En aquest tema, aprendrem a navegar per l'espai 3D de Blender i a utilitzar els controls bàsics per manipular objectes. La navegació eficient és essencial per treballar còmodament i de manera efectiva en Blender.
- Navegació per l'Espai 3D
 
1.1. Vista 3D
La Vista 3D és la finestra principal on es visualitzen i manipulen els objectes en l'espai tridimensional. Aquí tens algunes accions bàsiques per navegar per aquesta vista:
- 
Rotar la Vista:
- Ratolí: Mantingues premut el botó del mig del ratolí (MMB) i mou el ratolí.
 - Teclat: Utilitza el teclat numèric (Numpad) per canviar ràpidament la vista (7 per vista superior, 1 per vista frontal, 3 per vista lateral).
 
 - 
Desplaçar la Vista:
- Ratolí: Mantingues premut Shift + MMB i mou el ratolí.
 - Teclat: Utilitza les tecles Shift + F per entrar en el mode de vol i moure't amb les tecles WASD.
 
 - 
Fer Zoom:
- Ratolí: Utilitza la roda del ratolí per fer zoom endavant o enrere.
 - Teclat: Utilitza les tecles + i - del Numpad per fer zoom.
 
 
1.2. Centrar la Vista
- Centrar en un Objecte:
- Selecciona l'objecte i prem la tecla 
.(punt) del Numpad per centrar la vista en l'objecte seleccionat. 
 - Selecciona l'objecte i prem la tecla 
 
- Selecció i Manipulació d'Objectes
 
2.1. Selecció d'Objectes
- 
Seleccionar un Objecte:
- Ratolí: Fes clic amb el botó esquerre del ratolí (LMB) sobre l'objecte.
 - Teclat: Utilitza la tecla A per seleccionar tots els objectes o Alt + A per desseleccionar tots.
 
 - 
Seleccionar Múltiples Objectes:
- Mantingues premut Shift i fes clic amb LMB sobre els objectes que vols seleccionar.
 
 
2.2. Transformacions Bàsiques
Les transformacions bàsiques inclouen moure, rotar i escalar objectes. Aquestes accions es poden realitzar utilitzant les eines de la barra d'eines o les tecles de drecera.
- 
Moure (G):
- Selecciona l'objecte i prem la tecla G. Mou el ratolí per desplaçar l'objecte. Prem Enter per confirmar o Esc per cancel·lar.
 
 - 
Rotar (R):
- Selecciona l'objecte i prem la tecla R. Mou el ratolí per rotar l'objecte. Prem Enter per confirmar o Esc per cancel·lar.
 
 - 
Escalar (S):
- Selecciona l'objecte i prem la tecla S. Mou el ratolí per escalar l'objecte. Prem Enter per confirmar o Esc per cancel·lar.
 
 
2.3. Transformacions en Eixos Concrets
- 
Moure en un Eix Concret:
- Prem G seguit de X, Y o Z per moure l'objecte només en l'eix X, Y o Z respectivament.
 
 - 
Rotar en un Eix Concret:
- Prem R seguit de X, Y o Z per rotar l'objecte només en l'eix X, Y o Z respectivament.
 
 - 
Escalar en un Eix Concret:
- Prem S seguit de X, Y o Z per escalar l'objecte només en l'eix X, Y o Z respectivament.
 
 
- Exercicis Pràctics
 
Exercici 1: Navegació Bàsica
- Obre Blender i crea un nou projecte.
 - Practica rotar, desplaçar i fer zoom a la Vista 3D utilitzant el ratolí i el teclat.
 - Selecciona el cub per defecte i centra la vista en ell.
 
Exercici 2: Manipulació d'Objectes
- Selecciona el cub per defecte.
 - Mou el cub a una nova posició utilitzant la tecla G.
 - Rota el cub utilitzant la tecla R.
 - Escala el cub utilitzant la tecla S.
 - Mou, rota i escala el cub en eixos concrets (X, Y, Z).
 
Solucions dels Exercicis
Solució Exercici 1
- Obre Blender i crea un nou projecte.
 - Practica rotar (MMB), desplaçar (Shift + MMB) i fer zoom (roda del ratolí) a la Vista 3D.
 - Selecciona el cub per defecte fent clic amb LMB i prem 
.(punt) del Numpad per centrar la vista en ell. 
Solució Exercici 2
- Selecciona el cub per defecte fent clic amb LMB.
 - Prem G i mou el ratolí per desplaçar el cub. Prem Enter per confirmar.
 - Prem R i mou el ratolí per rotar el cub. Prem Enter per confirmar.
 - Prem S i mou el ratolí per escalar el cub. Prem Enter per confirmar.
 - Prem G seguit de X, Y o Z per moure el cub en un eix concret. Prem R seguit de X, Y o Z per rotar el cub en un eix concret. Prem S seguit de X, Y o Z per escalar el cub en un eix concret.
 
Conclusió
En aquesta secció, hem après a navegar per l'espai 3D de Blender i a utilitzar els controls bàsics per seleccionar i manipular objectes. Aquests conceptes són fonamentals per treballar de manera eficient en Blender. En el següent tema, explorarem com crear i guardar projectes per assegurar-nos que el nostre treball es mantingui segur i organitzat.
Curs de Blender: De Principiant a Avançat
Mòdul 1: Introducció a Blender
- Començant amb Blender
 - Entenent la Interfície de Blender
 - Navegació i Controls Bàsics
 - Creació i Guardat de Projectes
 
Mòdul 2: Tècniques Bàsiques de Modelatge
- Introducció al Modelatge 3D
 - Treballant amb Primitives
 - Transformacions Bàsiques: Moure, Rotar, Escalar
 - Utilitzant Modificadors
 
Mòdul 3: Tècniques Avançades de Modelatge
- Modelatge de Superfície de Subdivisió
 - Conceptes Bàsics d'Escultura
 - Tècniques de Retopologia
 - Utilitzant Booleans
 
Mòdul 4: Materials i Texturització
- Introducció als Materials
 - Utilitzant l'Editor de Shaders
 - Conceptes Bàsics de Mapeig UV
 - Aplicació de Textures
 
Mòdul 5: Il·luminació i Renderització
- Introducció a la Il·luminació
 - Tipus de Llums a Blender
 - Configuració d'una Escena per Renderitzar
 - Utilitzant el Motor de Render
 
Mòdul 6: Conceptes Bàsics d'Animació
- Introducció a l'Animació
 - Conceptes Bàsics de Keyframing
 - Utilitzant la Línia de Temps i el Dope Sheet
 - Animant Objectes
 
Mòdul 7: Tècniques Avançades d'Animació
- Conceptes Bàsics de Rigging
 - Animant Personatges
 - Utilitzant l'Editor de Gràfics
 - Simulacions de Física
 
Mòdul 8: Composició i Postprocessament
Mòdul 9: Tècniques Avançades i Consells
- Utilitzant Add-ons
 - Optimitzant el Teu Flux de Treball
 - Tècniques Avançades d'Escultura
 - Creació de Materials Complexos
 
