Introducció
Benvinguts al curs de Blender! En aquest primer tema, aprendrem a instal·lar Blender, a configurar-lo correctament i a familiaritzar-nos amb els conceptes bàsics per començar a treballar amb aquest potent programari de modelatge 3D.
Instal·lació de Blender
Pas 1: Descarregar Blender
- Visita el lloc web oficial de Blender: blender.org.
- Fes clic al botó "Download Blender".
- Selecciona la versió adequada per al teu sistema operatiu (Windows, macOS, Linux).
Pas 2: Instal·lar Blender
- Obre el fitxer descarregat.
- Segueix les instruccions de l'instal·lador per completar la instal·lació.
- Un cop instal·lat, obre Blender per assegurar-te que tot funciona correctament.
Configuració Inicial
Pas 1: Configurar les Preferències
- Obre Blender.
- Ves a
Edit
>Preferences
. - A la pestanya
Interface
, pots ajustar la mida de la interfície i altres opcions visuals segons les teves preferències. - A la pestanya
Keymap
, pots seleccionar el tipus de mapatge de tecles que prefereixis (per exemple,Blender
oIndustry Compatible
).
Pas 2: Guardar les Preferències
- Un cop hagis configurat les preferències, fes clic a
Save Preferences
per guardar els canvis.
Entenent la Interfície de Blender
Components Principals de la Interfície
- Editor 3D: L'àrea principal on crearàs i editaràs els teus models 3D.
- Timeline: Utilitzat per a l'animació, mostra els fotogrames de la teva animació.
- Outliner: Mostra una llista jeràrquica de tots els objectes en la teva escena.
- Properties: Conté diverses pestanyes per ajustar les propietats dels objectes, materials, escenes, etc.
Navegació Bàsica
- Pan: Mantén premuda la roda del ratolí i mou el ratolí.
- Zoom: Utilitza la roda del ratolí per apropar o allunyar.
- Orbit: Mantén premuda la roda del ratolí i mou el ratolí per orbitar al voltant de l'objecte seleccionat.
Creació i Guardat de Projectes
Crear un Nou Projecte
- Ves a
File
>New
>General
per començar un nou projecte.
Guardar un Projecte
- Ves a
File
>Save As
. - Selecciona la ubicació on vols guardar el fitxer.
- Assigna un nom al fitxer i fes clic a
Save As
.
Exercicis Pràctics
Exercici 1: Instal·lar Blender
- Descarrega i instal·la Blender seguint els passos anteriors.
- Obre Blender i assegura't que tot funciona correctament.
Exercici 2: Configurar les Preferències
- Obre les preferències de Blender.
- Ajusta la interfície i el mapatge de tecles segons les teves preferències.
- Guarda les preferències.
Exercici 3: Navegació Bàsica
- Practica el pan, zoom i orbit en l'Editor 3D.
- Familiaritza't amb els components principals de la interfície.
Exercici 4: Crear i Guardar un Projecte
- Crea un nou projecte a Blender.
- Guarda el projecte en una ubicació de la teva elecció.
Resum
En aquest tema, hem après a instal·lar Blender, configurar les preferències inicials, entendre la interfície bàsica i realitzar operacions de navegació essencials. També hem practicat la creació i el guardat de projectes. Amb aquests coneixements bàsics, estàs preparat per començar a explorar les capacitats de Blender en profunditat. En el següent tema, ens endinsarem en la interfície de Blender per comprendre millor com treballar amb aquest programari.
Curs de Blender: De Principiant a Avançat
Mòdul 1: Introducció a Blender
- Començant amb Blender
- Entenent la Interfície de Blender
- Navegació i Controls Bàsics
- Creació i Guardat de Projectes
Mòdul 2: Tècniques Bàsiques de Modelatge
- Introducció al Modelatge 3D
- Treballant amb Primitives
- Transformacions Bàsiques: Moure, Rotar, Escalar
- Utilitzant Modificadors
Mòdul 3: Tècniques Avançades de Modelatge
- Modelatge de Superfície de Subdivisió
- Conceptes Bàsics d'Escultura
- Tècniques de Retopologia
- Utilitzant Booleans
Mòdul 4: Materials i Texturització
- Introducció als Materials
- Utilitzant l'Editor de Shaders
- Conceptes Bàsics de Mapeig UV
- Aplicació de Textures
Mòdul 5: Il·luminació i Renderització
- Introducció a la Il·luminació
- Tipus de Llums a Blender
- Configuració d'una Escena per Renderitzar
- Utilitzant el Motor de Render
Mòdul 6: Conceptes Bàsics d'Animació
- Introducció a l'Animació
- Conceptes Bàsics de Keyframing
- Utilitzant la Línia de Temps i el Dope Sheet
- Animant Objectes
Mòdul 7: Tècniques Avançades d'Animació
- Conceptes Bàsics de Rigging
- Animant Personatges
- Utilitzant l'Editor de Gràfics
- Simulacions de Física
Mòdul 8: Composició i Postprocessament
Mòdul 9: Tècniques Avançades i Consells
- Utilitzant Add-ons
- Optimitzant el Teu Flux de Treball
- Tècniques Avançades d'Escultura
- Creació de Materials Complexos