El disseny de nivells és una part fonamental del desenvolupament de jocs. En aquest tema, aprendrem els conceptes bàsics per crear nivells atractius i funcionals utilitzant Unreal Engine. Explorarem les eines disponibles a l'editor i veurem com podem utilitzar-les per donar vida als nostres nivells.
Objectius del Tema
- Entendre els conceptes bàsics del disseny de nivells.
- Aprendre a utilitzar les eines de l'editor de nivells d'Unreal Engine.
- Crear un nivell senzill amb elements bàsics com terreny, edificis i objectes.
Conceptes Bàsics del Disseny de Nivells
- Què és un Nivell?
Un nivell és una àrea o escenari dins d'un joc on el jugador interactua amb l'entorn i els objectes. Pot incloure terreny, edificis, objectes interactius, enemics, i molt més.
- Components d'un Nivell
- Terreny: La superfície sobre la qual es mou el jugador.
- Objectes Estàtics: Edificis, roques, arbres, etc.
- Objectes Interactius: Portes, botons, trampes, etc.
- Actors: Personatges, enemics, NPCs (Non-Player Characters).
- Llum i Il·luminació: Fonts de llum que afecten l'ambient del nivell.
- Sons: Efectes de so ambientals i interactius.
Utilitzant l'Editor de Nivells
- Navegant per l'Editor
L'editor de nivells d'Unreal Engine és una eina poderosa que permet crear i modificar nivells de manera visual. A continuació, es mostren les parts principals de l'editor:
- Viewport: La finestra principal on es visualitza i edita el nivell.
- Modes: Eines per modificar el nivell (moure, rotar, escalar objectes).
- Outliner: Llista de tots els objectes presents en el nivell.
- Details: Propietats i configuracions de l'objecte seleccionat.
- Afegint i Manipulant Objectes
Per afegir objectes al nivell, podem utilitzar el panell de contingut (Content Browser) per arrossegar i deixar anar objectes a la finestra del Viewport.
Exemple Pràctic: Afegint un Cub
1. Obre el Content Browser. 2. Cerca "Cube" i arrossega'l al Viewport. 3. Utilitza les eines de moviment, rotació i escala per posicionar el cub al nivell.
- Creant el Terreny
El terreny és una part essencial de molts nivells. Unreal Engine proporciona eines per crear i modificar terreny de manera senzilla.
Passos per Crear Terreny
- Selecciona el mode "Landscape" a la barra d'eines.
- Configura les opcions de terreny (mida, resolució, etc.).
- Fes clic a "Create" per generar el terreny.
- Utilitza les eines de modelatge per donar forma al terreny (elevar, suprimir, suavitzar, etc.).
- Afegint Llum i Il·luminació
La il·luminació és crucial per establir l'ambient del nivell. Unreal Engine permet afegir diferents tipus de llum:
- Directional Light: Simula la llum del sol.
- Point Light: Emissió de llum des d'un punt específic.
- Spot Light: Llum en forma de con, ideal per focus.
Exemple Pràctic: Afegint una Direccional Light
1. A la barra d'eines, selecciona "Lights" i arrossega una "Directional Light" al Viewport. 2. Ajusta la seva posició i rotació per simular la llum del sol. 3. Configura les propietats de la llum al panell de "Details".
Exercici Pràctic: Creant un Nivell Senzill
Objectiu
Crear un nivell senzill que inclogui terreny, alguns objectes estàtics, i una font de llum.
Passos
-
Crear el Terreny:
- Utilitza el mode "Landscape" per crear un terreny bàsic.
- Modela el terreny per afegir algunes elevacions i depressions.
-
Afegir Objectes Estàtics:
- Arrossega alguns cubs i esferes des del Content Browser al Viewport.
- Posiciona'ls per crear una estructura simple (per exemple, una casa amb un jardí).
-
Afegir Llum:
- Afegeix una "Directional Light" per simular la llum del sol.
- Ajusta la seva intensitat i direcció per obtenir l'efecte desitjat.
Solució
1. Crear el Terreny: - Selecciona "Landscape" i configura les opcions. - Fes clic a "Create" i utilitza les eines de modelatge per donar forma al terreny. 2. Afegir Objectes Estàtics: - Arrossega un cub al Viewport i escala'l per crear una base. - Arrossega una esfera i col·loca-la sobre el cub per simular un sostre. 3. Afegir Llum: - Arrossega una "Directional Light" al Viewport. - Ajusta la seva posició i rotació per simular la llum del sol. - Configura la intensitat i el color de la llum al panell de "Details".
Resum
En aquest tema, hem après els conceptes bàsics del disseny de nivells i com utilitzar les eines de l'editor de nivells d'Unreal Engine per crear un nivell senzill. Hem explorat com afegir i manipular objectes, crear terreny i configurar la il·luminació. Amb aquests coneixements, estem preparats per avançar cap a dissenys de nivells més complexos i detallats.
Curs d'Unreal Engine
Mòdul 1: Introducció a Unreal Engine
- Què és Unreal Engine?
- Instal·lant Unreal Engine
- Navegant per la Interfície
- Creant el teu Primer Projecte
Mòdul 2: Conceptes Bàsics
Mòdul 3: Blueprints Intermedis
- Variables i Tipus de Dades
- Funcions i Esdeveniments
- Comunicació entre Blueprints
- Creant Objectes Interactius
Mòdul 4: Blueprints Avançats
Mòdul 5: Programació en C++ a Unreal Engine
- Configurant el teu Entorn de Desenvolupament
- Sintaxi Bàsica de C++
- Creant Classes en C++
- Integrant C++ amb Blueprints
Mòdul 6: Programació Avançada en C++
Mòdul 7: Temes Avançats
- Física i Col·lisió
- Renderització i Postprocessament
- Generació de Contingut Procedural
- Desenvolupament de Realitat Virtual