El compositor de Blender és una eina poderosa que permet combinar diferents elements visuals, aplicar efectes especials, i realitzar correccions de color i altres ajustos postprocessament. En aquesta secció, aprendrem a utilitzar el compositor per millorar les nostres escenes i donar-los un acabat professional.
- Introducció al Compositor
 
Què és el Compositor?
El compositor és una eina de postprocessament que permet combinar diferents imatges i aplicar efectes per crear una imatge final. És especialment útil per a la correcció de color, l'addició d'efectes especials, i la composició de múltiples capes d'imatges.
Per què utilitzar el Compositor?
- Correcció de color: Ajustar els colors de la teva escena per aconseguir l'ambient desitjat.
 - Efectes especials: Afegir efectes com el desenfocament, la brillantor, i altres.
 - Composició de capes: Combinar diferents elements visuals en una sola imatge.
 
- Configuració del Compositor
 
Activació del Compositor
- Obre Blender i carrega el teu projecte.
 - Canvia a la pestanya de Compositing a la part superior de la interfície.
 - Marca la casella Use Nodes per activar el compositor.
 
Interfície del Compositor
- Node Editor: Aquí és on crearàs i connectaràs els nodes per aplicar els efectes.
 - Render Layers: Representa les capes de la teva escena renderitzada.
 - Viewer Node: Permet veure el resultat de la composició en temps real.
 
- Nodes Bàsics del Compositor
 
Tipus de Nodes
- Input Nodes: Com el node de Render Layers, que proporciona la imatge renderitzada.
 - Output Nodes: Com el node de Composite, que és la sortida final de la composició.
 - Color Nodes: Per ajustar els colors, com el node de RGB Curves.
 - Filter Nodes: Per aplicar efectes com el desenfocament, com el node de Blur.
 
Exemple de Nodes Bàsics
Exemple Pràctic: Ajust de Color
- Afegeix un node de Render Layers (Shift + A > Input > Render Layers).
 - Afegeix un node de RGB Curves (Shift + A > Color > RGB Curves).
 - Connecta la sortida del node de Render Layers a l'entrada del node de RGB Curves.
 - Afegeix un node de Composite (Shift + A > Output > Composite).
 - Connecta la sortida del node de RGB Curves a l'entrada del node de Composite.
 
- Ajusta les corbes de color al node de RGB Curves per modificar els colors de la teva imatge.
 
- Aplicació d'Efectes
 
Desenfocament (Blur)
- Afegeix un node de Blur (Shift + A > Filter > Blur).
 - Connecta la sortida del node de RGB Curves a l'entrada del node de Blur.
 - Connecta la sortida del node de Blur a l'entrada del node de Composite.
 
- Ajusta els paràmetres del node de Blur per aplicar el desenfocament desitjat.
 
Exemple de Codi
- Visualització del Resultat
 
Utilitzant el Viewer Node
- Afegeix un node de Viewer (Shift + A > Output > Viewer).
 - Connecta la sortida del node de Blur a l'entrada del node de Viewer.
 
- Això et permetrà veure el resultat de la composició en temps real a la finestra de visualització.
 
- Exercicis Pràctics
 
Exercici 1: Correcció de Color
- Carrega una escena renderitzada.
 - Utilitza el node de RGB Curves per ajustar els colors de la imatge.
 - Visualitza el resultat utilitzant el node de Viewer.
 
Exercici 2: Aplicació de Desenfocament
- Afegeix un node de Blur a la teva composició.
 - Ajusta els paràmetres per aplicar un desenfocament suau.
 - Visualitza el resultat utilitzant el node de Viewer.
 
- Resum
 
En aquesta secció, hem après a utilitzar el compositor de Blender per aplicar correccions de color i efectes especials a les nostres imatges renderitzades. Hem vist com configurar el compositor, utilitzar nodes bàsics, i aplicar efectes com el desenfocament. Amb aquestes tècniques, pots millorar significativament la qualitat visual de les teves escenes.
En la següent secció, explorarem la Correcció de Color i Gradació per donar un acabat professional a les teves imatges.
Curs de Blender: De Principiant a Avançat
Mòdul 1: Introducció a Blender
- Començant amb Blender
 - Entenent la Interfície de Blender
 - Navegació i Controls Bàsics
 - Creació i Guardat de Projectes
 
Mòdul 2: Tècniques Bàsiques de Modelatge
- Introducció al Modelatge 3D
 - Treballant amb Primitives
 - Transformacions Bàsiques: Moure, Rotar, Escalar
 - Utilitzant Modificadors
 
Mòdul 3: Tècniques Avançades de Modelatge
- Modelatge de Superfície de Subdivisió
 - Conceptes Bàsics d'Escultura
 - Tècniques de Retopologia
 - Utilitzant Booleans
 
Mòdul 4: Materials i Texturització
- Introducció als Materials
 - Utilitzant l'Editor de Shaders
 - Conceptes Bàsics de Mapeig UV
 - Aplicació de Textures
 
Mòdul 5: Il·luminació i Renderització
- Introducció a la Il·luminació
 - Tipus de Llums a Blender
 - Configuració d'una Escena per Renderitzar
 - Utilitzant el Motor de Render
 
Mòdul 6: Conceptes Bàsics d'Animació
- Introducció a l'Animació
 - Conceptes Bàsics de Keyframing
 - Utilitzant la Línia de Temps i el Dope Sheet
 - Animant Objectes
 
Mòdul 7: Tècniques Avançades d'Animació
- Conceptes Bàsics de Rigging
 - Animant Personatges
 - Utilitzant l'Editor de Gràfics
 - Simulacions de Física
 
Mòdul 8: Composició i Postprocessament
Mòdul 9: Tècniques Avançades i Consells
- Utilitzant Add-ons
 - Optimitzant el Teu Flux de Treball
 - Tècniques Avançades d'Escultura
 - Creació de Materials Complexos
 
