El modelatge 3D és una de les habilitats fonamentals en Blender i en qualsevol programari de disseny 3D. Aquest procés implica la creació d'objectes tridimensionals que poden ser utilitzats en animacions, videojocs, pel·lícules, arquitectura, entre altres aplicacions. En aquest tema, aprendrem els conceptes bàsics del modelatge 3D, incloent les tècniques i eines essencials que utilitzarem al llarg del curs.
Objectius del Tema
- Entendre què és el modelatge 3D.
- Familiaritzar-se amb els conceptes bàsics del modelatge.
- Aprendre a crear i manipular objectes bàsics en Blender.
Conceptes Bàsics del Modelatge 3D
- Què és el Modelatge 3D?
El modelatge 3D és el procés de crear una representació tridimensional d'un objecte utilitzant un programari especialitzat. Aquest objecte es compon de punts (vèrtexs), línies (arestes) i superfícies (càries) que defineixen la seva forma i estructura.
- Components d'un Model 3D
- Vèrtexs: Són els punts bàsics en l'espai 3D que defineixen la forma d'un objecte.
- Arestes: Són les línies que connecten dos vèrtexs.
- Càries: Són les superfícies planes que es formen entre tres o més vèrtexs connectats per arestes.
- Tipus de Modelatge
- Modelatge Poligonal: Utilitza vèrtexs, arestes i càries per crear formes. És el tipus de modelatge més comú i flexible.
- Modelatge de Superfície de Subdivisió: Utilitza càries subdividides per crear superfícies suaus i detallades.
- Escultura Digital: Permet modelar objectes com si fossin argila, afegint i traient material per crear formes orgàniques.
Creació d'Objectes Bàsics en Blender
- Afegir Primitives
Les primitives són formes bàsiques com cubs, esferes, cilindres, etc., que serveixen com a punt de partida per a la majoria dels models 3D.
Pas a Pas:
- Obrir Blender: Assegura't que tens Blender obert i una escena nova creada.
- Afegir una Primitiva:
- Premeu
Shift + A
per obrir el menú d'afegir. - Selecciona
Mesh
i després tria una de les primitives disponibles, com araCube
(Cub).
- Premeu
- Manipular la Primitiva:
- Selecciona l'objecte amb el botó esquerre del ratolí.
- Utilitza les eines de transformació per moure (
G
), rotar (R
) i escalar (S
) l'objecte.
- Navegació i Controls Bàsics
Per treballar eficientment en Blender, és important familiaritzar-se amb els controls bàsics de navegació.
Controls Essencials:
- Rotar la Vista: Premeu el botó del mig del ratolí (MMB) i arrossegueu.
- Desplaçar la Vista: Premeu
Shift + MMB
i arrossegueu. - Fer Zoom: Utilitza la roda del ratolí o premeu
Ctrl + MMB
i arrossegueu.
- Mode Edició
El mode edició permet modificar la geometria dels objectes.
Pas a Pas:
-
Entrar en Mode Edició:
- Selecciona l'objecte.
- Premeu
Tab
per canviar al mode edició.
-
Seleccionar Components:
- Vèrtexs: Premeu
1
en el teclat numèric. - Arestes: Premeu
2
en el teclat numèric. - Càries: Premeu
3
en el teclat numèric.
- Vèrtexs: Premeu
-
Modificar Components:
- Selecciona un component (vèrtex, aresta o cària).
- Utilitza les eines de transformació per moure (
G
), rotar (R
) i escalar (S
) el component seleccionat.
Exercici Pràctic
Objectiu:
Crear una casa simple utilitzant primitives i les eines de transformació.
Instruccions:
-
Crear la Base de la Casa:
- Afegir un cub (
Shift + A -> Mesh -> Cube
). - Escalar el cub per fer-lo més ample i baix (
S
i desprésZ
per escalar només en l'eix Z).
- Afegir un cub (
-
Crear el Teulat:
- Afegir un altre cub.
- Escalar-lo per fer-lo més ample i baix.
- Moure'l cap amunt per col·locar-lo sobre la base de la casa (
G
i desprésZ
per moure només en l'eix Z). - Entrar en mode edició (
Tab
). - Seleccionar els vèrtexs superiors i moure'ls cap amunt per crear una forma de teulat (
G
i desprésZ
).
-
Afegir una Porta:
- Afegir un cub petit.
- Escalar-lo i moure'l per col·locar-lo a la part frontal de la casa.
Solució:
1. Shift + A -> Mesh -> Cube -> S -> Z 2. Shift + A -> Mesh -> Cube -> S -> Z -> G -> Z -> Tab -> 1 -> Seleccionar Vèrtexs Superiors -> G -> Z 3. Shift + A -> Mesh -> Cube -> S -> G
Resum
En aquest tema, hem après els conceptes bàsics del modelatge 3D, incloent els components d'un model 3D i els tipus de modelatge. També hem après a crear i manipular objectes bàsics en Blender, així com a utilitzar el mode edició per modificar la geometria dels objectes. Finalment, hem realitzat un exercici pràctic per reforçar els conceptes apresos.
En el proper tema, explorarem com treballar amb primitives en més detall i com utilitzar-les per crear models més complexos.
Curs de Blender: De Principiant a Avançat
Mòdul 1: Introducció a Blender
- Començant amb Blender
- Entenent la Interfície de Blender
- Navegació i Controls Bàsics
- Creació i Guardat de Projectes
Mòdul 2: Tècniques Bàsiques de Modelatge
- Introducció al Modelatge 3D
- Treballant amb Primitives
- Transformacions Bàsiques: Moure, Rotar, Escalar
- Utilitzant Modificadors
Mòdul 3: Tècniques Avançades de Modelatge
- Modelatge de Superfície de Subdivisió
- Conceptes Bàsics d'Escultura
- Tècniques de Retopologia
- Utilitzant Booleans
Mòdul 4: Materials i Texturització
- Introducció als Materials
- Utilitzant l'Editor de Shaders
- Conceptes Bàsics de Mapeig UV
- Aplicació de Textures
Mòdul 5: Il·luminació i Renderització
- Introducció a la Il·luminació
- Tipus de Llums a Blender
- Configuració d'una Escena per Renderitzar
- Utilitzant el Motor de Render
Mòdul 6: Conceptes Bàsics d'Animació
- Introducció a l'Animació
- Conceptes Bàsics de Keyframing
- Utilitzant la Línia de Temps i el Dope Sheet
- Animant Objectes
Mòdul 7: Tècniques Avançades d'Animació
- Conceptes Bàsics de Rigging
- Animant Personatges
- Utilitzant l'Editor de Gràfics
- Simulacions de Física
Mòdul 8: Composició i Postprocessament
Mòdul 9: Tècniques Avançades i Consells
- Utilitzant Add-ons
- Optimitzant el Teu Flux de Treball
- Tècniques Avançades d'Escultura
- Creació de Materials Complexos