En aquest tema, aprendrem els conceptes fonamentals de la sintaxi de C++ que necessitaràs per començar a programar en aquest llenguatge dins d'Unreal Engine. Ens centrarem en els elements bàsics com variables, tipus de dades, operadors, estructures de control i funcions.

  1. Variables i Tipus de Dades

Tipus de Dades Bàsics

C++ ofereix diversos tipus de dades bàsics que pots utilitzar per emmagatzemar informació. A continuació es mostren alguns dels més comuns:

Tipus de Dada Descripció Exemple
int Enter int a = 5;
float Número decimal (precisió simple) float b = 3.14;
double Número decimal (precisió doble) double c = 2.718;
char Caràcter únic char d = 'A';
bool Booleà (cert o fals) bool e = true;

Declaració de Variables

Per declarar una variable en C++, has d'especificar el tipus de dada seguit del nom de la variable. Aquí tens alguns exemples:

int age = 25;
float height = 1.75;
double pi = 3.14159;
char initial = 'J';
bool isStudent = true;

  1. Operadors

Operadors Aritmètics

Els operadors aritmètics s'utilitzen per realitzar operacions matemàtiques:

Operador Descripció Exemple
+ Suma a + b
- Resta a - b
* Multiplicació a * b
/ Divisió a / b
% Mòdul (resta) a % b

Operadors de Comparació

Els operadors de comparació s'utilitzen per comparar dos valors:

Operador Descripció Exemple
== Igual a a == b
!= Diferent de a != b
> Major que a > b
< Menor que a < b
>= Major o igual que a >= b
<= Menor o igual que a <= b

Operadors Lògics

Els operadors lògics s'utilitzen per combinar expressions booleanes:

Operador Descripció Exemple
&& I lògic a && b
` `
! No lògic !a

  1. Estructures de Control

Condicionals

Les estructures condicionals permeten executar diferents blocs de codi en funció de certes condicions.

if i else

int number = 10;

if (number > 0) {
    std::cout << "El número és positiu." << std::endl;
} else {
    std::cout << "El número és negatiu o zero." << std::endl;
}

else if

int number = 10;

if (number > 0) {
    std::cout << "El número és positiu." << std::endl;
} else if (number < 0) {
    std::cout << "El número és negatiu." << std::endl;
} else {
    std::cout << "El número és zero." << std::endl;
}

Bucles

Els bucles permeten repetir un bloc de codi diverses vegades.

for

for (int i = 0; i < 5; i++) {
    std::cout << "i és: " << i << std::endl;
}

while

int i = 0;
while (i < 5) {
    std::cout << "i és: " << i << std::endl;
    i++;
}

do-while

int i = 0;
do {
    std::cout << "i és: " << i << std::endl;
    i++;
} while (i < 5);

  1. Funcions

Definició de Funcions

Les funcions permeten encapsular blocs de codi que es poden reutilitzar.

int suma(int a, int b) {
    return a + b;
}

int main() {
    int resultat = suma(3, 4);
    std::cout << "La suma és: " << resultat << std::endl;
    return 0;
}

Funcions amb Tipus de Retorn void

Les funcions que no retornen cap valor utilitzen el tipus de retorn void.

void saluda() {
    std::cout << "Hola, món!" << std::endl;
}

int main() {
    saluda();
    return 0;
}

Exercicis Pràctics

Exercici 1: Variables i Operadors

Declara dues variables enteres i intercanvia els seus valors utilitzant una variable temporal. Mostra els valors abans i després de l'intercanvi.

Exercici 2: Condicionals

Escriu un programa que demani a l'usuari un número i determini si és parell o senar.

Exercici 3: Bucles

Escriu un programa que mostri els números del 1 al 10 utilitzant un bucle for.

Exercici 4: Funcions

Crea una funció que calculi el factorial d'un número enter i utilitza-la en el programa principal per mostrar el factorial de 5.

Solucions

Solució 1

#include <iostream>

int main() {
    int x = 5;
    int y = 10;
    int temp;

    std::cout << "Abans de l'intercanvi: x = " << x << ", y = " << y << std::endl;

    temp = x;
    x = y;
    y = temp;

    std::cout << "Després de l'intercanvi: x = " << x << ", y = " << y << std::endl;

    return 0;
}

Solució 2

#include <iostream>

int main() {
    int number;
    std::cout << "Introdueix un número: ";
    std::cin >> number;

    if (number % 2 == 0) {
        std::cout << "El número és parell." << std::endl;
    } else {
        std::cout << "El número és senar." << std::endl;
    }

    return 0;
}

Solució 3

#include <iostream>

int main() {
    for (int i = 1; i <= 10; i++) {
        std::cout << i << std::endl;
    }

    return 0;
}

Solució 4

#include <iostream>

int factorial(int n) {
    if (n <= 1) {
        return 1;
    } else {
        return n * factorial(n - 1);
    }
}

int main() {
    int resultat = factorial(5);
    std::cout << "El factorial de 5 és: " << resultat << std::endl;
    return 0;
}

Conclusió

En aquesta secció, hem cobert els conceptes bàsics de la sintaxi de C++, incloent variables, tipus de dades, operadors, estructures de control i funcions. Aquests fonaments són essencials per a qualsevol programador que vulgui treballar amb C++ a Unreal Engine. En el següent tema, explorarem com crear classes en C++ i com utilitzar-les dins d'Unreal Engine.

© Copyright 2024. Tots els drets reservats