En aquest tema, aprendrem a crear una escena simple a Blender, combinant diversos elements que hem après en els mòduls anteriors. Aquest exercici ens ajudarà a consolidar els nostres coneixements i a veure com es poden integrar diferents tècniques per crear un projecte complet.

Objectius del Tema

  • Crear una escena simple amb objectes 3D.
  • Aplicar materials i textures als objectes.
  • Configurar la il·luminació de l'escena.
  • Renderitzar la imatge final.

Passos per Crear una Escena Simple

  1. Creació d'Objectes Bàsics

Comencem per crear els objectes bàsics que formaran part de la nostra escena.

Pas 1: Afegir Primitives

  1. Afegir un Cub:

    • Premeu Shift + A per obrir el menú d'afegir.
    • Seleccioneu Mesh > Cube.
    • Col·loqueu el cub al centre de l'escena.
  2. Afegir una Esfera:

    • Premeu Shift + A per obrir el menú d'afegir.
    • Seleccioneu Mesh > UV Sphere.
    • Col·loqueu l'esfera a la part superior del cub.
  3. Afegir un Pla:

    • Premeu Shift + A per obrir el menú d'afegir.
    • Seleccioneu Mesh > Plane.
    • Escaleu el pla per crear una base per als objectes (S per escalar, després 10 per augmentar la mida).

Pas 2: Transformacions Bàsiques

  • Moure: Seleccioneu l'esfera i premeu G per moure-la. Col·loqueu-la a la part superior del cub.
  • Rotar: Seleccioneu el cub i premeu R per rotar-lo lleugerament.
  • Escalar: Seleccioneu el pla i premeu S per escalar-lo fins que cobreixi una àrea més gran.

  1. Aplicació de Materials i Textures

Ara aplicarem materials i textures als nostres objectes per donar-los un aspecte més realista.

Pas 1: Crear Materials

  1. Material per al Cub:

    • Seleccioneu el cub.
    • Aneu a la pestanya Material Properties (icona de la bola).
    • Feu clic a New per crear un nou material.
    • Canvieu el color base a un color de la vostra elecció.
  2. Material per a l'Esfera:

    • Seleccioneu l'esfera.
    • Aneu a la pestanya Material Properties.
    • Feu clic a New per crear un nou material.
    • Canvieu el color base a un color diferent del cub.
  3. Material per al Pla:

    • Seleccioneu el pla.
    • Aneu a la pestanya Material Properties.
    • Feu clic a New per crear un nou material.
    • Canvieu el color base a un color neutre, com el gris.

Pas 2: Aplicar Textures

  1. Afegir una Textura al Pla:
    • Aneu a la pestanya Shader Editor.
    • Afegiu un node Image Texture (Shift + A > Texture > Image Texture).
    • Carregueu una imatge de textura desitjada.
    • Connecteu el node Image Texture al node Principled BSDF.

  1. Configuració de la Il·luminació

Una bona il·luminació és clau per a una escena atractiva.

Pas 1: Afegir Llums

  1. Afegir una Llum Puntual:

    • Premeu Shift + A per obrir el menú d'afegir.
    • Seleccioneu Light > Point Light.
    • Col·loqueu la llum per sobre de l'esfera.
  2. Afegir una Llum de Sol:

    • Premeu Shift + A per obrir el menú d'afegir.
    • Seleccioneu Light > Sun.
    • Ajusteu la direcció de la llum per il·luminar tota l'escena.

Pas 2: Ajustar la Intensitat de les Llums

  • Seleccioneu cada llum i ajusteu la seva intensitat a la pestanya Light Properties fins que obtingueu l'efecte desitjat.

  1. Renderització de la Imatge Final

Finalment, configurarem la càmera i renderitzarem la nostra escena.

Pas 1: Configurar la Càmera

  1. Afegir una Càmera:

    • Premeu Shift + A per obrir el menú d'afegir.
    • Seleccioneu Camera.
    • Col·loqueu la càmera en una posició que capturi tota l'escena.
  2. Ajustar la Vista de la Càmera:

    • Premeu N per obrir la barra lateral.
    • Aneu a la pestanya View i feu clic a Camera to View per ajustar la vista de la càmera.

Pas 2: Renderitzar l'Escena

  1. Configuració del Motor de Render:

    • Aneu a la pestanya Render Properties.
    • Seleccioneu Cycles o Eevee com a motor de render.
  2. Renderitzar la Imatge:

    • Premeu F12 per renderitzar la imatge.
    • Espereu que el procés de renderització finalitzi.

Exercici Pràctic

Crea una escena simple seguint els passos anteriors. Experimenta amb diferents materials, textures i configuracions de llum per veure com afecten l'aspecte final de la teva escena.

Solució de l'Exercici

  1. Creació d'Objectes:

    - Cub al centre.
    - Esfera a sobre del cub.
    - Pla escalat com a base.
    
  2. Aplicació de Materials:

    - Cub: Color base vermell.
    - Esfera: Color base blau.
    - Pla: Color base gris amb textura de fusta.
    
  3. Configuració de la Il·luminació:

    - Llum puntual sobre l'esfera.
    - Llum de sol il·luminant tota l'escena.
    
  4. Renderització:

    - Motor de render: Cycles.
    - Renderitzar amb `F12`.
    

Resum

En aquest tema, hem après a crear una escena simple a Blender, combinant objectes 3D, materials, textures i il·luminació. Aquest exercici ens ha permès veure com es poden integrar diferents tècniques per crear un projecte complet i atractiu. En el proper tema, ens endinsarem en el modelatge d'un personatge, aplicant tècniques més avançades.

Curs de Blender: De Principiant a Avançat

Mòdul 1: Introducció a Blender

Mòdul 2: Tècniques Bàsiques de Modelatge

Mòdul 3: Tècniques Avançades de Modelatge

Mòdul 4: Materials i Texturització

Mòdul 5: Il·luminació i Renderització

Mòdul 6: Conceptes Bàsics d'Animació

Mòdul 7: Tècniques Avançades d'Animació

Mòdul 8: Composició i Postprocessament

Mòdul 9: Tècniques Avançades i Consells

Mòdul 10: Aprenentatge Basat en Projectes

© Copyright 2024. Tots els drets reservats