El desenvolupament iteratiu és una metodologia de desenvolupament de programari que es basa en la creació de prototips successius del producte, millorant-lo i refinant-lo en cada iteració. Aquesta tècnica és especialment útil en el desenvolupament de jocs, ja que permet ajustar i millorar el joc basant-se en el feedback dels usuaris i les proves contínues.

Objectius del Desenvolupament Iteratiu

  • Millorar la qualitat del producte: Cada iteració permet identificar i corregir errors, així com afegir noves funcionalitats.
  • Reduir riscos: Els problemes es detecten i es resolen en fases primerenques del desenvolupament.
  • Adaptabilitat: Permet ajustar el projecte segons les necessitats canviants dels usuaris o del mercat.

Procés del Desenvolupament Iteratiu

  1. Planificació de la Iteració

En aquesta fase, es defineixen els objectius específics de la iteració. Això inclou:

  • Definir les funcionalitats a implementar: Quines noves característiques o millores es volen afegir.
  • Establir els criteris d'acceptació: Quins són els requisits que han de complir les noves funcionalitats per considerar-se completes.
  • Assignar tasques: Distribuir les tasques entre els membres de l'equip.

  1. Implementació

Durant aquesta fase, es desenvolupen les funcionalitats planificades. Això inclou:

  • Codificació: Escriure el codi necessari per implementar les noves funcionalitats.
  • Creació d'actius: Desenvolupar els recursos visuals, sonors, etc., necessaris per a la iteració.

  1. Proves

Un cop implementades les funcionalitats, es realitzen proves per assegurar-se que compleixen els criteris d'acceptació. Això inclou:

  • Proves unitàries: Verificar que cada component individual funciona correctament.
  • Proves d'integració: Assegurar-se que els diferents components funcionen correctament junts.
  • Proves de jugabilitat: Assegurar-se que el joc és divertit i que les noves funcionalitats milloren l'experiència de joc.

  1. Revisió i Feedback

Després de les proves, es revisen els resultats i es recull feedback dels usuaris i dels membres de l'equip. Això inclou:

  • Revisió de codi: Assegurar-se que el codi és de qualitat i segueix els estàndards establerts.
  • Feedback dels usuaris: Recollir opinions dels jugadors per identificar possibles millores.

  1. Refinament

Basat en el feedback recollit, es fan ajustos i millores. Això pot incloure:

  • Correcció d'errors: Solucionar els problemes detectats durant les proves.
  • Millores de funcionalitat: Ajustar les funcionalitats per millorar l'experiència de joc.

Exemple Pràctic

Iteració 1: Implementació del Sistema de Moviment del Personatge

Planificació

  • Funcionalitats: Implementar el moviment bàsic del personatge (córrer, saltar).
  • Criteris d'acceptació: El personatge ha de poder moure's en totes les direccions i saltar sense errors.
  • Tasques: Assignar la codificació del moviment a un programador i la creació de les animacions a un artista.

Implementació

// Exemple de codi per al moviment del personatge en C++
void AMyCharacter::MoveForward(float Value)
{
    if (Value != 0.0f)
    {
        // Afegir moviment en la direcció cap endavant
        AddMovementInput(GetActorForwardVector(), Value);
    }
}

void AMyCharacter::MoveRight(float Value)
{
    if (Value != 0.0f)
    {
        // Afegir moviment en la direcció cap a la dreta
        AddMovementInput(GetActorRightVector(), Value);
    }
}

void AMyCharacter::Jump()
{
    // Fer que el personatge salti
    ACharacter::Jump();
}

Proves

  • Proves unitàries: Verificar que les funcions MoveForward, MoveRight i Jump funcionen correctament.
  • Proves d'integració: Assegurar-se que el moviment del personatge és fluid i sense errors.

Revisió i Feedback

  • Revisió de codi: Assegurar-se que el codi és net i segueix els estàndards.
  • Feedback dels usuaris: Recollir opinions sobre la sensació del moviment del personatge.

Refinament

  • Correcció d'errors: Ajustar la velocitat de moviment i la resposta del salt segons el feedback.
  • Millores de funcionalitat: Afegir animacions de transició per millorar la fluïdesa del moviment.

Exercici Pràctic

Exercici: Implementar un Sistema de Recollida d'Objectes

Objectius

  • Implementar un sistema que permeti al personatge recollir objectes dispersos pel nivell.

Passos

  1. Planificació:

    • Definir les funcionalitats: El personatge ha de poder recollir objectes quan s'hi acosti.
    • Establir els criteris d'acceptació: Els objectes han de desaparèixer quan es recullen i s'ha d'actualitzar un comptador d'objectes recollits.
  2. Implementació:

    • Crear una classe CollectibleItem que representi els objectes recollibles.
    • Afegir una funció en el personatge per detectar col·lisions amb els objectes i recollir-los.
// Exemple de codi per a la classe CollectibleItem
UCLASS()
class MYGAME_API ACollectibleItem : public AActor
{
    GENERATED_BODY()

public:
    ACollectibleItem();

protected:
    virtual void BeginPlay() override;

public:
    virtual void Tick(float DeltaTime) override;

    UFUNCTION()
    void OnOverlapBegin(class UPrimitiveComponent* OverlappedComp, class AActor* OtherActor, class UPrimitiveComponent* OtherComp, int32 OtherBodyIndex, bool bFromSweep, const FHitResult& SweepResult);
};

// Implementació de la funció OnOverlapBegin
void ACollectibleItem::OnOverlapBegin(UPrimitiveComponent* OverlappedComp, AActor* OtherActor, UPrimitiveComponent* OtherComp, int32 OtherBodyIndex, bool bFromSweep, const FHitResult& SweepResult)
{
    if (OtherActor && (OtherActor != this) && OtherComp)
    {
        // Actualitzar el comptador d'objectes recollits
        AMyCharacter* MyCharacter = Cast<AMyCharacter>(OtherActor);
        if (MyCharacter)
        {
            MyCharacter->IncrementCollectibleCount();
            Destroy();
        }
    }
}
  1. Proves:

    • Verificar que els objectes es recullen correctament i que el comptador s'actualitza.
  2. Revisió i Feedback:

    • Revisar el codi i recollir feedback dels usuaris sobre la funcionalitat.
  3. Refinament:

    • Ajustar la detecció de col·lisions i millorar les animacions de recollida segons el feedback.

Conclusió

El desenvolupament iteratiu és una metodologia poderosa que permet millorar contínuament el teu projecte de joc. Mitjançant iteracions successives, pots assegurar-te que el teu joc compleix els estàndards de qualitat i ofereix una experiència de joc òptima. Recorda sempre recollir feedback i ajustar el teu projecte segons les necessitats dels usuaris i els resultats de les proves.

© Copyright 2024. Tots els drets reservats