En aquest tema, aprendrem a preparar i renderitzar un projecte final a Blender. Aquest procés inclou la configuració de la il·luminació, l'ús del motor de renderització adequat, l'ajust de paràmetres de renderització i l'exportació del resultat final. Aquest és un pas crucial per donar vida a les teves creacions i assegurar-te que es vegin el millor possible.

  1. Configuració de la Il·luminació

1.1 Tipus de Llums

Blender ofereix diversos tipus de llums que pots utilitzar per il·luminar la teva escena:

  • Puntual (Point Light): Emissió de llum en totes direccions des d'un punt.
  • Direccional (Sun Light): Emissió de llum en una direcció específica, com el sol.
  • Focal (Spot Light): Emissió de llum en forma de con.
  • Àrea (Area Light): Emissió de llum des d'una superfície plana.

1.2 Posicionament de les Llums

  • Llum Principal (Key Light): La font de llum principal que defineix la forma i els detalls de l'objecte.
  • Llum de Farciment (Fill Light): Redueix les ombres creades per la llum principal.
  • Llum de Fons (Back Light): Crea separació entre l'objecte i el fons.

Exemple Pràctic

import bpy

# Afegir una llum puntual
bpy.ops.object.light_add(type='POINT', location=(5, 5, 5))
light = bpy.context.object
light.data.energy = 1000

# Afegir una llum direccional
bpy.ops.object.light_add(type='SUN', location=(10, 10, 10))
sun = bpy.context.object
sun.data.energy = 5

  1. Selecció del Motor de Renderització

Blender ofereix diversos motors de renderització, cadascun amb les seves pròpies característiques:

  • Eevee: Motor de renderització en temps real, ideal per a visualitzacions ràpides.
  • Cycles: Motor de renderització basat en traçat de raigs, ideal per a resultats realistes.

Configuració del Motor de Renderització

  1. Ves a la pestanya de Render Properties.
  2. Selecciona el motor de renderització desitjat (Eevee o Cycles).

Exemple Pràctic

import bpy

# Seleccionar el motor de renderització Cycles
bpy.context.scene.render.engine = 'CYCLES'
bpy.context.scene.cycles.samples = 128  # Nombre de mostres per a Cycles

  1. Ajust de Paràmetres de Renderització

3.1 Resolució i Format de Sortida

  • Resolució: Defineix la mida de la imatge final (per exemple, 1920x1080 píxels).
  • Format de Sortida: Selecciona el format de fitxer (per exemple, PNG, JPEG, AVI).

3.2 Paràmetres de Renderització

  • Mostres (Samples): Nombre de mostres per píxel, afecta la qualitat i el temps de renderització.
  • Desenfocament de Moviment (Motion Blur): Simula el desenfocament de moviment.
  • Profunditat de Camp (Depth of Field): Simula l'efecte de profunditat de camp.

Exemple Pràctic

import bpy

# Configurar la resolució i el format de sortida
bpy.context.scene.render.resolution_x = 1920
bpy.context.scene.render.resolution_y = 1080
bpy.context.scene.render.image_settings.file_format = 'PNG'

# Configurar paràmetres de renderització
bpy.context.scene.cycles.samples = 256
bpy.context.scene.render.use_motion_blur = True

  1. Renderització i Exportació

4.1 Renderització de l'Escena

  1. Ves a la pestanya de Render.
  2. Fes clic a Render Image per renderitzar una imatge fixa o Render Animation per renderitzar una animació.

4.2 Exportació del Resultat Final

  • Imatge Fixa: Guarda la imatge renderitzada des de la finestra de renderització.
  • Animació: Blender guardarà automàticament cada fotograma en el directori especificat.

Exemple Pràctic

import bpy

# Renderitzar una imatge fixa
bpy.ops.render.render(write_still=True)

# Renderitzar una animació
bpy.context.scene.frame_start = 1
bpy.context.scene.frame_end = 250
bpy.ops.render.render(animation=True)

Exercici Pràctic

Objectiu

Renderitzar una escena simple amb una esfera i un pla, utilitzant Cycles com a motor de renderització.

Passos

  1. Crea una nova escena amb una esfera i un pla.
  2. Afegeix una llum puntual i una llum direccional.
  3. Configura Cycles com a motor de renderització.
  4. Ajusta la resolució a 1920x1080 i el format de sortida a PNG.
  5. Renderitza la imatge i guarda-la.

Solució

import bpy

# Crear una nova escena
bpy.ops.wm.read_factory_settings(use_empty=True)

# Afegir una esfera
bpy.ops.mesh.primitive_uv_sphere_add(location=(0, 0, 1))

# Afegir un pla
bpy.ops.mesh.primitive_plane_add(size=10, location=(0, 0, 0))

# Afegir una llum puntual
bpy.ops.object.light_add(type='POINT', location=(5, 5, 5))
light = bpy.context.object
light.data.energy = 1000

# Afegir una llum direccional
bpy.ops.object.light_add(type='SUN', location=(10, 10, 10))
sun = bpy.context.object
sun.data.energy = 5

# Seleccionar el motor de renderització Cycles
bpy.context.scene.render.engine = 'CYCLES'
bpy.context.scene.cycles.samples = 128

# Configurar la resolució i el format de sortida
bpy.context.scene.render.resolution_x = 1920
bpy.context.scene.render.resolution_y = 1080
bpy.context.scene.render.image_settings.file_format = 'PNG'

# Renderitzar la imatge
bpy.ops.render.render(write_still=True)

Conclusió

En aquest tema, hem après a configurar la il·luminació, seleccionar el motor de renderització adequat, ajustar els paràmetres de renderització i exportar el resultat final. Aquestes habilitats són essencials per donar vida a les teves creacions i assegurar-te que es vegin el millor possible. Amb la pràctica, podràs dominar aquests conceptes i aplicar-los a projectes més complexos.

Curs de Blender: De Principiant a Avançat

Mòdul 1: Introducció a Blender

Mòdul 2: Tècniques Bàsiques de Modelatge

Mòdul 3: Tècniques Avançades de Modelatge

Mòdul 4: Materials i Texturització

Mòdul 5: Il·luminació i Renderització

Mòdul 6: Conceptes Bàsics d'Animació

Mòdul 7: Tècniques Avançades d'Animació

Mòdul 8: Composició i Postprocessament

Mòdul 9: Tècniques Avançades i Consells

Mòdul 10: Aprenentatge Basat en Projectes

© Copyright 2024. Tots els drets reservats