En aquest tema, explorarem les tècniques avançades per dissenyar interfícies d'usuari (UI) en Unreal Engine. Aprendrem a crear interfícies dinàmiques i interactives que millorin l'experiència de l'usuari en els nostres jocs.
Objectius del Tema
- Entendre els conceptes avançats de disseny d'UI.
- Aprendre a utilitzar widgets complexos.
- Implementar animacions i transicions d'UI.
- Gestionar l'entrada de l'usuari de manera eficient.
- Conceptes Avançats de Disseny d'UI
1.1. Jerarquia de Widgets
La jerarquia de widgets és fonamental per organitzar i gestionar els elements de la interfície. Cada widget pot contenir altres widgets, creant una estructura en arbre.
Exemple de Jerarquia de Widgets:
- Canvas Panel - Vertical Box - Text Block (Títol) - Horizontal Box - Button (Botó 1) - Button (Botó 2)
1.2. Estils i Temes
Els estils i temes permeten aplicar una aparença consistent a tota la interfície. Unreal Engine permet definir estils per a cada tipus de widget.
Exemple de Definició d'Estil:
UButtonStyle* MyButtonStyle = NewObject<UButtonStyle>(); MyButtonStyle->SetNormal(FSlateBrush(...)); MyButtonStyle->SetHovered(FSlateBrush(...)); MyButtonStyle->SetPressed(FSlateBrush(...));
- Utilització de Widgets Complexos
2.1. Utilitzant el Widget Switcher
El Widget Switcher permet canviar entre diferents widgets dins d'un mateix espai, ideal per crear pestanyes o pantalles múltiples.
Exemple d'Ús del Widget Switcher:
UWidgetSwitcher* MyWidgetSwitcher = WidgetTree->ConstructWidget<UWidgetSwitcher>(UWidgetSwitcher::StaticClass()); MyWidgetSwitcher->AddChild(Widget1); MyWidgetSwitcher->AddChild(Widget2); MyWidgetSwitcher->SetActiveWidgetIndex(0); // Mostra el primer widget
2.2. Creant Menús Contextuals
Els menús contextuals apareixen en resposta a una acció de l'usuari, com fer clic dret.
Exemple de Creació d'un Menú Contextual:
UUserWidget* ContextMenu = CreateWidget<UUserWidget>(GetWorld(), ContextMenuClass); ContextMenu->AddToViewport();
- Animacions i Transicions d'UI
3.1. Creant Animacions d'UI
Les animacions d'UI poden millorar significativament l'experiència de l'usuari. Unreal Engine permet crear animacions utilitzant el sistema de Timeline.
Exemple d'Animació d'UI:
UWidgetAnimation* MyAnimation = NewObject<UWidgetAnimation>(); MyAnimation->MovieScene->AddSection(...); MyAnimation->MovieScene->AddTrack(...);
3.2. Implementant Transicions
Les transicions permeten canviar entre diferents estats de la interfície de manera suau.
Exemple de Transició:
- Gestió de l'Entrada de l'Usuari
4.1. Captura d'Esdeveniments d'Entrada
Capturar esdeveniments d'entrada és essencial per crear una interfície interactiva.
Exemple de Captura d'Esdeveniments:
FReply UMyWidget::NativeOnMouseButtonDown(const FGeometry& InGeometry, const FPointerEvent& InMouseEvent) { // Processar l'esdeveniment del botó del ratolí return FReply::Handled(); }
4.2. Gestió de Focus
Gestionar el focus dels widgets és important per assegurar que l'usuari pugui interactuar amb els elements correctes.
Exemple de Gestió de Focus:
Exercicis Pràctics
Exercici 1: Crear un Menú Principal
- Crea un nou widget anomenat
MainMenu
. - Afegeix un
Canvas Panel
com a arrel. - Afegeix un
Vertical Box
dins delCanvas Panel
. - Afegeix tres botons dins del
Vertical Box
amb els textos "Jugar", "Opcions" i "Sortir". - Implementa la funcionalitat per canviar a una pantalla de joc quan es faci clic a "Jugar".
Solució:
// MainMenu.h UCLASS() class MYGAME_API UMainMenu : public UUserWidget { GENERATED_BODY() public: virtual void NativeConstruct() override; private: UFUNCTION() void OnPlayClicked(); UPROPERTY(meta = (BindWidget)) UButton* PlayButton; }; // MainMenu.cpp void UMainMenu::NativeConstruct() { Super::NativeConstruct(); if (PlayButton) { PlayButton->OnClicked.AddDynamic(this, &UMainMenu::OnPlayClicked); } } void UMainMenu::OnPlayClicked() { // Canviar a la pantalla de joc }
Exercici 2: Afegir una Animació de Transició
- Crea una animació que faci que el
MainMenu
aparegui des de la part superior de la pantalla. - Implementa la transició quan es carregui el widget.
Solució:
// MainMenu.h UCLASS() class MYGAME_API UMainMenu : public UUserWidget { GENERATED_BODY() public: virtual void NativeConstruct() override; private: UPROPERTY(meta = (BindWidgetAnim)) UWidgetAnimation* SlideInAnimation; }; // MainMenu.cpp void UMainMenu::NativeConstruct() { Super::NativeConstruct(); PlayAnimation(SlideInAnimation); }
Conclusió
En aquest tema, hem explorat tècniques avançades per dissenyar interfícies d'usuari en Unreal Engine. Hem après a utilitzar widgets complexos, crear animacions i transicions, i gestionar l'entrada de l'usuari. Amb aquests coneixements, estàs preparat per crear interfícies d'usuari dinàmiques i interactives que millorin l'experiència de joc.
Curs d'Unreal Engine
Mòdul 1: Introducció a Unreal Engine
- Què és Unreal Engine?
- Instal·lant Unreal Engine
- Navegant per la Interfície
- Creant el teu Primer Projecte
Mòdul 2: Conceptes Bàsics
Mòdul 3: Blueprints Intermedis
- Variables i Tipus de Dades
- Funcions i Esdeveniments
- Comunicació entre Blueprints
- Creant Objectes Interactius
Mòdul 4: Blueprints Avançats
Mòdul 5: Programació en C++ a Unreal Engine
- Configurant el teu Entorn de Desenvolupament
- Sintaxi Bàsica de C++
- Creant Classes en C++
- Integrant C++ amb Blueprints
Mòdul 6: Programació Avançada en C++
Mòdul 7: Temes Avançats
- Física i Col·lisió
- Renderització i Postprocessament
- Generació de Contingut Procedural
- Desenvolupament de Realitat Virtual