Els Blueprints són una de les característiques més potents i accessibles d'Unreal Engine. Permeten als desenvolupadors crear lògica de joc sense necessitat d'escriure codi en C++. En aquest tema, aprendrem els conceptes bàsics dels Blueprints, com crear-los i com utilitzar-los per construir funcionalitats en el nostre joc.

Què són els Blueprints?

Els Blueprints són un sistema de scripting visual que permet als desenvolupadors crear lògica de joc utilitzant nodes i connexions en lloc de codi escrit. Això fa que sigui més fàcil i ràpid prototipar i implementar funcionalitats.

Avantatges dels Blueprints

  • Accessibilitat: No cal coneixements de programació per començar.
  • Visualització: La lògica del joc es pot veure de manera visual, facilitant la comprensió i el manteniment.
  • Integració: Es poden combinar amb codi C++ per obtenir el millor de tots dos mons.

Tipus de Blueprints

Hi ha diversos tipus de Blueprints en Unreal Engine, cadascun amb un propòsit específic:

  1. Blueprints d'Actor: Utilitzats per crear objectes interactius en el món del joc.
  2. Blueprints de Nivell: Contenen lògica específica per a un nivell.
  3. Blueprints de Classe: Permeten crear noves classes d'objectes amb funcionalitats personalitzades.
  4. Blueprints d'Interfície d'Usuari (UI): Utilitzats per crear elements d'interfície d'usuari com menús i HUDs.

Creant el teu Primer Blueprint

Pas 1: Crear un Blueprint d'Actor

  1. Obre l'Editor d'Unreal Engine.
  2. Clica dret a la finestra de contingut i selecciona Blueprint Class.
  3. Selecciona Actor com a classe base.
  4. Dona-li un nom al teu Blueprint, per exemple, BP_MyFirstActor.

Pas 2: Editar el Blueprint

  1. Doble clic sobre el teu nou Blueprint per obrir l'Editor de Blueprints.
  2. A la finestra de components, afegeix un component Static Mesh per donar-li una forma visual al teu actor.
  3. Selecciona una malla estàtica desitjada des de la finestra de detalls.

Pas 3: Afegir Lògica

  1. A la finestra de l'Editor de Blueprints, canvia a la pestanya Event Graph.
  2. Arrossega un node Event BeginPlay al gràfic.
  3. Connecta un node Print String al Event BeginPlay.
  4. Configura el text del Print String a "Hello, Unreal!".
Event BeginPlay -> Print String ("Hello, Unreal!")

Pas 4: Col·locar el Blueprint en el Nivell

  1. Torna a l'Editor de Nivells.
  2. Arrossega el teu BP_MyFirstActor des de la finestra de contingut al nivell.
  3. Guarda i executa el joc. Hauries de veure el missatge "Hello, Unreal!" a la pantalla.

Exercici Pràctic

Objectiu

Crear un Blueprint que canviï el color d'un objecte quan el jugador es trobi a prop.

Passos

  1. Crear un nou Blueprint d'Actor anomenat BP_ColorChanger.
  2. Afegir un component Static Mesh i seleccionar una malla.
  3. Afegir un component Box Collision per detectar la proximitat del jugador.
  4. Configurar la lògica:
    • A la pestanya Event Graph, afegir un node OnComponentBeginOverlap per al Box Collision.
    • Connectar un node Set Material per canviar el material de la malla estàtica.
    • Seleccionar un material diferent per al Set Material.
OnComponentBeginOverlap (Box Collision) -> Set Material (Static Mesh, New Material)

Solució

Event Graph:
1. OnComponentBeginOverlap (Box Collision)
2. Set Material (Target: Static Mesh, New Material: M_NewColor)

Errors Comuns i Consells

  • No veure el missatge de Print String: Assegura't que el Blueprint està col·locat correctament en el nivell i que el joc s'està executant.
  • Problemes amb la col·lisió: Verifica que el component Box Collision està configurat correctament i que el jugador té un component de col·lisió compatible.

Conclusió

En aquesta secció, hem après què són els Blueprints, els diferents tipus disponibles i com crear i utilitzar un Blueprint bàsic. Els Blueprints són una eina poderosa que permet als desenvolupadors crear lògica de joc de manera ràpida i eficient. En el següent mòdul, aprofundirem en els conceptes bàsics de disseny de nivells i com integrar els Blueprints en els nostres projectes.

© Copyright 2024. Tots els drets reservats