En aquest tema, aprendrem a utilitzar el motor de renderització de Blender per produir imatges finals de les nostres escenes 3D. La renderització és el procés de generar una imatge 2D a partir d'un model 3D, i Blender ofereix diversos motors de renderització per a diferents necessitats.
- Introducció als Motors de Renderització
Blender inclou diversos motors de renderització, cadascun amb les seves pròpies característiques i avantatges:
- Eevee: Un motor de renderització en temps real que és ràpid i ideal per a visualitzacions interactives.
- Cycles: Un motor de renderització basat en traçat de raigs que produeix imatges d'alta qualitat amb càlculs físicament precisos.
- Workbench: Un motor de renderització simple utilitzat principalment per a la visualització de models durant el procés de modelatge.
- Seleccionant un Motor de Renderització
Per seleccionar un motor de renderització a Blender, segueix aquests passos:
- Obre Blender i carrega el teu projecte.
- A la part superior dreta de la interfície, selecciona la pestanya Render Properties (Propietats de Renderització).
- A la secció Render Engine (Motor de Renderització), tria entre Eevee, Cycles o Workbench.
- Configurant Cycles
3.1. Configuració Bàsica
- Selecciona Cycles com a motor de renderització.
- A la secció Device, tria entre CPU o GPU. La GPU és generalment més ràpida si tens una targeta gràfica compatible.
3.2. Samples
Els samples determinen la qualitat de la imatge renderitzada. Més samples resulten en una imatge més nítida però augmenten el temps de renderització.
- Render Samples: Nombre de samples utilitzats per a la renderització final.
- Viewport Samples: Nombre de samples utilitzats per a la vista prèvia a la finestra de visualització.
3.3. Denoising
El denoising ajuda a reduir el soroll en la imatge final. Pots activar-lo a la secció Denoising.
Render Properties ├── Render Engine: Cycles ├── Device: GPU ├── Sampling │ ├── Render: 128 │ └── Viewport: 32 └── Denoising: Enabled
- Configurant Eevee
4.1. Configuració Bàsica
- Selecciona Eevee com a motor de renderització.
- A la secció Sampling, ajusta els valors de Render i Viewport.
4.2. Activant Característiques Avançades
Eevee ofereix diverses opcions per millorar la qualitat de la renderització:
- Ambient Occlusion: Afegeix ombres suaus a les cantonades i interseccions.
- Bloom: Afegeix un efecte de resplendor a les àrees brillants.
- Screen Space Reflections: Afegeix reflexions en temps real.
Render Properties ├── Render Engine: Eevee ├── Sampling │ ├── Render: 64 │ └── Viewport: 16 ├── Ambient Occlusion: Enabled ├── Bloom: Enabled └── Screen Space Reflections: Enabled
- Renderització Final
5.1. Configurant la Sortida
- A la pestanya Output Properties (Propietats de Sortida), selecciona la carpeta on vols guardar la imatge renderitzada.
- Tria el format de sortida (per exemple, PNG, JPEG).
5.2. Iniciant la Renderització
- A la part superior de la interfície, selecciona Render > Render Image (F12) per renderitzar una imatge fixa.
- Per renderitzar una animació, selecciona Render > Render Animation (Ctrl+F12).
- Exercici Pràctic
Exercici
- Crea una escena simple amb una esfera i una llum.
- Selecciona Cycles com a motor de renderització.
- Configura els Render Samples a 128 i activa el Denoising.
- Renderitza la imatge i guarda-la com a PNG.
Solució
1. Crea una esfera i una llum a l'escena. 2. Selecciona Cycles com a motor de renderització. 3. Configura els Render Samples a 128. 4. Activa el Denoising. 5. Renderitza la imatge (F12) i guarda-la com a PNG.
- Errors Comuns i Consells
- Temps de Renderització Llargs: Redueix el nombre de samples o utilitza la GPU si és possible.
- Imatges Sorolloses: Augmenta els samples o activa el denoising.
- Reflexions Incorrectes en Eevee: Assegura't que Screen Space Reflections estigui activat.
Conclusió
En aquest tema, hem après a utilitzar els motors de renderització de Blender, configurant tant Cycles com Eevee per obtenir imatges d'alta qualitat. La renderització és una part crucial del procés de creació 3D, i comprendre com ajustar les opcions de renderització et permetrà obtenir els millors resultats possibles per als teus projectes.
Curs de Blender: De Principiant a Avançat
Mòdul 1: Introducció a Blender
- Començant amb Blender
- Entenent la Interfície de Blender
- Navegació i Controls Bàsics
- Creació i Guardat de Projectes
Mòdul 2: Tècniques Bàsiques de Modelatge
- Introducció al Modelatge 3D
- Treballant amb Primitives
- Transformacions Bàsiques: Moure, Rotar, Escalar
- Utilitzant Modificadors
Mòdul 3: Tècniques Avançades de Modelatge
- Modelatge de Superfície de Subdivisió
- Conceptes Bàsics d'Escultura
- Tècniques de Retopologia
- Utilitzant Booleans
Mòdul 4: Materials i Texturització
- Introducció als Materials
- Utilitzant l'Editor de Shaders
- Conceptes Bàsics de Mapeig UV
- Aplicació de Textures
Mòdul 5: Il·luminació i Renderització
- Introducció a la Il·luminació
- Tipus de Llums a Blender
- Configuració d'una Escena per Renderitzar
- Utilitzant el Motor de Render
Mòdul 6: Conceptes Bàsics d'Animació
- Introducció a l'Animació
- Conceptes Bàsics de Keyframing
- Utilitzant la Línia de Temps i el Dope Sheet
- Animant Objectes
Mòdul 7: Tècniques Avançades d'Animació
- Conceptes Bàsics de Rigging
- Animant Personatges
- Utilitzant l'Editor de Gràfics
- Simulacions de Física
Mòdul 8: Composició i Postprocessament
Mòdul 9: Tècniques Avançades i Consells
- Utilitzant Add-ons
- Optimitzant el Teu Flux de Treball
- Tècniques Avançades d'Escultura
- Creació de Materials Complexos