En aquest tema, aprendrem a navegar per l'espai 3D de Blender i a utilitzar els controls bàsics per manipular objectes. La navegació eficient és essencial per treballar còmodament i de manera efectiva en Blender.

  1. Navegació per l'Espai 3D

1.1. Vista 3D

La Vista 3D és la finestra principal on es visualitzen i manipulen els objectes en l'espai tridimensional. Aquí tens algunes accions bàsiques per navegar per aquesta vista:

  • Rotar la Vista:

    • Ratolí: Mantingues premut el botó del mig del ratolí (MMB) i mou el ratolí.
    • Teclat: Utilitza el teclat numèric (Numpad) per canviar ràpidament la vista (7 per vista superior, 1 per vista frontal, 3 per vista lateral).
  • Desplaçar la Vista:

    • Ratolí: Mantingues premut Shift + MMB i mou el ratolí.
    • Teclat: Utilitza les tecles Shift + F per entrar en el mode de vol i moure't amb les tecles WASD.
  • Fer Zoom:

    • Ratolí: Utilitza la roda del ratolí per fer zoom endavant o enrere.
    • Teclat: Utilitza les tecles + i - del Numpad per fer zoom.

1.2. Centrar la Vista

  • Centrar en un Objecte:
    • Selecciona l'objecte i prem la tecla . (punt) del Numpad per centrar la vista en l'objecte seleccionat.

  1. Selecció i Manipulació d'Objectes

2.1. Selecció d'Objectes

  • Seleccionar un Objecte:

    • Ratolí: Fes clic amb el botó esquerre del ratolí (LMB) sobre l'objecte.
    • Teclat: Utilitza la tecla A per seleccionar tots els objectes o Alt + A per desseleccionar tots.
  • Seleccionar Múltiples Objectes:

    • Mantingues premut Shift i fes clic amb LMB sobre els objectes que vols seleccionar.

2.2. Transformacions Bàsiques

Les transformacions bàsiques inclouen moure, rotar i escalar objectes. Aquestes accions es poden realitzar utilitzant les eines de la barra d'eines o les tecles de drecera.

  • Moure (G):

    • Selecciona l'objecte i prem la tecla G. Mou el ratolí per desplaçar l'objecte. Prem Enter per confirmar o Esc per cancel·lar.
  • Rotar (R):

    • Selecciona l'objecte i prem la tecla R. Mou el ratolí per rotar l'objecte. Prem Enter per confirmar o Esc per cancel·lar.
  • Escalar (S):

    • Selecciona l'objecte i prem la tecla S. Mou el ratolí per escalar l'objecte. Prem Enter per confirmar o Esc per cancel·lar.

2.3. Transformacions en Eixos Concrets

  • Moure en un Eix Concret:

    • Prem G seguit de X, Y o Z per moure l'objecte només en l'eix X, Y o Z respectivament.
  • Rotar en un Eix Concret:

    • Prem R seguit de X, Y o Z per rotar l'objecte només en l'eix X, Y o Z respectivament.
  • Escalar en un Eix Concret:

    • Prem S seguit de X, Y o Z per escalar l'objecte només en l'eix X, Y o Z respectivament.

  1. Exercicis Pràctics

Exercici 1: Navegació Bàsica

  1. Obre Blender i crea un nou projecte.
  2. Practica rotar, desplaçar i fer zoom a la Vista 3D utilitzant el ratolí i el teclat.
  3. Selecciona el cub per defecte i centra la vista en ell.

Exercici 2: Manipulació d'Objectes

  1. Selecciona el cub per defecte.
  2. Mou el cub a una nova posició utilitzant la tecla G.
  3. Rota el cub utilitzant la tecla R.
  4. Escala el cub utilitzant la tecla S.
  5. Mou, rota i escala el cub en eixos concrets (X, Y, Z).

Solucions dels Exercicis

Solució Exercici 1

  1. Obre Blender i crea un nou projecte.
  2. Practica rotar (MMB), desplaçar (Shift + MMB) i fer zoom (roda del ratolí) a la Vista 3D.
  3. Selecciona el cub per defecte fent clic amb LMB i prem . (punt) del Numpad per centrar la vista en ell.

Solució Exercici 2

  1. Selecciona el cub per defecte fent clic amb LMB.
  2. Prem G i mou el ratolí per desplaçar el cub. Prem Enter per confirmar.
  3. Prem R i mou el ratolí per rotar el cub. Prem Enter per confirmar.
  4. Prem S i mou el ratolí per escalar el cub. Prem Enter per confirmar.
  5. Prem G seguit de X, Y o Z per moure el cub en un eix concret. Prem R seguit de X, Y o Z per rotar el cub en un eix concret. Prem S seguit de X, Y o Z per escalar el cub en un eix concret.

Conclusió

En aquesta secció, hem après a navegar per l'espai 3D de Blender i a utilitzar els controls bàsics per seleccionar i manipular objectes. Aquests conceptes són fonamentals per treballar de manera eficient en Blender. En el següent tema, explorarem com crear i guardar projectes per assegurar-nos que el nostre treball es mantingui segur i organitzat.

Curs de Blender: De Principiant a Avançat

Mòdul 1: Introducció a Blender

Mòdul 2: Tècniques Bàsiques de Modelatge

Mòdul 3: Tècniques Avançades de Modelatge

Mòdul 4: Materials i Texturització

Mòdul 5: Il·luminació i Renderització

Mòdul 6: Conceptes Bàsics d'Animació

Mòdul 7: Tècniques Avançades d'Animació

Mòdul 8: Composició i Postprocessament

Mòdul 9: Tècniques Avançades i Consells

Mòdul 10: Aprenentatge Basat en Projectes

© Copyright 2024. Tots els drets reservats