En aquest tema, aprendrem a crear una animació curta utilitzant Blender. Aquest procés inclou la planificació de l'animació, la creació de keyframes, l'ús de la línia de temps i el Dope Sheet, i la renderització de l'animació final. Aquest exercici ens permetrà aplicar els coneixements adquirits en els mòduls anteriors i veure com es combinen per crear una animació coherent i atractiva.
- Planificació de l'Animació
Conceptes Clau:
- Storyboard: Un storyboard és una sèrie de dibuixos que representen les escenes clau de l'animació. Ajuda a planificar la seqüència de l'animació.
- Animatic: Un animatic és una versió preliminar de l'animació que utilitza imatges fixes del storyboard per crear una seqüència temporal.
Passos:
- Crear un Storyboard: Dibuixa les escenes clau de la teva animació. Això t'ajudarà a visualitzar la seqüència i a planificar els moviments dels objectes.
- Crear un Animatic: Utilitza les imatges del storyboard per crear una seqüència temporal. Això et donarà una idea de la durada de cada escena i dels moviments necessaris.
- Creació de Keyframes
Conceptes Clau:
- Keyframe: Un keyframe és un punt en el temps on es defineix un valor específic per a una propietat d'un objecte (com la posició, la rotació o l'escala).
- Interpolació: La interpolació és el procés de calcular els valors intermedis entre dos keyframes.
Passos:
- Seleccionar l'Objecte: Selecciona l'objecte que vols animar.
- Afegir Keyframes: Mou l'objecte a la posició inicial i prem
I
per inserir un keyframe. Selecciona la propietat que vols animar (per exemple,Location
). - Moure en el Temps: Mou el cursor de la línia de temps al punt on vols que l'objecte estigui en una nova posició.
- Afegir un Nou Keyframe: Mou l'objecte a la nova posició i prem
I
per inserir un altre keyframe.
Exemple de Codi:
import bpy # Selecciona l'objecte obj = bpy.context.object # Estableix el keyframe inicial obj.location = (0, 0, 0) obj.keyframe_insert(data_path="location", frame=1) # Estableix el keyframe final obj.location = (5, 5, 0) obj.keyframe_insert(data_path="location", frame=50)
- Utilitzant la Línia de Temps i el Dope Sheet
Conceptes Clau:
- Línia de Temps: La línia de temps mostra els keyframes i permet navegar per l'animació.
- Dope Sheet: El Dope Sheet és una eina que permet gestionar els keyframes de manera més detallada.
Passos:
- Obrir la Línia de Temps: A la part inferior de la interfície de Blender, assegura't que la línia de temps està visible.
- Afegir i Editar Keyframes: Utilitza la línia de temps per afegir, moure i eliminar keyframes.
- Obrir el Dope Sheet: Canvia una de les àrees de treball a
Dope Sheet
per gestionar els keyframes de manera més detallada.
- Renderització de l'Animació
Conceptes Clau:
- Renderització: La renderització és el procés de generar les imatges finals de l'animació.
- Format de Sortida: El format de sortida determina com es guardarà l'animació (per exemple, com a vídeo o com a seqüència d'imatges).
Passos:
- Configurar la Càmera: Assegura't que la càmera està posicionada correctament per capturar l'animació.
- Configurar la Il·luminació: Ajusta les llums per assegurar-te que l'escena està ben il·luminada.
- Configurar els Paràmetres de Renderització: A la pestanya
Output Properties
, selecciona el format de sortida (per exemple,FFmpeg video
per a un vídeo). - Renderitzar l'Animació: A la pestanya
Render
, seleccionaRender Animation
.
Exemple de Codi:
import bpy # Configura la càmera camera = bpy.data.objects['Camera'] camera.location = (7, -7, 7) camera.rotation_euler = (1.1, 0, 0.785) # Configura la il·luminació light = bpy.data.objects['Light'] light.location = (5, -5, 10) # Configura els paràmetres de renderització bpy.context.scene.render.image_settings.file_format = 'FFMPEG' bpy.context.scene.render.ffmpeg.format = 'MPEG4' bpy.context.scene.render.filepath = '/tmp/animation.mp4' # Renderitza l'animació bpy.ops.render.render(animation=True)
Exercici Pràctic
Objectiu:
Crear una animació curta d'un objecte que es mou d'un punt a un altre i canvia de color durant el moviment.
Passos:
- Crear un Objecte: Afegeix un cub a l'escena.
- Afegir Keyframes de Moviment: Anima el cub perquè es mogui d'un punt a un altre.
- Afegir Keyframes de Color: Anima el color del cub perquè canviï durant el moviment.
- Renderitzar l'Animació: Configura els paràmetres de renderització i renderitza l'animació.
Solució:
import bpy # Crear un cub bpy.ops.mesh.primitive_cube_add(location=(0, 0, 0)) cube = bpy.context.object # Afegir keyframes de moviment cube.location = (0, 0, 0) cube.keyframe_insert(data_path="location", frame=1) cube.location = (5, 5, 0) cube.keyframe_insert(data_path="location", frame=50) # Afegir keyframes de color material = bpy.data.materials.new(name="CubeMaterial") cube.data.materials.append(material) material.diffuse_color = (1, 0, 0, 1) material.keyframe_insert(data_path="diffuse_color", frame=1) material.diffuse_color = (0, 0, 1, 1) material.keyframe_insert(data_path="diffuse_color", frame=50) # Configurar la càmera camera = bpy.data.objects['Camera'] camera.location = (7, -7, 7) camera.rotation_euler = (1.1, 0, 0.785) # Configurar la il·luminació light = bpy.data.objects['Light'] light.location = (5, -5, 10) # Configurar els paràmetres de renderització bpy.context.scene.render.image_settings.file_format = 'FFMPEG' bpy.context.scene.render.ffmpeg.format = 'MPEG4' bpy.context.scene.render.filepath = '/tmp/animation.mp4' # Renderitzar l'animació bpy.ops.render.render(animation=True)
Conclusió
En aquest tema, hem après a crear una animació curta utilitzant Blender. Hem cobert la planificació de l'animació, la creació de keyframes, l'ús de la línia de temps i el Dope Sheet, i la renderització de l'animació final. Aquest exercici ens ha permès aplicar els coneixements adquirits en els mòduls anteriors i veure com es combinen per crear una animació coherent i atractiva. Ara estem preparats per abordar projectes d'animació més complexos i avançats.
Curs de Blender: De Principiant a Avançat
Mòdul 1: Introducció a Blender
- Començant amb Blender
- Entenent la Interfície de Blender
- Navegació i Controls Bàsics
- Creació i Guardat de Projectes
Mòdul 2: Tècniques Bàsiques de Modelatge
- Introducció al Modelatge 3D
- Treballant amb Primitives
- Transformacions Bàsiques: Moure, Rotar, Escalar
- Utilitzant Modificadors
Mòdul 3: Tècniques Avançades de Modelatge
- Modelatge de Superfície de Subdivisió
- Conceptes Bàsics d'Escultura
- Tècniques de Retopologia
- Utilitzant Booleans
Mòdul 4: Materials i Texturització
- Introducció als Materials
- Utilitzant l'Editor de Shaders
- Conceptes Bàsics de Mapeig UV
- Aplicació de Textures
Mòdul 5: Il·luminació i Renderització
- Introducció a la Il·luminació
- Tipus de Llums a Blender
- Configuració d'una Escena per Renderitzar
- Utilitzant el Motor de Render
Mòdul 6: Conceptes Bàsics d'Animació
- Introducció a l'Animació
- Conceptes Bàsics de Keyframing
- Utilitzant la Línia de Temps i el Dope Sheet
- Animant Objectes
Mòdul 7: Tècniques Avançades d'Animació
- Conceptes Bàsics de Rigging
- Animant Personatges
- Utilitzant l'Editor de Gràfics
- Simulacions de Física
Mòdul 8: Composició i Postprocessament
Mòdul 9: Tècniques Avançades i Consells
- Utilitzant Add-ons
- Optimitzant el Teu Flux de Treball
- Tècniques Avançades d'Escultura
- Creació de Materials Complexos