El modelatge 3D és una de les habilitats fonamentals en Blender i en qualsevol programari de disseny 3D. Aquest procés implica la creació d'objectes tridimensionals que poden ser utilitzats en animacions, videojocs, pel·lícules, arquitectura, entre altres aplicacions. En aquest tema, aprendrem els conceptes bàsics del modelatge 3D, incloent les tècniques i eines essencials que utilitzarem al llarg del curs.

Objectius del Tema

  • Entendre què és el modelatge 3D.
  • Familiaritzar-se amb els conceptes bàsics del modelatge.
  • Aprendre a crear i manipular objectes bàsics en Blender.

Conceptes Bàsics del Modelatge 3D

  1. Què és el Modelatge 3D?

El modelatge 3D és el procés de crear una representació tridimensional d'un objecte utilitzant un programari especialitzat. Aquest objecte es compon de punts (vèrtexs), línies (arestes) i superfícies (càries) que defineixen la seva forma i estructura.

  1. Components d'un Model 3D

  • Vèrtexs: Són els punts bàsics en l'espai 3D que defineixen la forma d'un objecte.
  • Arestes: Són les línies que connecten dos vèrtexs.
  • Càries: Són les superfícies planes que es formen entre tres o més vèrtexs connectats per arestes.

  1. Tipus de Modelatge

  • Modelatge Poligonal: Utilitza vèrtexs, arestes i càries per crear formes. És el tipus de modelatge més comú i flexible.
  • Modelatge de Superfície de Subdivisió: Utilitza càries subdividides per crear superfícies suaus i detallades.
  • Escultura Digital: Permet modelar objectes com si fossin argila, afegint i traient material per crear formes orgàniques.

Creació d'Objectes Bàsics en Blender

  1. Afegir Primitives

Les primitives són formes bàsiques com cubs, esferes, cilindres, etc., que serveixen com a punt de partida per a la majoria dels models 3D.

Pas a Pas:

  1. Obrir Blender: Assegura't que tens Blender obert i una escena nova creada.
  2. Afegir una Primitiva:
    • Premeu Shift + A per obrir el menú d'afegir.
    • Selecciona Mesh i després tria una de les primitives disponibles, com ara Cube (Cub).
Shift + A -> Mesh -> Cube
  1. Manipular la Primitiva:
    • Selecciona l'objecte amb el botó esquerre del ratolí.
    • Utilitza les eines de transformació per moure (G), rotar (R) i escalar (S) l'objecte.

  1. Navegació i Controls Bàsics

Per treballar eficientment en Blender, és important familiaritzar-se amb els controls bàsics de navegació.

Controls Essencials:

  • Rotar la Vista: Premeu el botó del mig del ratolí (MMB) i arrossegueu.
  • Desplaçar la Vista: Premeu Shift + MMB i arrossegueu.
  • Fer Zoom: Utilitza la roda del ratolí o premeu Ctrl + MMB i arrossegueu.

  1. Mode Edició

El mode edició permet modificar la geometria dels objectes.

Pas a Pas:

  1. Entrar en Mode Edició:

    • Selecciona l'objecte.
    • Premeu Tab per canviar al mode edició.
  2. Seleccionar Components:

    • Vèrtexs: Premeu 1 en el teclat numèric.
    • Arestes: Premeu 2 en el teclat numèric.
    • Càries: Premeu 3 en el teclat numèric.
  3. Modificar Components:

    • Selecciona un component (vèrtex, aresta o cària).
    • Utilitza les eines de transformació per moure (G), rotar (R) i escalar (S) el component seleccionat.
Tab -> 1/2/3 -> Seleccionar Component -> G/R/S

Exercici Pràctic

Objectiu:

Crear una casa simple utilitzant primitives i les eines de transformació.

Instruccions:

  1. Crear la Base de la Casa:

    • Afegir un cub (Shift + A -> Mesh -> Cube).
    • Escalar el cub per fer-lo més ample i baix (S i després Z per escalar només en l'eix Z).
  2. Crear el Teulat:

    • Afegir un altre cub.
    • Escalar-lo per fer-lo més ample i baix.
    • Moure'l cap amunt per col·locar-lo sobre la base de la casa (G i després Z per moure només en l'eix Z).
    • Entrar en mode edició (Tab).
    • Seleccionar els vèrtexs superiors i moure'ls cap amunt per crear una forma de teulat (G i després Z).
  3. Afegir una Porta:

    • Afegir un cub petit.
    • Escalar-lo i moure'l per col·locar-lo a la part frontal de la casa.

Solució:

1. Shift + A -> Mesh -> Cube -> S -> Z
2. Shift + A -> Mesh -> Cube -> S -> Z -> G -> Z -> Tab -> 1 -> Seleccionar Vèrtexs Superiors -> G -> Z
3. Shift + A -> Mesh -> Cube -> S -> G

Resum

En aquest tema, hem après els conceptes bàsics del modelatge 3D, incloent els components d'un model 3D i els tipus de modelatge. També hem après a crear i manipular objectes bàsics en Blender, així com a utilitzar el mode edició per modificar la geometria dels objectes. Finalment, hem realitzat un exercici pràctic per reforçar els conceptes apresos.

En el proper tema, explorarem com treballar amb primitives en més detall i com utilitzar-les per crear models més complexos.

Curs de Blender: De Principiant a Avançat

Mòdul 1: Introducció a Blender

Mòdul 2: Tècniques Bàsiques de Modelatge

Mòdul 3: Tècniques Avançades de Modelatge

Mòdul 4: Materials i Texturització

Mòdul 5: Il·luminació i Renderització

Mòdul 6: Conceptes Bàsics d'Animació

Mòdul 7: Tècniques Avançades d'Animació

Mòdul 8: Composició i Postprocessament

Mòdul 9: Tècniques Avançades i Consells

Mòdul 10: Aprenentatge Basat en Projectes

© Copyright 2024. Tots els drets reservats