El desenvolupament iteratiu és una metodologia de desenvolupament de programari que es basa en la creació de prototips successius del producte, millorant-lo i refinant-lo en cada iteració. Aquesta tècnica és especialment útil en el desenvolupament de jocs, ja que permet ajustar i millorar el joc basant-se en el feedback dels usuaris i les proves contínues.
Objectius del Desenvolupament Iteratiu
- Millorar la qualitat del producte: Cada iteració permet identificar i corregir errors, així com afegir noves funcionalitats.
- Reduir riscos: Els problemes es detecten i es resolen en fases primerenques del desenvolupament.
- Adaptabilitat: Permet ajustar el projecte segons les necessitats canviants dels usuaris o del mercat.
Procés del Desenvolupament Iteratiu
- Planificació de la Iteració
En aquesta fase, es defineixen els objectius específics de la iteració. Això inclou:
- Definir les funcionalitats a implementar: Quines noves característiques o millores es volen afegir.
- Establir els criteris d'acceptació: Quins són els requisits que han de complir les noves funcionalitats per considerar-se completes.
- Assignar tasques: Distribuir les tasques entre els membres de l'equip.
- Implementació
Durant aquesta fase, es desenvolupen les funcionalitats planificades. Això inclou:
- Codificació: Escriure el codi necessari per implementar les noves funcionalitats.
- Creació d'actius: Desenvolupar els recursos visuals, sonors, etc., necessaris per a la iteració.
- Proves
Un cop implementades les funcionalitats, es realitzen proves per assegurar-se que compleixen els criteris d'acceptació. Això inclou:
- Proves unitàries: Verificar que cada component individual funciona correctament.
- Proves d'integració: Assegurar-se que els diferents components funcionen correctament junts.
- Proves de jugabilitat: Assegurar-se que el joc és divertit i que les noves funcionalitats milloren l'experiència de joc.
- Revisió i Feedback
Després de les proves, es revisen els resultats i es recull feedback dels usuaris i dels membres de l'equip. Això inclou:
- Revisió de codi: Assegurar-se que el codi és de qualitat i segueix els estàndards establerts.
- Feedback dels usuaris: Recollir opinions dels jugadors per identificar possibles millores.
- Refinament
Basat en el feedback recollit, es fan ajustos i millores. Això pot incloure:
- Correcció d'errors: Solucionar els problemes detectats durant les proves.
- Millores de funcionalitat: Ajustar les funcionalitats per millorar l'experiència de joc.
Exemple Pràctic
Iteració 1: Implementació del Sistema de Moviment del Personatge
Planificació
- Funcionalitats: Implementar el moviment bàsic del personatge (córrer, saltar).
- Criteris d'acceptació: El personatge ha de poder moure's en totes les direccions i saltar sense errors.
- Tasques: Assignar la codificació del moviment a un programador i la creació de les animacions a un artista.
Implementació
// Exemple de codi per al moviment del personatge en C++ void AMyCharacter::MoveForward(float Value) { if (Value != 0.0f) { // Afegir moviment en la direcció cap endavant AddMovementInput(GetActorForwardVector(), Value); } } void AMyCharacter::MoveRight(float Value) { if (Value != 0.0f) { // Afegir moviment en la direcció cap a la dreta AddMovementInput(GetActorRightVector(), Value); } } void AMyCharacter::Jump() { // Fer que el personatge salti ACharacter::Jump(); }
Proves
- Proves unitàries: Verificar que les funcions
MoveForward
,MoveRight
iJump
funcionen correctament. - Proves d'integració: Assegurar-se que el moviment del personatge és fluid i sense errors.
Revisió i Feedback
- Revisió de codi: Assegurar-se que el codi és net i segueix els estàndards.
- Feedback dels usuaris: Recollir opinions sobre la sensació del moviment del personatge.
Refinament
- Correcció d'errors: Ajustar la velocitat de moviment i la resposta del salt segons el feedback.
- Millores de funcionalitat: Afegir animacions de transició per millorar la fluïdesa del moviment.
Exercici Pràctic
Exercici: Implementar un Sistema de Recollida d'Objectes
Objectius
- Implementar un sistema que permeti al personatge recollir objectes dispersos pel nivell.
Passos
-
Planificació:
- Definir les funcionalitats: El personatge ha de poder recollir objectes quan s'hi acosti.
- Establir els criteris d'acceptació: Els objectes han de desaparèixer quan es recullen i s'ha d'actualitzar un comptador d'objectes recollits.
-
Implementació:
- Crear una classe
CollectibleItem
que representi els objectes recollibles. - Afegir una funció en el personatge per detectar col·lisions amb els objectes i recollir-los.
- Crear una classe
// Exemple de codi per a la classe CollectibleItem UCLASS() class MYGAME_API ACollectibleItem : public AActor { GENERATED_BODY() public: ACollectibleItem(); protected: virtual void BeginPlay() override; public: virtual void Tick(float DeltaTime) override; UFUNCTION() void OnOverlapBegin(class UPrimitiveComponent* OverlappedComp, class AActor* OtherActor, class UPrimitiveComponent* OtherComp, int32 OtherBodyIndex, bool bFromSweep, const FHitResult& SweepResult); }; // Implementació de la funció OnOverlapBegin void ACollectibleItem::OnOverlapBegin(UPrimitiveComponent* OverlappedComp, AActor* OtherActor, UPrimitiveComponent* OtherComp, int32 OtherBodyIndex, bool bFromSweep, const FHitResult& SweepResult) { if (OtherActor && (OtherActor != this) && OtherComp) { // Actualitzar el comptador d'objectes recollits AMyCharacter* MyCharacter = Cast<AMyCharacter>(OtherActor); if (MyCharacter) { MyCharacter->IncrementCollectibleCount(); Destroy(); } } }
-
Proves:
- Verificar que els objectes es recullen correctament i que el comptador s'actualitza.
-
Revisió i Feedback:
- Revisar el codi i recollir feedback dels usuaris sobre la funcionalitat.
-
Refinament:
- Ajustar la detecció de col·lisions i millorar les animacions de recollida segons el feedback.
Conclusió
El desenvolupament iteratiu és una metodologia poderosa que permet millorar contínuament el teu projecte de joc. Mitjançant iteracions successives, pots assegurar-te que el teu joc compleix els estàndards de qualitat i ofereix una experiència de joc òptima. Recorda sempre recollir feedback i ajustar el teu projecte segons les necessitats dels usuaris i els resultats de les proves.
Curs d'Unreal Engine
Mòdul 1: Introducció a Unreal Engine
- Què és Unreal Engine?
- Instal·lant Unreal Engine
- Navegant per la Interfície
- Creant el teu Primer Projecte
Mòdul 2: Conceptes Bàsics
Mòdul 3: Blueprints Intermedis
- Variables i Tipus de Dades
- Funcions i Esdeveniments
- Comunicació entre Blueprints
- Creant Objectes Interactius
Mòdul 4: Blueprints Avançats
Mòdul 5: Programació en C++ a Unreal Engine
- Configurant el teu Entorn de Desenvolupament
- Sintaxi Bàsica de C++
- Creant Classes en C++
- Integrant C++ amb Blueprints
Mòdul 6: Programació Avançada en C++
Mòdul 7: Temes Avançats
- Física i Col·lisió
- Renderització i Postprocessament
- Generació de Contingut Procedural
- Desenvolupament de Realitat Virtual