En aquest tema, aprendrem a crear una escena simple a Blender, combinant diversos elements que hem après en els mòduls anteriors. Aquest exercici ens ajudarà a consolidar els nostres coneixements i a veure com es poden integrar diferents tècniques per crear un projecte complet.
Objectius del Tema
- Crear una escena simple amb objectes 3D.
- Aplicar materials i textures als objectes.
- Configurar la il·luminació de l'escena.
- Renderitzar la imatge final.
Passos per Crear una Escena Simple
- Creació d'Objectes Bàsics
Comencem per crear els objectes bàsics que formaran part de la nostra escena.
Pas 1: Afegir Primitives
-
Afegir un Cub:
- Premeu
Shift + A
per obrir el menú d'afegir. - Seleccioneu
Mesh
>Cube
. - Col·loqueu el cub al centre de l'escena.
- Premeu
-
Afegir una Esfera:
- Premeu
Shift + A
per obrir el menú d'afegir. - Seleccioneu
Mesh
>UV Sphere
. - Col·loqueu l'esfera a la part superior del cub.
- Premeu
-
Afegir un Pla:
- Premeu
Shift + A
per obrir el menú d'afegir. - Seleccioneu
Mesh
>Plane
. - Escaleu el pla per crear una base per als objectes (
S
per escalar, després10
per augmentar la mida).
- Premeu
Pas 2: Transformacions Bàsiques
- Moure: Seleccioneu l'esfera i premeu
G
per moure-la. Col·loqueu-la a la part superior del cub. - Rotar: Seleccioneu el cub i premeu
R
per rotar-lo lleugerament. - Escalar: Seleccioneu el pla i premeu
S
per escalar-lo fins que cobreixi una àrea més gran.
- Aplicació de Materials i Textures
Ara aplicarem materials i textures als nostres objectes per donar-los un aspecte més realista.
Pas 1: Crear Materials
-
Material per al Cub:
- Seleccioneu el cub.
- Aneu a la pestanya
Material Properties
(icona de la bola). - Feu clic a
New
per crear un nou material. - Canvieu el color base a un color de la vostra elecció.
-
Material per a l'Esfera:
- Seleccioneu l'esfera.
- Aneu a la pestanya
Material Properties
. - Feu clic a
New
per crear un nou material. - Canvieu el color base a un color diferent del cub.
-
Material per al Pla:
- Seleccioneu el pla.
- Aneu a la pestanya
Material Properties
. - Feu clic a
New
per crear un nou material. - Canvieu el color base a un color neutre, com el gris.
Pas 2: Aplicar Textures
- Afegir una Textura al Pla:
- Aneu a la pestanya
Shader Editor
. - Afegiu un node
Image Texture
(Shift + A
>Texture
>Image Texture
). - Carregueu una imatge de textura desitjada.
- Connecteu el node
Image Texture
al nodePrincipled BSDF
.
- Aneu a la pestanya
- Configuració de la Il·luminació
Una bona il·luminació és clau per a una escena atractiva.
Pas 1: Afegir Llums
-
Afegir una Llum Puntual:
- Premeu
Shift + A
per obrir el menú d'afegir. - Seleccioneu
Light
>Point Light
. - Col·loqueu la llum per sobre de l'esfera.
- Premeu
-
Afegir una Llum de Sol:
- Premeu
Shift + A
per obrir el menú d'afegir. - Seleccioneu
Light
>Sun
. - Ajusteu la direcció de la llum per il·luminar tota l'escena.
- Premeu
Pas 2: Ajustar la Intensitat de les Llums
- Seleccioneu cada llum i ajusteu la seva intensitat a la pestanya
Light Properties
fins que obtingueu l'efecte desitjat.
- Renderització de la Imatge Final
Finalment, configurarem la càmera i renderitzarem la nostra escena.
Pas 1: Configurar la Càmera
-
Afegir una Càmera:
- Premeu
Shift + A
per obrir el menú d'afegir. - Seleccioneu
Camera
. - Col·loqueu la càmera en una posició que capturi tota l'escena.
- Premeu
-
Ajustar la Vista de la Càmera:
- Premeu
N
per obrir la barra lateral. - Aneu a la pestanya
View
i feu clic aCamera to View
per ajustar la vista de la càmera.
- Premeu
Pas 2: Renderitzar l'Escena
-
Configuració del Motor de Render:
- Aneu a la pestanya
Render Properties
. - Seleccioneu
Cycles
oEevee
com a motor de render.
- Aneu a la pestanya
-
Renderitzar la Imatge:
- Premeu
F12
per renderitzar la imatge. - Espereu que el procés de renderització finalitzi.
- Premeu
Exercici Pràctic
Crea una escena simple seguint els passos anteriors. Experimenta amb diferents materials, textures i configuracions de llum per veure com afecten l'aspecte final de la teva escena.
Solució de l'Exercici
-
Creació d'Objectes:
- Cub al centre. - Esfera a sobre del cub. - Pla escalat com a base.
-
Aplicació de Materials:
- Cub: Color base vermell. - Esfera: Color base blau. - Pla: Color base gris amb textura de fusta.
-
Configuració de la Il·luminació:
- Llum puntual sobre l'esfera. - Llum de sol il·luminant tota l'escena.
-
Renderització:
- Motor de render: Cycles. - Renderitzar amb `F12`.
Resum
En aquest tema, hem après a crear una escena simple a Blender, combinant objectes 3D, materials, textures i il·luminació. Aquest exercici ens ha permès veure com es poden integrar diferents tècniques per crear un projecte complet i atractiu. En el proper tema, ens endinsarem en el modelatge d'un personatge, aplicant tècniques més avançades.
Curs de Blender: De Principiant a Avançat
Mòdul 1: Introducció a Blender
- Començant amb Blender
- Entenent la Interfície de Blender
- Navegació i Controls Bàsics
- Creació i Guardat de Projectes
Mòdul 2: Tècniques Bàsiques de Modelatge
- Introducció al Modelatge 3D
- Treballant amb Primitives
- Transformacions Bàsiques: Moure, Rotar, Escalar
- Utilitzant Modificadors
Mòdul 3: Tècniques Avançades de Modelatge
- Modelatge de Superfície de Subdivisió
- Conceptes Bàsics d'Escultura
- Tècniques de Retopologia
- Utilitzant Booleans
Mòdul 4: Materials i Texturització
- Introducció als Materials
- Utilitzant l'Editor de Shaders
- Conceptes Bàsics de Mapeig UV
- Aplicació de Textures
Mòdul 5: Il·luminació i Renderització
- Introducció a la Il·luminació
- Tipus de Llums a Blender
- Configuració d'una Escena per Renderitzar
- Utilitzant el Motor de Render
Mòdul 6: Conceptes Bàsics d'Animació
- Introducció a l'Animació
- Conceptes Bàsics de Keyframing
- Utilitzant la Línia de Temps i el Dope Sheet
- Animant Objectes
Mòdul 7: Tècniques Avançades d'Animació
- Conceptes Bàsics de Rigging
- Animant Personatges
- Utilitzant l'Editor de Gràfics
- Simulacions de Física
Mòdul 8: Composició i Postprocessament
Mòdul 9: Tècniques Avançades i Consells
- Utilitzant Add-ons
- Optimitzant el Teu Flux de Treball
- Tècniques Avançades d'Escultura
- Creació de Materials Complexos