En aquest tema, aprendrem a crear una animació curta utilitzant Blender. Aquest procés inclou la planificació de l'animació, la creació de keyframes, l'ús de la línia de temps i el Dope Sheet, i la renderització de l'animació final. Aquest exercici ens permetrà aplicar els coneixements adquirits en els mòduls anteriors i veure com es combinen per crear una animació coherent i atractiva.

  1. Planificació de l'Animació

Conceptes Clau:

  • Storyboard: Un storyboard és una sèrie de dibuixos que representen les escenes clau de l'animació. Ajuda a planificar la seqüència de l'animació.
  • Animatic: Un animatic és una versió preliminar de l'animació que utilitza imatges fixes del storyboard per crear una seqüència temporal.

Passos:

  1. Crear un Storyboard: Dibuixa les escenes clau de la teva animació. Això t'ajudarà a visualitzar la seqüència i a planificar els moviments dels objectes.
  2. Crear un Animatic: Utilitza les imatges del storyboard per crear una seqüència temporal. Això et donarà una idea de la durada de cada escena i dels moviments necessaris.

  1. Creació de Keyframes

Conceptes Clau:

  • Keyframe: Un keyframe és un punt en el temps on es defineix un valor específic per a una propietat d'un objecte (com la posició, la rotació o l'escala).
  • Interpolació: La interpolació és el procés de calcular els valors intermedis entre dos keyframes.

Passos:

  1. Seleccionar l'Objecte: Selecciona l'objecte que vols animar.
  2. Afegir Keyframes: Mou l'objecte a la posició inicial i prem I per inserir un keyframe. Selecciona la propietat que vols animar (per exemple, Location).
  3. Moure en el Temps: Mou el cursor de la línia de temps al punt on vols que l'objecte estigui en una nova posició.
  4. Afegir un Nou Keyframe: Mou l'objecte a la nova posició i prem I per inserir un altre keyframe.

Exemple de Codi:

import bpy

# Selecciona l'objecte
obj = bpy.context.object

# Estableix el keyframe inicial
obj.location = (0, 0, 0)
obj.keyframe_insert(data_path="location", frame=1)

# Estableix el keyframe final
obj.location = (5, 5, 0)
obj.keyframe_insert(data_path="location", frame=50)

  1. Utilitzant la Línia de Temps i el Dope Sheet

Conceptes Clau:

  • Línia de Temps: La línia de temps mostra els keyframes i permet navegar per l'animació.
  • Dope Sheet: El Dope Sheet és una eina que permet gestionar els keyframes de manera més detallada.

Passos:

  1. Obrir la Línia de Temps: A la part inferior de la interfície de Blender, assegura't que la línia de temps està visible.
  2. Afegir i Editar Keyframes: Utilitza la línia de temps per afegir, moure i eliminar keyframes.
  3. Obrir el Dope Sheet: Canvia una de les àrees de treball a Dope Sheet per gestionar els keyframes de manera més detallada.

  1. Renderització de l'Animació

Conceptes Clau:

  • Renderització: La renderització és el procés de generar les imatges finals de l'animació.
  • Format de Sortida: El format de sortida determina com es guardarà l'animació (per exemple, com a vídeo o com a seqüència d'imatges).

Passos:

  1. Configurar la Càmera: Assegura't que la càmera està posicionada correctament per capturar l'animació.
  2. Configurar la Il·luminació: Ajusta les llums per assegurar-te que l'escena està ben il·luminada.
  3. Configurar els Paràmetres de Renderització: A la pestanya Output Properties, selecciona el format de sortida (per exemple, FFmpeg video per a un vídeo).
  4. Renderitzar l'Animació: A la pestanya Render, selecciona Render Animation.

Exemple de Codi:

import bpy

# Configura la càmera
camera = bpy.data.objects['Camera']
camera.location = (7, -7, 7)
camera.rotation_euler = (1.1, 0, 0.785)

# Configura la il·luminació
light = bpy.data.objects['Light']
light.location = (5, -5, 10)

# Configura els paràmetres de renderització
bpy.context.scene.render.image_settings.file_format = 'FFMPEG'
bpy.context.scene.render.ffmpeg.format = 'MPEG4'
bpy.context.scene.render.filepath = '/tmp/animation.mp4'

# Renderitza l'animació
bpy.ops.render.render(animation=True)

Exercici Pràctic

Objectiu:

Crear una animació curta d'un objecte que es mou d'un punt a un altre i canvia de color durant el moviment.

Passos:

  1. Crear un Objecte: Afegeix un cub a l'escena.
  2. Afegir Keyframes de Moviment: Anima el cub perquè es mogui d'un punt a un altre.
  3. Afegir Keyframes de Color: Anima el color del cub perquè canviï durant el moviment.
  4. Renderitzar l'Animació: Configura els paràmetres de renderització i renderitza l'animació.

Solució:

import bpy

# Crear un cub
bpy.ops.mesh.primitive_cube_add(location=(0, 0, 0))
cube = bpy.context.object

# Afegir keyframes de moviment
cube.location = (0, 0, 0)
cube.keyframe_insert(data_path="location", frame=1)
cube.location = (5, 5, 0)
cube.keyframe_insert(data_path="location", frame=50)

# Afegir keyframes de color
material = bpy.data.materials.new(name="CubeMaterial")
cube.data.materials.append(material)
material.diffuse_color = (1, 0, 0, 1)
material.keyframe_insert(data_path="diffuse_color", frame=1)
material.diffuse_color = (0, 0, 1, 1)
material.keyframe_insert(data_path="diffuse_color", frame=50)

# Configurar la càmera
camera = bpy.data.objects['Camera']
camera.location = (7, -7, 7)
camera.rotation_euler = (1.1, 0, 0.785)

# Configurar la il·luminació
light = bpy.data.objects['Light']
light.location = (5, -5, 10)

# Configurar els paràmetres de renderització
bpy.context.scene.render.image_settings.file_format = 'FFMPEG'
bpy.context.scene.render.ffmpeg.format = 'MPEG4'
bpy.context.scene.render.filepath = '/tmp/animation.mp4'

# Renderitzar l'animació
bpy.ops.render.render(animation=True)

Conclusió

En aquest tema, hem après a crear una animació curta utilitzant Blender. Hem cobert la planificació de l'animació, la creació de keyframes, l'ús de la línia de temps i el Dope Sheet, i la renderització de l'animació final. Aquest exercici ens ha permès aplicar els coneixements adquirits en els mòduls anteriors i veure com es combinen per crear una animació coherent i atractiva. Ara estem preparats per abordar projectes d'animació més complexos i avançats.

Curs de Blender: De Principiant a Avançat

Mòdul 1: Introducció a Blender

Mòdul 2: Tècniques Bàsiques de Modelatge

Mòdul 3: Tècniques Avançades de Modelatge

Mòdul 4: Materials i Texturització

Mòdul 5: Il·luminació i Renderització

Mòdul 6: Conceptes Bàsics d'Animació

Mòdul 7: Tècniques Avançades d'Animació

Mòdul 8: Composició i Postprocessament

Mòdul 9: Tècniques Avançades i Consells

Mòdul 10: Aprenentatge Basat en Projectes

© Copyright 2024. Tots els drets reservats