El rigging és una tècnica essencial en l'animació 3D que permet donar moviment als models. En aquest mòdul, aprendrem els conceptes bàsics del rigging a Blender, incloent la creació d'ossos (bones), la configuració de jerarquies i la vinculació dels ossos amb els models.
- Introducció al Rigging
Què és el Rigging?
El rigging és el procés de crear un esquelet (rig) per a un model 3D que permeti animar-lo. Aquest esquelet està format per ossos (bones) que es poden moure, rotar i escalar per deformar el model associat.
Per què és important?
El rigging és crucial per a l'animació de personatges i objectes complexos. Permet controlar el moviment de manera precisa i realista, facilitant la creació d'animacions fluides i naturals.
- Creació d'Ossos (Bones)
Pas 1: Afegir un Esquelet Bàsic
- Selecciona el model al qual vols afegir un esquelet.
- Canvia al mode Objecte (Object Mode) si no hi ets.
- Afegeix un os (Add > Armature > Single Bone).
Pas 2: Editar l'Esquelet
- Selecciona l'os i canvia al mode Edició (Edit Mode).
- Mou, escala i rota l'os per ajustar-lo a la forma del model.
Pas 3: Afegir Més Ossos
- Selecciona l'extrem de l'os existent.
- Extrudeix un nou os (Extrude).
Exemple de Codi
# Afegir un os import bpy # Crear un nou esquelet bpy.ops.object.armature_add() # Canviar al mode Edició bpy.ops.object.mode_set(mode='EDIT') # Afegir un os nou bpy.ops.armature.extrude_move(TRANSFORM_OT_translate={"value":(0, 1, 0)})
- Configuració de Jerarquies
Pas 1: Crear una Jerarquia
- Selecciona l'os fill.
- Shift + Selecciona l'os pare.
- Estableix la relació de parent (Ctrl + P > Keep Offset).
Pas 2: Verificar la Jerarquia
- Canvia al mode Objecte.
- Mou l'os pare i observa com els ossos fills es mouen amb ell.
- Vinculació dels Ossos amb el Model
Pas 1: Vincular el Model a l'Esquelet
- Selecciona el model.
- Shift + Selecciona l'esquelet.
- Estableix la relació de parent (Ctrl + P > With Automatic Weights).
Pas 2: Ajustar els Pesos
- Selecciona el model.
- Canvia al mode Pesos (Weight Paint Mode).
- Pinta els pesos per ajustar la influència dels ossos sobre el model.
Exercici Pràctic
Objectiu
Crear un esquelet bàsic per a un model de personatge i vincular-lo correctament.
Passos
- Importa o crea un model de personatge.
- Afegeix un esquelet bàsic seguint els passos anteriors.
- Configura la jerarquia dels ossos.
- Vincula el model a l'esquelet amb pesos automàtics.
- Ajusta els pesos per assegurar-te que el model es deforma correctament.
Solució
# Importar el model import bpy # Afegir un esquelet bpy.ops.object.armature_add() # Canviar al mode Edició bpy.ops.object.mode_set(mode='EDIT') # Afegir ossos addicionals bpy.ops.armature.extrude_move(TRANSFORM_OT_translate={"value":(0, 1, 0)}) bpy.ops.armature.extrude_move(TRANSFORM_OT_translate={"value":(0, 1, 0)}) # Canviar al mode Objecte bpy.ops.object.mode_set(mode='OBJECT') # Seleccionar el model i l'esquelet bpy.ops.object.select_all(action='DESELECT') bpy.data.objects['Model'].select_set(True) bpy.data.objects['Armature'].select_set(True) # Establir la relació de parent bpy.ops.object.parent_set(type='ARMATURE_AUTO')
Conclusió
En aquest tema, hem après els conceptes bàsics del rigging a Blender, incloent la creació d'ossos, la configuració de jerarquies i la vinculació dels ossos amb els models. Aquestes habilitats són fonamentals per a l'animació de personatges i objectes complexos. En el següent tema, explorarem tècniques més avançades d'animació de personatges.
Curs de Blender: De Principiant a Avançat
Mòdul 1: Introducció a Blender
- Començant amb Blender
- Entenent la Interfície de Blender
- Navegació i Controls Bàsics
- Creació i Guardat de Projectes
Mòdul 2: Tècniques Bàsiques de Modelatge
- Introducció al Modelatge 3D
- Treballant amb Primitives
- Transformacions Bàsiques: Moure, Rotar, Escalar
- Utilitzant Modificadors
Mòdul 3: Tècniques Avançades de Modelatge
- Modelatge de Superfície de Subdivisió
- Conceptes Bàsics d'Escultura
- Tècniques de Retopologia
- Utilitzant Booleans
Mòdul 4: Materials i Texturització
- Introducció als Materials
- Utilitzant l'Editor de Shaders
- Conceptes Bàsics de Mapeig UV
- Aplicació de Textures
Mòdul 5: Il·luminació i Renderització
- Introducció a la Il·luminació
- Tipus de Llums a Blender
- Configuració d'una Escena per Renderitzar
- Utilitzant el Motor de Render
Mòdul 6: Conceptes Bàsics d'Animació
- Introducció a l'Animació
- Conceptes Bàsics de Keyframing
- Utilitzant la Línia de Temps i el Dope Sheet
- Animant Objectes
Mòdul 7: Tècniques Avançades d'Animació
- Conceptes Bàsics de Rigging
- Animant Personatges
- Utilitzant l'Editor de Gràfics
- Simulacions de Física
Mòdul 8: Composició i Postprocessament
Mòdul 9: Tècniques Avançades i Consells
- Utilitzant Add-ons
- Optimitzant el Teu Flux de Treball
- Tècniques Avançades d'Escultura
- Creació de Materials Complexos