En aquest mòdul, aprendrem els conceptes bàsics sobre materials a Blender. Els materials són essencials per donar aparença i realisme als objectes 3D. A través d'aquest tema, explorarem com crear i aplicar materials als nostres models.

Objectius del Tema

  • Entendre què són els materials i la seva importància.
  • Aprendre a crear materials bàsics a Blender.
  • Familiaritzar-se amb les propietats dels materials.
  • Aplicar materials a objectes 3D.

Què són els Materials?

Els materials defineixen com la superfície d'un objecte interactua amb la llum. Això inclou aspectes com el color, la brillantor, la transparència i la textura. A Blender, els materials es creen i es gestionen a través de l'Editor de Shaders.

Creació de Materials Bàsics

Pas 1: Obrir l'Editor de Shaders

  1. Selecciona l'objecte al qual vols aplicar un material.
  2. A la part inferior de la interfície de Blender, canvia a la vista de l'Editor de Shaders.

Pas 2: Afegir un Nou Material

  1. A la pestanya de Materials (a la part dreta de la interfície), fes clic a Nou per crear un nou material.
  2. Això afegirà un material bàsic a l'objecte seleccionat.

Pas 3: Editar les Propietats del Material

  1. A l'Editor de Shaders, veuràs un node anomenat Principled BSDF. Aquest node és el cor del material i conté moltes propietats que pots ajustar.
  2. Pots canviar el color del material fent clic a la mostra de color al node Base Color.
  3. Ajusta la Roughness per controlar la rugositat de la superfície. Valors baixos faran que la superfície sigui més brillant, mentre que valors alts la faran més mat.
  4. La Metallic controla si la superfície té propietats metàl·liques. Un valor de 1 farà que l'objecte sembli metall, mentre que un valor de 0 farà que sembli no metàl·lic.

Exemple Pràctic

import bpy

# Crear un nou material
material = bpy.data.materials.new(name="MaterialExemple")
material.use_nodes = True

# Obtenir el node Principled BSDF
principled_bsdf = material.node_tree.nodes.get("Principled BSDF")

# Ajustar el color base
principled_bsdf.inputs['Base Color'].default_value = (0.8, 0.2, 0.2, 1)  # Color vermell

# Ajustar la rugositat
principled_bsdf.inputs['Roughness'].default_value = 0.5

# Ajustar la propietat metàl·lica
principled_bsdf.inputs['Metallic'].default_value = 0.0

# Assignar el material a l'objecte actiu
if bpy.context.object.data.materials:
    bpy.context.object.data.materials[0] = material
else:
    bpy.context.object.data.materials.append(material)

Aplicació de Materials a Objectes 3D

Pas 1: Seleccionar l'Objecte

  1. Selecciona l'objecte al qual vols aplicar el material.

Pas 2: Assignar el Material

  1. A la pestanya de Materials, selecciona el material que has creat de la llista desplegable.
  2. El material s'aplicarà immediatament a l'objecte seleccionat.

Exercici Pràctic

Exercici 1: Crear i Aplicar un Material

  1. Crea un nou material amb un color blau i una rugositat de 0.3.
  2. Aplica aquest material a un cub a la teva escena.

Solució

import bpy

# Crear un nou material
material_blau = bpy.data.materials.new(name="MaterialBlau")
material_blau.use_nodes = True

# Obtenir el node Principled BSDF
principled_bsdf = material_blau.node_tree.nodes.get("Principled BSDF")

# Ajustar el color base
principled_bsdf.inputs['Base Color'].default_value = (0.0, 0.0, 1.0, 1)  # Color blau

# Ajustar la rugositat
principled_bsdf.inputs['Roughness'].default_value = 0.3

# Crear un cub
bpy.ops.mesh.primitive_cube_add(size=2)
cub = bpy.context.object

# Assignar el material al cub
if cub.data.materials:
    cub.data.materials[0] = material_blau
else:
    cub.data.materials.append(material_blau)

Resum

En aquest tema, hem après què són els materials i com crear-los i aplicar-los a Blender. Hem explorat les propietats bàsiques dels materials i hem vist com ajustar-les per obtenir diferents efectes visuals. A més, hem practicat la creació i aplicació de materials a objectes 3D. En el proper tema, aprofundirem en l'ús de l'Editor de Shaders per crear materials més complexos.

Curs de Blender: De Principiant a Avançat

Mòdul 1: Introducció a Blender

Mòdul 2: Tècniques Bàsiques de Modelatge

Mòdul 3: Tècniques Avançades de Modelatge

Mòdul 4: Materials i Texturització

Mòdul 5: Il·luminació i Renderització

Mòdul 6: Conceptes Bàsics d'Animació

Mòdul 7: Tècniques Avançades d'Animació

Mòdul 8: Composició i Postprocessament

Mòdul 9: Tècniques Avançades i Consells

Mòdul 10: Aprenentatge Basat en Projectes

© Copyright 2024. Tots els drets reservats