En aquest tema, aprendrem a preparar i renderitzar un projecte final a Blender. Aquest procés inclou la configuració de la il·luminació, l'ús del motor de renderització adequat, l'ajust de paràmetres de renderització i l'exportació del resultat final. Aquest és un pas crucial per donar vida a les teves creacions i assegurar-te que es vegin el millor possible.
- Configuració de la Il·luminació
1.1 Tipus de Llums
Blender ofereix diversos tipus de llums que pots utilitzar per il·luminar la teva escena:
- Puntual (Point Light): Emissió de llum en totes direccions des d'un punt.
- Direccional (Sun Light): Emissió de llum en una direcció específica, com el sol.
- Focal (Spot Light): Emissió de llum en forma de con.
- Àrea (Area Light): Emissió de llum des d'una superfície plana.
1.2 Posicionament de les Llums
- Llum Principal (Key Light): La font de llum principal que defineix la forma i els detalls de l'objecte.
- Llum de Farciment (Fill Light): Redueix les ombres creades per la llum principal.
- Llum de Fons (Back Light): Crea separació entre l'objecte i el fons.
Exemple Pràctic
import bpy # Afegir una llum puntual bpy.ops.object.light_add(type='POINT', location=(5, 5, 5)) light = bpy.context.object light.data.energy = 1000 # Afegir una llum direccional bpy.ops.object.light_add(type='SUN', location=(10, 10, 10)) sun = bpy.context.object sun.data.energy = 5
- Selecció del Motor de Renderització
Blender ofereix diversos motors de renderització, cadascun amb les seves pròpies característiques:
- Eevee: Motor de renderització en temps real, ideal per a visualitzacions ràpides.
- Cycles: Motor de renderització basat en traçat de raigs, ideal per a resultats realistes.
Configuració del Motor de Renderització
- Ves a la pestanya de Render Properties.
- Selecciona el motor de renderització desitjat (Eevee o Cycles).
Exemple Pràctic
import bpy # Seleccionar el motor de renderització Cycles bpy.context.scene.render.engine = 'CYCLES' bpy.context.scene.cycles.samples = 128 # Nombre de mostres per a Cycles
- Ajust de Paràmetres de Renderització
3.1 Resolució i Format de Sortida
- Resolució: Defineix la mida de la imatge final (per exemple, 1920x1080 píxels).
- Format de Sortida: Selecciona el format de fitxer (per exemple, PNG, JPEG, AVI).
3.2 Paràmetres de Renderització
- Mostres (Samples): Nombre de mostres per píxel, afecta la qualitat i el temps de renderització.
- Desenfocament de Moviment (Motion Blur): Simula el desenfocament de moviment.
- Profunditat de Camp (Depth of Field): Simula l'efecte de profunditat de camp.
Exemple Pràctic
import bpy # Configurar la resolució i el format de sortida bpy.context.scene.render.resolution_x = 1920 bpy.context.scene.render.resolution_y = 1080 bpy.context.scene.render.image_settings.file_format = 'PNG' # Configurar paràmetres de renderització bpy.context.scene.cycles.samples = 256 bpy.context.scene.render.use_motion_blur = True
- Renderització i Exportació
4.1 Renderització de l'Escena
- Ves a la pestanya de Render.
- Fes clic a Render Image per renderitzar una imatge fixa o Render Animation per renderitzar una animació.
4.2 Exportació del Resultat Final
- Imatge Fixa: Guarda la imatge renderitzada des de la finestra de renderització.
- Animació: Blender guardarà automàticament cada fotograma en el directori especificat.
Exemple Pràctic
import bpy # Renderitzar una imatge fixa bpy.ops.render.render(write_still=True) # Renderitzar una animació bpy.context.scene.frame_start = 1 bpy.context.scene.frame_end = 250 bpy.ops.render.render(animation=True)
Exercici Pràctic
Objectiu
Renderitzar una escena simple amb una esfera i un pla, utilitzant Cycles com a motor de renderització.
Passos
- Crea una nova escena amb una esfera i un pla.
- Afegeix una llum puntual i una llum direccional.
- Configura Cycles com a motor de renderització.
- Ajusta la resolució a 1920x1080 i el format de sortida a PNG.
- Renderitza la imatge i guarda-la.
Solució
import bpy # Crear una nova escena bpy.ops.wm.read_factory_settings(use_empty=True) # Afegir una esfera bpy.ops.mesh.primitive_uv_sphere_add(location=(0, 0, 1)) # Afegir un pla bpy.ops.mesh.primitive_plane_add(size=10, location=(0, 0, 0)) # Afegir una llum puntual bpy.ops.object.light_add(type='POINT', location=(5, 5, 5)) light = bpy.context.object light.data.energy = 1000 # Afegir una llum direccional bpy.ops.object.light_add(type='SUN', location=(10, 10, 10)) sun = bpy.context.object sun.data.energy = 5 # Seleccionar el motor de renderització Cycles bpy.context.scene.render.engine = 'CYCLES' bpy.context.scene.cycles.samples = 128 # Configurar la resolució i el format de sortida bpy.context.scene.render.resolution_x = 1920 bpy.context.scene.render.resolution_y = 1080 bpy.context.scene.render.image_settings.file_format = 'PNG' # Renderitzar la imatge bpy.ops.render.render(write_still=True)
Conclusió
En aquest tema, hem après a configurar la il·luminació, seleccionar el motor de renderització adequat, ajustar els paràmetres de renderització i exportar el resultat final. Aquestes habilitats són essencials per donar vida a les teves creacions i assegurar-te que es vegin el millor possible. Amb la pràctica, podràs dominar aquests conceptes i aplicar-los a projectes més complexos.
Curs de Blender: De Principiant a Avançat
Mòdul 1: Introducció a Blender
- Començant amb Blender
- Entenent la Interfície de Blender
- Navegació i Controls Bàsics
- Creació i Guardat de Projectes
Mòdul 2: Tècniques Bàsiques de Modelatge
- Introducció al Modelatge 3D
- Treballant amb Primitives
- Transformacions Bàsiques: Moure, Rotar, Escalar
- Utilitzant Modificadors
Mòdul 3: Tècniques Avançades de Modelatge
- Modelatge de Superfície de Subdivisió
- Conceptes Bàsics d'Escultura
- Tècniques de Retopologia
- Utilitzant Booleans
Mòdul 4: Materials i Texturització
- Introducció als Materials
- Utilitzant l'Editor de Shaders
- Conceptes Bàsics de Mapeig UV
- Aplicació de Textures
Mòdul 5: Il·luminació i Renderització
- Introducció a la Il·luminació
- Tipus de Llums a Blender
- Configuració d'una Escena per Renderitzar
- Utilitzant el Motor de Render
Mòdul 6: Conceptes Bàsics d'Animació
- Introducció a l'Animació
- Conceptes Bàsics de Keyframing
- Utilitzant la Línia de Temps i el Dope Sheet
- Animant Objectes
Mòdul 7: Tècniques Avançades d'Animació
- Conceptes Bàsics de Rigging
- Animant Personatges
- Utilitzant l'Editor de Gràfics
- Simulacions de Física
Mòdul 8: Composició i Postprocessament
Mòdul 9: Tècniques Avançades i Consells
- Utilitzant Add-ons
- Optimitzant el Teu Flux de Treball
- Tècniques Avançades d'Escultura
- Creació de Materials Complexos