En aquest tema, aprendrem a aplicar textures als nostres models 3D a Blender. Les textures són imatges que es col·loquen sobre la superfície d'un model per donar-li un aspecte més detallat i realista. Aquest procés és essencial per a la creació de models que semblin convincents en entorns 3D.
- Introducció a les Textures
Què és una textura?
Una textura és una imatge 2D que es projecta sobre la superfície d'un model 3D. Les textures poden ser utilitzades per simular diferents materials com fusta, metall, pedra, etc.
Tipus de textures
- Difusa (Albedo): Defineix el color base de la superfície.
- Normal: Afegeix detalls de relleu sense augmentar la complexitat geomètrica.
- Especular: Controla la brillantor i reflexió de la superfície.
- Rugositat: Defineix la suavitat o rugositat de la superfície.
- Desplaçament: Modifica la geometria del model per crear relleus reals.
- Preparació del Model
UV Mapping
Abans d'aplicar una textura, és important tenir un bon mapeig UV. El mapeig UV és el procés de desplegar la superfície 3D d'un model en un pla 2D per aplicar-hi textures.
Passos per fer UV Mapping:
- Selecciona el model en Mode Objecte.
- Canvia a Mode Edita (Tab).
- Selecciona totes les cares (A).
- Obre l'Editor UV (Shift + F10).
- Desplega les UVs (U) i selecciona una opció de desplegament (per exemple, "Unwrap").
- Aplicació de Textures
Pas 1: Crear un Material
- Selecciona el model en Mode Objecte.
- A la pestanya de Materials (icona de bola), fes clic a "Nou" per crear un nou material.
Pas 2: Afegir una Textura Difusa
- Amb el material seleccionat, obre l'Editor de Shaders (Shift + F3).
- Afegeix un node "Image Texture" (Shift + A > Texture > Image Texture).
- Connecta la sortida del node "Image Texture" a l'entrada "Base Color" del node "Principled BSDF".
- Fes clic a "Open" al node "Image Texture" i selecciona la imatge de la textura.
# Exemple de nodes en Python import bpy # Crear un nou material material = bpy.data.materials.new(name="TexturedMaterial") material.use_nodes = True nodes = material.node_tree.nodes # Afegir un node de textura d'imatge texture_node = nodes.new(type='ShaderNodeTexImage') texture_node.image = bpy.data.images.load("path/to/your/texture.jpg") # Connectar el node de textura al Principled BSDF bsdf = nodes.get("Principled BSDF") material.node_tree.links.new(texture_node.outputs['Color'], bsdf.inputs['Base Color']) # Assignar el material al model obj = bpy.context.active_object if obj.data.materials: obj.data.materials[0] = material else: obj.data.materials.append(material)
Pas 3: Afegir Textures Addicionals
Per afegir textures normals, especulars, de rugositat, etc., segueix els mateixos passos que per la textura difusa, però connecta'ls a les entrades corresponents del node "Principled BSDF".
- Visualització de les Textures
Mode de Vista de Material
Per veure les textures aplicades al model:
- Canvia al Mode de Vista de Material (Z > Material Preview).
Renderització
Per veure el resultat final amb totes les textures aplicades, renderitza la teva escena (F12).
Exercici Pràctic
Objectiu
Aplicar una textura difusa i una textura normal a un cub.
Passos
- Crea un nou projecte i afegeix un cub (Shift + A > Mesh > Cube).
- Desplega les UVs del cub.
- Crea un nou material i afegeix una textura difusa.
- Afegeix una textura normal i connecta-la al node "Principled BSDF".
- Visualitza el resultat en el Mode de Vista de Material.
Solució
import bpy # Crear un nou projecte bpy.ops.wm.read_factory_settings(use_empty=True) # Afegir un cub bpy.ops.mesh.primitive_cube_add() # Seleccionar el cub obj = bpy.context.active_object # Desplegar les UVs bpy.ops.object.mode_set(mode='EDIT') bpy.ops.uv.unwrap() bpy.ops.object.mode_set(mode='OBJECT') # Crear un nou material material = bpy.data.materials.new(name="TexturedMaterial") material.use_nodes = True nodes = material.node_tree.nodes # Afegir una textura difusa diffuse_node = nodes.new(type='ShaderNodeTexImage') diffuse_node.image = bpy.data.images.load("path/to/your/diffuse_texture.jpg") bsdf = nodes.get("Principled BSDF") material.node_tree.links.new(diffuse_node.outputs['Color'], bsdf.inputs['Base Color']) # Afegir una textura normal normal_node = nodes.new(type='ShaderNodeTexImage') normal_node.image = bpy.data.images.load("path/to/your/normal_texture.jpg") normal_map_node = nodes.new(type='ShaderNodeNormalMap') material.node_tree.links.new(normal_node.outputs['Color'], normal_map_node.inputs['Color']) material.node_tree.links.new(normal_map_node.outputs['Normal'], bsdf.inputs['Normal']) # Assignar el material al cub if obj.data.materials: obj.data.materials[0] = material else: obj.data.materials.append(material)
Conclusió
En aquest tema, hem après a aplicar textures als nostres models 3D a Blender. Hem cobert des de la preparació del model amb UV Mapping fins a la creació de materials i l'aplicació de textures difuses i normals. Aquestes habilitats són essencials per donar vida als teus models i fer-los més realistes. En el proper tema, explorarem la il·luminació i com configurar una escena per a la renderització.
Curs de Blender: De Principiant a Avançat
Mòdul 1: Introducció a Blender
- Començant amb Blender
- Entenent la Interfície de Blender
- Navegació i Controls Bàsics
- Creació i Guardat de Projectes
Mòdul 2: Tècniques Bàsiques de Modelatge
- Introducció al Modelatge 3D
- Treballant amb Primitives
- Transformacions Bàsiques: Moure, Rotar, Escalar
- Utilitzant Modificadors
Mòdul 3: Tècniques Avançades de Modelatge
- Modelatge de Superfície de Subdivisió
- Conceptes Bàsics d'Escultura
- Tècniques de Retopologia
- Utilitzant Booleans
Mòdul 4: Materials i Texturització
- Introducció als Materials
- Utilitzant l'Editor de Shaders
- Conceptes Bàsics de Mapeig UV
- Aplicació de Textures
Mòdul 5: Il·luminació i Renderització
- Introducció a la Il·luminació
- Tipus de Llums a Blender
- Configuració d'una Escena per Renderitzar
- Utilitzant el Motor de Render
Mòdul 6: Conceptes Bàsics d'Animació
- Introducció a l'Animació
- Conceptes Bàsics de Keyframing
- Utilitzant la Línia de Temps i el Dope Sheet
- Animant Objectes
Mòdul 7: Tècniques Avançades d'Animació
- Conceptes Bàsics de Rigging
- Animant Personatges
- Utilitzant l'Editor de Gràfics
- Simulacions de Física
Mòdul 8: Composició i Postprocessament
Mòdul 9: Tècniques Avançades i Consells
- Utilitzant Add-ons
- Optimitzant el Teu Flux de Treball
- Tècniques Avançades d'Escultura
- Creació de Materials Complexos