet als desenvolupadors crear lògica de joc utilitzant nodes i connexions en lloc de codi escrit. Això fa que sigui més fàcil i ràpid prototipar i implementar funcionalitats.
Avantatges dels Blueprints
- Accessibilitat: No cal coneixements de programació per començar.
- Visualització: La lògica del joc es pot veure de manera visual, facilitant la comprensió i el manteniment.
- Integració: Es poden combinar amb codi C++ per obtenir el millor de tots dos mons.
Tipus de Blueprints
Hi ha diversos tipus de Blueprints en Unreal Engine, cadascun amb un propòsit específic:
- Blueprints d'Actor: Utilitzats per crear objectes interactius en el món del joc.
- Blueprints de Nivell: Contenen lògica específica per a un nivell.
- Blueprints de Classe: Permeten crear noves classes d'objectes amb funcionalitats personalitzades.
- Blueprints d'Interfície d'Usuari (UI): Utilitzats per crear elements d'interfície d'usuari com menús i HUDs.
Creant el teu Primer Blueprint
Pas 1: Crear un Blueprint d'Actor
- Obre l'Editor d'Unreal Engine.
- Clica dret a la finestra de contingut i selecciona Blueprint Class.
- Selecciona Actorcom a classe base.
- Dona-li un nom al teu Blueprint, per exemple, BP_MyFirstActor.
Pas 2: Editar el Blueprint
- Doble clic sobre el teu nou Blueprint per obrir l'Editor de Blueprints.
- A la finestra de components, afegeix un component Static Meshper donar-li una forma visual al teu actor.
- Selecciona una malla estàtica desitjada des de la finestra de detalls.
Pas 3: Afegir Lògica
- A la finestra de l'Editor de Blueprints, canvia a la pestanya Event Graph.
- Arrossega un node Event BeginPlayal gràfic.
- Connecta un node Print StringalEvent BeginPlay.
- Configura el text del Print Stringa "Hello, Unreal!".
Pas 4: Col·locar el Blueprint en el Nivell
- Torna a l'Editor de Nivells.
- Arrossega el teu BP_MyFirstActordes de la finestra de contingut al nivell.
- Guarda i executa el joc. Hauries de veure el missatge "Hello, Unreal!" a la pantalla.
Exercici Pràctic
Objectiu
Crear un Blueprint que canviï el color d'un objecte quan el jugador es trobi a prop.
Passos
- Crear un nou Blueprint d'Actor anomenat BP_ColorChanger.
- Afegir un component Static Meshi seleccionar una malla.
- Afegir un component Box Collisionper detectar la proximitat del jugador.
- Configurar la lògica:
- A la pestanya Event Graph, afegir un nodeOnComponentBeginOverlapper alBox Collision.
- Connectar un node Set Materialper canviar el material de la malla estàtica.
- Seleccionar un material diferent per al Set Material.
 
- A la pestanya 
Solució
Event Graph: 1. OnComponentBeginOverlap (Box Collision) 2. Set Material (Target: Static Mesh, New Material: M_NewColor)
Errors Comuns i Consells
- No veure el missatge de Print String: Assegura't que el Blueprint està col·locat correctament en el nivell i que el joc s'està executant.
- Problemes amb la col·lisió: Verifica que el component Box Collisionestà configurat correctament i que el jugador té un component de col·lisió compatible.
Conclusió
En aquesta secció, hem après què són els Blueprints, els diferents tipus disponibles i com crear i utilitzar un Blueprint bàsic. Els Blueprints són una eina poderosa que permet als desenvolupadors crear lògica de joc de manera ràpida i eficient. En el següent mòdul, aprofundirem en els conceptes bàsics de disseny de nivells i com integrar els Blueprints en els nostres projectes.
Curs d'Unreal Engine
Mòdul 1: Introducció a Unreal Engine
- Què és Unreal Engine?
- Instal·lant Unreal Engine
- Navegant per la Interfície
- Creant el teu Primer Projecte
Mòdul 2: Conceptes Bàsics
Mòdul 3: Blueprints Intermedis
- Variables i Tipus de Dades
- Funcions i Esdeveniments
- Comunicació entre Blueprints
- Creant Objectes Interactius
Mòdul 4: Blueprints Avançats
Mòdul 5: Programació en C++ a Unreal Engine
- Configurant el teu Entorn de Desenvolupament
- Sintaxi Bàsica de C++
- Creant Classes en C++
- Integrant C++ amb Blueprints
Mòdul 6: Programació Avançada en C++
Mòdul 7: Temes Avançats
- Física i Col·lisió
- Renderització i Postprocessament
- Generació de Contingut Procedural
- Desenvolupament de Realitat Virtual
