El compositor de Blender és una eina poderosa que permet combinar diferents elements visuals, aplicar efectes especials, i realitzar correccions de color i altres ajustos postprocessament. En aquesta secció, aprendrem a utilitzar el compositor per millorar les nostres escenes i donar-los un acabat professional.
- Introducció al Compositor
Què és el Compositor?
El compositor és una eina de postprocessament que permet combinar diferents imatges i aplicar efectes per crear una imatge final. És especialment útil per a la correcció de color, l'addició d'efectes especials, i la composició de múltiples capes d'imatges.
Per què utilitzar el Compositor?
- Correcció de color: Ajustar els colors de la teva escena per aconseguir l'ambient desitjat.
- Efectes especials: Afegir efectes com el desenfocament, la brillantor, i altres.
- Composició de capes: Combinar diferents elements visuals en una sola imatge.
- Configuració del Compositor
Activació del Compositor
- Obre Blender i carrega el teu projecte.
- Canvia a la pestanya de Compositing a la part superior de la interfície.
- Marca la casella Use Nodes per activar el compositor.
Interfície del Compositor
- Node Editor: Aquí és on crearàs i connectaràs els nodes per aplicar els efectes.
- Render Layers: Representa les capes de la teva escena renderitzada.
- Viewer Node: Permet veure el resultat de la composició en temps real.
- Nodes Bàsics del Compositor
Tipus de Nodes
- Input Nodes: Com el node de Render Layers, que proporciona la imatge renderitzada.
- Output Nodes: Com el node de Composite, que és la sortida final de la composició.
- Color Nodes: Per ajustar els colors, com el node de RGB Curves.
- Filter Nodes: Per aplicar efectes com el desenfocament, com el node de Blur.
Exemple de Nodes Bàsics
Exemple Pràctic: Ajust de Color
- Afegeix un node de Render Layers (Shift + A > Input > Render Layers).
- Afegeix un node de RGB Curves (Shift + A > Color > RGB Curves).
- Connecta la sortida del node de Render Layers a l'entrada del node de RGB Curves.
- Afegeix un node de Composite (Shift + A > Output > Composite).
- Connecta la sortida del node de RGB Curves a l'entrada del node de Composite.
- Ajusta les corbes de color al node de RGB Curves per modificar els colors de la teva imatge.
- Aplicació d'Efectes
Desenfocament (Blur)
- Afegeix un node de Blur (Shift + A > Filter > Blur).
- Connecta la sortida del node de RGB Curves a l'entrada del node de Blur.
- Connecta la sortida del node de Blur a l'entrada del node de Composite.
- Ajusta els paràmetres del node de Blur per aplicar el desenfocament desitjat.
Exemple de Codi
- Visualització del Resultat
Utilitzant el Viewer Node
- Afegeix un node de Viewer (Shift + A > Output > Viewer).
- Connecta la sortida del node de Blur a l'entrada del node de Viewer.
- Això et permetrà veure el resultat de la composició en temps real a la finestra de visualització.
- Exercicis Pràctics
Exercici 1: Correcció de Color
- Carrega una escena renderitzada.
- Utilitza el node de RGB Curves per ajustar els colors de la imatge.
- Visualitza el resultat utilitzant el node de Viewer.
Exercici 2: Aplicació de Desenfocament
- Afegeix un node de Blur a la teva composició.
- Ajusta els paràmetres per aplicar un desenfocament suau.
- Visualitza el resultat utilitzant el node de Viewer.
- Resum
En aquesta secció, hem après a utilitzar el compositor de Blender per aplicar correccions de color i efectes especials a les nostres imatges renderitzades. Hem vist com configurar el compositor, utilitzar nodes bàsics, i aplicar efectes com el desenfocament. Amb aquestes tècniques, pots millorar significativament la qualitat visual de les teves escenes.
En la següent secció, explorarem la Correcció de Color i Gradació per donar un acabat professional a les teves imatges.
Curs de Blender: De Principiant a Avançat
Mòdul 1: Introducció a Blender
- Començant amb Blender
- Entenent la Interfície de Blender
- Navegació i Controls Bàsics
- Creació i Guardat de Projectes
Mòdul 2: Tècniques Bàsiques de Modelatge
- Introducció al Modelatge 3D
- Treballant amb Primitives
- Transformacions Bàsiques: Moure, Rotar, Escalar
- Utilitzant Modificadors
Mòdul 3: Tècniques Avançades de Modelatge
- Modelatge de Superfície de Subdivisió
- Conceptes Bàsics d'Escultura
- Tècniques de Retopologia
- Utilitzant Booleans
Mòdul 4: Materials i Texturització
- Introducció als Materials
- Utilitzant l'Editor de Shaders
- Conceptes Bàsics de Mapeig UV
- Aplicació de Textures
Mòdul 5: Il·luminació i Renderització
- Introducció a la Il·luminació
- Tipus de Llums a Blender
- Configuració d'una Escena per Renderitzar
- Utilitzant el Motor de Render
Mòdul 6: Conceptes Bàsics d'Animació
- Introducció a l'Animació
- Conceptes Bàsics de Keyframing
- Utilitzant la Línia de Temps i el Dope Sheet
- Animant Objectes
Mòdul 7: Tècniques Avançades d'Animació
- Conceptes Bàsics de Rigging
- Animant Personatges
- Utilitzant l'Editor de Gràfics
- Simulacions de Física
Mòdul 8: Composició i Postprocessament
Mòdul 9: Tècniques Avançades i Consells
- Utilitzant Add-ons
- Optimitzant el Teu Flux de Treball
- Tècniques Avançades d'Escultura
- Creació de Materials Complexos