En aquest mòdul, aprendrem els conceptes bàsics sobre materials a Blender. Els materials són essencials per donar aparença i realisme als objectes 3D. A través d'aquest tema, explorarem com crear i aplicar materials als nostres models.
Objectius del Tema
- Entendre què són els materials i la seva importància.
- Aprendre a crear materials bàsics a Blender.
- Familiaritzar-se amb les propietats dels materials.
- Aplicar materials a objectes 3D.
Què són els Materials?
Els materials defineixen com la superfície d'un objecte interactua amb la llum. Això inclou aspectes com el color, la brillantor, la transparència i la textura. A Blender, els materials es creen i es gestionen a través de l'Editor de Shaders.
Creació de Materials Bàsics
Pas 1: Obrir l'Editor de Shaders
- Selecciona l'objecte al qual vols aplicar un material.
- A la part inferior de la interfície de Blender, canvia a la vista de l'Editor de Shaders.
Pas 2: Afegir un Nou Material
- A la pestanya de Materials (a la part dreta de la interfície), fes clic a Nou per crear un nou material.
- Això afegirà un material bàsic a l'objecte seleccionat.
Pas 3: Editar les Propietats del Material
- A l'Editor de Shaders, veuràs un node anomenat Principled BSDF. Aquest node és el cor del material i conté moltes propietats que pots ajustar.
- Pots canviar el color del material fent clic a la mostra de color al node Base Color.
- Ajusta la Roughness per controlar la rugositat de la superfície. Valors baixos faran que la superfície sigui més brillant, mentre que valors alts la faran més mat.
- La Metallic controla si la superfície té propietats metàl·liques. Un valor de 1 farà que l'objecte sembli metall, mentre que un valor de 0 farà que sembli no metàl·lic.
Exemple Pràctic
import bpy # Crear un nou material material = bpy.data.materials.new(name="MaterialExemple") material.use_nodes = True # Obtenir el node Principled BSDF principled_bsdf = material.node_tree.nodes.get("Principled BSDF") # Ajustar el color base principled_bsdf.inputs['Base Color'].default_value = (0.8, 0.2, 0.2, 1) # Color vermell # Ajustar la rugositat principled_bsdf.inputs['Roughness'].default_value = 0.5 # Ajustar la propietat metàl·lica principled_bsdf.inputs['Metallic'].default_value = 0.0 # Assignar el material a l'objecte actiu if bpy.context.object.data.materials: bpy.context.object.data.materials[0] = material else: bpy.context.object.data.materials.append(material)
Aplicació de Materials a Objectes 3D
Pas 1: Seleccionar l'Objecte
- Selecciona l'objecte al qual vols aplicar el material.
Pas 2: Assignar el Material
- A la pestanya de Materials, selecciona el material que has creat de la llista desplegable.
- El material s'aplicarà immediatament a l'objecte seleccionat.
Exercici Pràctic
Exercici 1: Crear i Aplicar un Material
- Crea un nou material amb un color blau i una rugositat de 0.3.
- Aplica aquest material a un cub a la teva escena.
Solució
import bpy # Crear un nou material material_blau = bpy.data.materials.new(name="MaterialBlau") material_blau.use_nodes = True # Obtenir el node Principled BSDF principled_bsdf = material_blau.node_tree.nodes.get("Principled BSDF") # Ajustar el color base principled_bsdf.inputs['Base Color'].default_value = (0.0, 0.0, 1.0, 1) # Color blau # Ajustar la rugositat principled_bsdf.inputs['Roughness'].default_value = 0.3 # Crear un cub bpy.ops.mesh.primitive_cube_add(size=2) cub = bpy.context.object # Assignar el material al cub if cub.data.materials: cub.data.materials[0] = material_blau else: cub.data.materials.append(material_blau)
Resum
En aquest tema, hem après què són els materials i com crear-los i aplicar-los a Blender. Hem explorat les propietats bàsiques dels materials i hem vist com ajustar-les per obtenir diferents efectes visuals. A més, hem practicat la creació i aplicació de materials a objectes 3D. En el proper tema, aprofundirem en l'ús de l'Editor de Shaders per crear materials més complexos.
Curs de Blender: De Principiant a Avançat
Mòdul 1: Introducció a Blender
- Començant amb Blender
- Entenent la Interfície de Blender
- Navegació i Controls Bàsics
- Creació i Guardat de Projectes
Mòdul 2: Tècniques Bàsiques de Modelatge
- Introducció al Modelatge 3D
- Treballant amb Primitives
- Transformacions Bàsiques: Moure, Rotar, Escalar
- Utilitzant Modificadors
Mòdul 3: Tècniques Avançades de Modelatge
- Modelatge de Superfície de Subdivisió
- Conceptes Bàsics d'Escultura
- Tècniques de Retopologia
- Utilitzant Booleans
Mòdul 4: Materials i Texturització
- Introducció als Materials
- Utilitzant l'Editor de Shaders
- Conceptes Bàsics de Mapeig UV
- Aplicació de Textures
Mòdul 5: Il·luminació i Renderització
- Introducció a la Il·luminació
- Tipus de Llums a Blender
- Configuració d'una Escena per Renderitzar
- Utilitzant el Motor de Render
Mòdul 6: Conceptes Bàsics d'Animació
- Introducció a l'Animació
- Conceptes Bàsics de Keyframing
- Utilitzant la Línia de Temps i el Dope Sheet
- Animant Objectes
Mòdul 7: Tècniques Avançades d'Animació
- Conceptes Bàsics de Rigging
- Animant Personatges
- Utilitzant l'Editor de Gràfics
- Simulacions de Física
Mòdul 8: Composició i Postprocessament
Mòdul 9: Tècniques Avançades i Consells
- Utilitzant Add-ons
- Optimitzant el Teu Flux de Treball
- Tècniques Avançades d'Escultura
- Creació de Materials Complexos