En aquest tema, aprendrem a crear una animació curta utilitzant Blender. Aquest procés inclou la planificació de l'animació, la creació de keyframes, l'ús de la línia de temps i el Dope Sheet, i la renderització de l'animació final. Aquest exercici ens permetrà aplicar els coneixements adquirits en els mòduls anteriors i veure com es combinen per crear una animació coherent i atractiva.
- Planificació de l'Animació
 
Conceptes Clau:
- Storyboard: Un storyboard és una sèrie de dibuixos que representen les escenes clau de l'animació. Ajuda a planificar la seqüència de l'animació.
 - Animatic: Un animatic és una versió preliminar de l'animació que utilitza imatges fixes del storyboard per crear una seqüència temporal.
 
Passos:
- Crear un Storyboard: Dibuixa les escenes clau de la teva animació. Això t'ajudarà a visualitzar la seqüència i a planificar els moviments dels objectes.
 - Crear un Animatic: Utilitza les imatges del storyboard per crear una seqüència temporal. Això et donarà una idea de la durada de cada escena i dels moviments necessaris.
 
- Creació de Keyframes
 
Conceptes Clau:
- Keyframe: Un keyframe és un punt en el temps on es defineix un valor específic per a una propietat d'un objecte (com la posició, la rotació o l'escala).
 - Interpolació: La interpolació és el procés de calcular els valors intermedis entre dos keyframes.
 
Passos:
- Seleccionar l'Objecte: Selecciona l'objecte que vols animar.
 - Afegir Keyframes: Mou l'objecte a la posició inicial i prem 
Iper inserir un keyframe. Selecciona la propietat que vols animar (per exemple,Location). - Moure en el Temps: Mou el cursor de la línia de temps al punt on vols que l'objecte estigui en una nova posició.
 - Afegir un Nou Keyframe: Mou l'objecte a la nova posició i prem 
Iper inserir un altre keyframe. 
Exemple de Codi:
import bpy # Selecciona l'objecte obj = bpy.context.object # Estableix el keyframe inicial obj.location = (0, 0, 0) obj.keyframe_insert(data_path="location", frame=1) # Estableix el keyframe final obj.location = (5, 5, 0) obj.keyframe_insert(data_path="location", frame=50)
- Utilitzant la Línia de Temps i el Dope Sheet
 
Conceptes Clau:
- Línia de Temps: La línia de temps mostra els keyframes i permet navegar per l'animació.
 - Dope Sheet: El Dope Sheet és una eina que permet gestionar els keyframes de manera més detallada.
 
Passos:
- Obrir la Línia de Temps: A la part inferior de la interfície de Blender, assegura't que la línia de temps està visible.
 - Afegir i Editar Keyframes: Utilitza la línia de temps per afegir, moure i eliminar keyframes.
 - Obrir el Dope Sheet: Canvia una de les àrees de treball a 
Dope Sheetper gestionar els keyframes de manera més detallada. 
- Renderització de l'Animació
 
Conceptes Clau:
- Renderització: La renderització és el procés de generar les imatges finals de l'animació.
 - Format de Sortida: El format de sortida determina com es guardarà l'animació (per exemple, com a vídeo o com a seqüència d'imatges).
 
Passos:
- Configurar la Càmera: Assegura't que la càmera està posicionada correctament per capturar l'animació.
 - Configurar la Il·luminació: Ajusta les llums per assegurar-te que l'escena està ben il·luminada.
 - Configurar els Paràmetres de Renderització: A la pestanya 
Output Properties, selecciona el format de sortida (per exemple,FFmpeg videoper a un vídeo). - Renderitzar l'Animació: A la pestanya 
Render, seleccionaRender Animation. 
Exemple de Codi:
import bpy # Configura la càmera camera = bpy.data.objects['Camera'] camera.location = (7, -7, 7) camera.rotation_euler = (1.1, 0, 0.785) # Configura la il·luminació light = bpy.data.objects['Light'] light.location = (5, -5, 10) # Configura els paràmetres de renderització bpy.context.scene.render.image_settings.file_format = 'FFMPEG' bpy.context.scene.render.ffmpeg.format = 'MPEG4' bpy.context.scene.render.filepath = '/tmp/animation.mp4' # Renderitza l'animació bpy.ops.render.render(animation=True)
Exercici Pràctic
Objectiu:
Crear una animació curta d'un objecte que es mou d'un punt a un altre i canvia de color durant el moviment.
Passos:
- Crear un Objecte: Afegeix un cub a l'escena.
 - Afegir Keyframes de Moviment: Anima el cub perquè es mogui d'un punt a un altre.
 - Afegir Keyframes de Color: Anima el color del cub perquè canviï durant el moviment.
 - Renderitzar l'Animació: Configura els paràmetres de renderització i renderitza l'animació.
 
Solució:
import bpy # Crear un cub bpy.ops.mesh.primitive_cube_add(location=(0, 0, 0)) cube = bpy.context.object # Afegir keyframes de moviment cube.location = (0, 0, 0) cube.keyframe_insert(data_path="location", frame=1) cube.location = (5, 5, 0) cube.keyframe_insert(data_path="location", frame=50) # Afegir keyframes de color material = bpy.data.materials.new(name="CubeMaterial") cube.data.materials.append(material) material.diffuse_color = (1, 0, 0, 1) material.keyframe_insert(data_path="diffuse_color", frame=1) material.diffuse_color = (0, 0, 1, 1) material.keyframe_insert(data_path="diffuse_color", frame=50) # Configurar la càmera camera = bpy.data.objects['Camera'] camera.location = (7, -7, 7) camera.rotation_euler = (1.1, 0, 0.785) # Configurar la il·luminació light = bpy.data.objects['Light'] light.location = (5, -5, 10) # Configurar els paràmetres de renderització bpy.context.scene.render.image_settings.file_format = 'FFMPEG' bpy.context.scene.render.ffmpeg.format = 'MPEG4' bpy.context.scene.render.filepath = '/tmp/animation.mp4' # Renderitzar l'animació bpy.ops.render.render(animation=True)
Conclusió
En aquest tema, hem après a crear una animació curta utilitzant Blender. Hem cobert la planificació de l'animació, la creació de keyframes, l'ús de la línia de temps i el Dope Sheet, i la renderització de l'animació final. Aquest exercici ens ha permès aplicar els coneixements adquirits en els mòduls anteriors i veure com es combinen per crear una animació coherent i atractiva. Ara estem preparats per abordar projectes d'animació més complexos i avançats.
Curs de Blender: De Principiant a Avançat
Mòdul 1: Introducció a Blender
- Començant amb Blender
 - Entenent la Interfície de Blender
 - Navegació i Controls Bàsics
 - Creació i Guardat de Projectes
 
Mòdul 2: Tècniques Bàsiques de Modelatge
- Introducció al Modelatge 3D
 - Treballant amb Primitives
 - Transformacions Bàsiques: Moure, Rotar, Escalar
 - Utilitzant Modificadors
 
Mòdul 3: Tècniques Avançades de Modelatge
- Modelatge de Superfície de Subdivisió
 - Conceptes Bàsics d'Escultura
 - Tècniques de Retopologia
 - Utilitzant Booleans
 
Mòdul 4: Materials i Texturització
- Introducció als Materials
 - Utilitzant l'Editor de Shaders
 - Conceptes Bàsics de Mapeig UV
 - Aplicació de Textures
 
Mòdul 5: Il·luminació i Renderització
- Introducció a la Il·luminació
 - Tipus de Llums a Blender
 - Configuració d'una Escena per Renderitzar
 - Utilitzant el Motor de Render
 
Mòdul 6: Conceptes Bàsics d'Animació
- Introducció a l'Animació
 - Conceptes Bàsics de Keyframing
 - Utilitzant la Línia de Temps i el Dope Sheet
 - Animant Objectes
 
Mòdul 7: Tècniques Avançades d'Animació
- Conceptes Bàsics de Rigging
 - Animant Personatges
 - Utilitzant l'Editor de Gràfics
 - Simulacions de Física
 
Mòdul 8: Composició i Postprocessament
Mòdul 9: Tècniques Avançades i Consells
- Utilitzant Add-ons
 - Optimitzant el Teu Flux de Treball
 - Tècniques Avançades d'Escultura
 - Creació de Materials Complexos
 
