En aquest tema, aprendrem com crear un nou projecte a Blender, com guardar-lo correctament i com gestionar els fitxers del projecte. Aquestes habilitats són fonamentals per assegurar que el teu treball es mantingui segur i organitzat.
- Creació d'un Nou Projecte
1.1. Obrir Blender
Quan obres Blender per primera vegada, veuràs la pantalla de benvinguda. Aquí pots seleccionar diverses opcions, però per crear un nou projecte, simplement fes clic a "General" per començar amb una escena buida.
1.2. Entenent l'Escena per Defecte
Quan obres un nou projecte, Blender carrega una escena per defecte que inclou:
- Un cub
- Una càmera
- Una llum
Aquesta configuració bàsica és suficient per començar a treballar immediatament.
1.3. Configuració Inicial
Abans de començar a modelar, és una bona pràctica configurar algunes preferències inicials:
- Unitats de Mesura: Pots configurar les unitats de mesura a "Scene Properties" > "Units".
- Guardat Automàtic: Activa el guardat automàtic a "Edit" > "Preferences" > "Save & Load" > "Auto Save".
- Guardat del Projecte
2.1. Guardar per Primera Vegada
Per guardar el teu projecte per primera vegada:
- Ves a "File" > "Save As".
- Selecciona la ubicació on vols guardar el fitxer.
- Assigna un nom al teu projecte.
- Fes clic a "Save As Blender File".
2.2. Guardar Canvis
Després de guardar el projecte per primera vegada, pots guardar els canvis simplement prement Ctrl + S
o anant a "File" > "Save".
2.3. Guardar Versions
És una bona pràctica guardar versions del teu projecte per poder tornar a estats anteriors si cal:
- Ves a "File" > "Save As".
- Canvia lleugerament el nom del fitxer (per exemple, afegint un número de versió).
- Fes clic a "Save As Blender File".
- Gestió de Fitxers del Projecte
3.1. Organització de Fitxers
Per mantenir el teu projecte organitzat, és recomanable crear una estructura de carpetes clara. Per exemple:
3.2. Enllaçar Fitxers Externs
Blender permet enllaçar fitxers externs com imatges de textures o altres models. Per enllaçar un fitxer:
- Ves a "File" > "Link" o "Append".
- Selecciona el fitxer que vols enllaçar.
- Selecciona l'objecte o material que vols importar.
3.3. Empaquetar Dades
Per assegurar que tots els recursos externs es mantenen amb el teu projecte, pots empaquetar les dades:
- Ves a "File" > "External Data" > "Pack All Into .blend".
- Això inclourà totes les textures i altres fitxers externs dins del fitxer .blend.
Exercicis Pràctics
Exercici 1: Crear i Guardar un Nou Projecte
- Obre Blender i crea un nou projecte.
- Configura les unitats de mesura a metres.
- Guarda el projecte amb el nom "PrimerProjecte.blend".
Exercici 2: Guardar Versions
- Fes alguns canvis a l'escena (per exemple, mou el cub).
- Guarda el projecte com "PrimerProjecte_v1.blend".
- Fes més canvis (per exemple, afegeix una esfera).
- Guarda el projecte com "PrimerProjecte_v2.blend".
Exercici 3: Organitzar Fitxers
- Crea una estructura de carpetes per al teu projecte.
- Guarda el fitxer .blend a la carpeta principal.
- Afegeix una textura a l'escena i guarda-la a la carpeta "Textures".
- Empaqueta totes les dades externes dins del fitxer .blend.
Resum
En aquesta secció, hem après com crear un nou projecte a Blender, com guardar-lo correctament i com gestionar els fitxers del projecte. Aquestes habilitats són essencials per mantenir el teu treball segur i organitzat. En el proper mòdul, explorarem les tècniques bàsiques de modelatge per començar a donar forma a les teves idees en 3D.
Curs de Blender: De Principiant a Avançat
Mòdul 1: Introducció a Blender
- Començant amb Blender
- Entenent la Interfície de Blender
- Navegació i Controls Bàsics
- Creació i Guardat de Projectes
Mòdul 2: Tècniques Bàsiques de Modelatge
- Introducció al Modelatge 3D
- Treballant amb Primitives
- Transformacions Bàsiques: Moure, Rotar, Escalar
- Utilitzant Modificadors
Mòdul 3: Tècniques Avançades de Modelatge
- Modelatge de Superfície de Subdivisió
- Conceptes Bàsics d'Escultura
- Tècniques de Retopologia
- Utilitzant Booleans
Mòdul 4: Materials i Texturització
- Introducció als Materials
- Utilitzant l'Editor de Shaders
- Conceptes Bàsics de Mapeig UV
- Aplicació de Textures
Mòdul 5: Il·luminació i Renderització
- Introducció a la Il·luminació
- Tipus de Llums a Blender
- Configuració d'una Escena per Renderitzar
- Utilitzant el Motor de Render
Mòdul 6: Conceptes Bàsics d'Animació
- Introducció a l'Animació
- Conceptes Bàsics de Keyframing
- Utilitzant la Línia de Temps i el Dope Sheet
- Animant Objectes
Mòdul 7: Tècniques Avançades d'Animació
- Conceptes Bàsics de Rigging
- Animant Personatges
- Utilitzant l'Editor de Gràfics
- Simulacions de Física
Mòdul 8: Composició i Postprocessament
Mòdul 9: Tècniques Avançades i Consells
- Utilitzant Add-ons
- Optimitzant el Teu Flux de Treball
- Tècniques Avançades d'Escultura
- Creació de Materials Complexos